آوای نیواک در فستیوال موسیقی معاصر شنیده شد

هنردستان: دوئت ویولن و ویولنسل با اجرای آثاری از آهنگسازان معاصر ایرانی در تالار رودکی برگزار شد.

 

به گزارش هنردستان، آنسامبل نیواک روز پنج‌شنبه 14 اردیبهشت ماه در دومین دوره فستیوال بین‌المللی موسیقی معاصر تهران به صحنه رفت. در این برنامه گلریز و ژابیز زربخش به اجرای قطعاتی از آهنگسازان ایرانی پرداختند که برای دوئت ویولن و ویولنسل نوشته شده است.

قطعات” هولوگرافی1 ” اثر آیدین صمیمی مفخم، “آخرین قطعه صدا” اثر کارن کیهانی، “محور بی‌سایه” اثر کیاوش صاحب نسق، “پنج هایکو برای ویلن و ویلنسل” اثر روزبه رفیعی، “آواز صلح” اثر مهدی خیامی و ” خاموشی” اثر ارشیا صمصامی‌نیا قطعاتی بودند که در این برنامه اجرا شدند. علاوه بر آن قطعاتی از فوزیه مجد و ارسلان عابدیان در این کنسرت اجرا شد که تماشاگران شاهد نخستین اجرای جهانی آنها بودند.

 

آهنگسازان در موسیقی‌‌ معاصر به دنبال نوآوری و کشف دنیای جدیدی از اصوات هستند و در اجرای قطعات این کنسرت هم که بیشتر بر اساس شناخت فرکانس اصوات و تاکیدهای صدایی خاص نوشته شده‌اند، از تمام تکنیک‌های نوازندگی و همه امکانات صوتی سازها استفاده شده بود. آرشه‌کشی‌های متنوع، اجرای بالاترین تا پایین‌ترین نت‌های موجود، ضربه زدن با دست یا آرشه بر بدنه ساز، آرشه‌هایی که با قدرت و اصطکاک زیاد بر سیم‌ها کشیده می‌شوند و صدایی ناهنجار تولید می‌کنند، کندن با خشونت سیم‌ها، ایجاد اصوات و تکرار کلمات نامفهوم توسط نوازندگان و… بخشی از آن چیزی بود که در اجرای این آهنگ‌های معاصر به کار رفت.

 

دومین فستیوال بین المللی موسیقی معاصر تهران/آنسامبل نیواک

 

خواهران زربخش در این برنامه اجرایی پر قدرت را نمایش دادند و نواختن آثاری که با رپرتوار معمول موسیقی کلاسیک تفاوت زیادی دارد نشان دهنده تسلط کامل آنها بر ساز خود و شناخت صحیح آنان از نوع موسیقی اجرا شده بود.

 

دومین دوره فستیوال بین‌المللی موسیقی معاصر تهران با مدیریت هنری نوید گوهری و مدیریت اجرایی احسان تارخ تا 15 اردیبهشت ماه ادامه دارد.

 

منبع: هنرآنلاین

امتیاز دهید
فیلم کوتاه

«تونل» در ایتالیا

فیلم کوتاه «تونل» به نویسندگی و کارگردانی کیارش حقگو در اولین حضور جهانی خود به جشنواره بین المللی تور ایتالیا راه پیدا کرد. به گزارش

ادامه مطلب »