معاون اجرایی نمایشگاه کتاب مطرح کرد؛ فروش کتاب‌های حسن روحانی در نمایشگاه کتاب؛ تخلف انتخاباتی نیست

هنردستان: فروش کتاب‌های حسن روحانی در نمایشگاه کتاب تخلف انتخاباتی نیست. با این حال برای اینکه جداسازی و عرضه کتاب‌های رئیس‌جمهور در قفسه‌ای جدا شائبه طرفداری و تبلیغ از این نامزد انتخاباتی به وجود نیارود؛ درخواست داشتیم که شیوه عرضه کتاب‌ها در غرفه تغییر کند.

 

به گزارش هنردستان، مهدی اسماعیلی‌راد (معاون اجرایی سی‌امین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران) ظهر امروز (جمعه 15 اردیبهشت ماه) در نشست خبری در توضیح اینکه برخی رسانه‌ها فروش کتاب‌های حسن روحانی را تبلیغ انتخاباتی برای او محسوب می‌کردند، گفت: براساس آیین‌نامه تبلیغات شورای سیاستگذاری؛ تبلیغ نامزدهای انتخاباتی در نمایشگاه و غرفه‌های نمایشگاه تخلف محسوب می‌شود و فضای نمایشگاه باید فرهنگی باقی بماند و جنبه‌های سیاسی پیدا نکند.

وی افزود: هر غرفه‌داری که از این آیین‌نامه تخلف کند با او برخورد می‌شود. منتها فروش کتاب‌های دکتر روحانی در غرفه مذکور چندین سال است که انجام می‌شود و به نظرم تخلف انتخاباتی محسوب نمی‌شود. با این حال برای اینکه جداسازی و عرضه کتاب‌های رئیس‌جمهور در قفسه‌ای جدا شائبه طرفداری و تبلیغ از این نامزد انتخاباتی به وجود نیارود؛ درخواست داشتیم که شیوه عرضه کتاب‌ها در غرفه تغییر کند. البته برای یک نامزد دیگر در یکی از غرفه‌ها؛ عکس توزیع می‌شد که همان دیروز و به سرعت با این مساله برخورد شد.

 

او در بخش دیگری از این نشست، درباره روند برگزاری نمایشگاه در دو روز گذشته گفت: از دو روز گذشته بازدید عموم از نمایشگاه سی‌ام آغاز شده و مشکلاتی که در ساعت‌ها و روز ابتدایی وجود داشت، برطرف شده است. این مشکلات نیز به دلیل تحویل دیرهنگام سالن‌ها بود که آنهم برای تکمیل بیشتر روند امنیتی و حفاظت از غرفه‌ها در مقابل آبگرفتگی و … بوده است. همچنین 40 تا 50 غرفه که در روز اول و روز دوم آماده خدمت به بازدیدکننده‌ها نبودند توسط ناشران دیگری که به دلیل کمبود جا از نمایشگاه جا مانده بودند، جایگزین شد.

 

به گفته اسماعیلی، در کل 140 ناشر خارجی از 42 کشور و 2 هزار و 660 ناشر داخلی در 1850 غرفه حضور دارند. تاکنون نیز 4 کارگاه تخصصی، 15 نشست، 6 برنامه در سالن کتاب نما و 12 نشست نیز در سرای اهل قلم بین الملل برگزار شده است.

 

وی افزود: مشکلات مربوط به کارت‌خوان‌ها که در ساعات ابتدایی برای برخی غرفه‌ها وجود داشت نیز برطرف شده و چنانچه غرفه‌ای هنوز این مشکل را داشته باشد از آن دست غرفه‌هایی است که جایگزین شده‌اند. مشکلات مربوط به کارت شناسایی غرفه‌داران را نیز که سال گذشته وجود داشت خوشبختانه امسال شاهدش نیستیم.

 

معاون اجرایی نمایشگاه سپس در توضیح بیشتر امکانات رفاهی،‌خدماتی و مسائل حفظ امنیت غرفه‌ها اظهارداشت: با همکاری آتش‌نشانی به غرفه‌داران آموزش داده شده و همه غرفه‌داران موظف هستند که در غرفه خود کپسول آتش‌نشانی داشته باشند مترو نیز با بکارگیری تمام امکانات و بضاعت خود برای بازدیدکنندگان سرویس‌دهی انجام می‌دهد. به گفته مدیرعامل مترو دیروز 95 هزار نفر با مترو به نمایشگاه آمده‌اند و مقصد اصلی خط یک متروی نمایشگاه شهر آفتاب است. در کنار مترو، اتوبوس‌رانی و تاکسیرانی نیز خدمات ویژه‌ای از میادین اصلی تهران ارائه می‌هند. امسال ایستگاه‌های رفاهی، امانی و … پیش‌بینی شده و غرفه‌های تغذیه نیز توسط شرکت سامان‌دهی مشاغل شهرداری اداره می‌شود و ما بر کیفیت و سلامت غذاها نظارت داریم.

 

وی اضافه کرد: در سالن‌ها نیز غرفه‌های فروش آب معدنی تعبیه کردیم و با مواردی که در داخل سالن‌ها آب معدنی را به 2 برابر قیمت بفروشند، برخورد می‌شود. مشکلاتی که شرایط جوی در این چند روز گاها به وجود می‌آورده را نیز با مساعدت شهرداری برطرف کردیم.

 

معاون اجرایی نمایشگاه کتاب همچنین در توضیح آرای صادر شده در هیئت رسیدگی به تخلفات نمایشگاه گفت: در جلسه هیئت رسیدگی به تخلفات که دیروز برگزار شد؛ چندین اخطار کتبی داشتیم ولی تعطیلی غرفه نه. به عنوان مثال در بخش ناشران آموزشی و دانشگاهی برخی غرفه‌ها که اقدام به فروش بسته آموزش کنکور و ثبت‌نام برای کلاس‌های کنکور داشتند، تذکر کتبی گرفتند. فروش کتب غیر نیز از دیگر مواردی است که قطعا با آن برخورد می‌شود منتها روال این است که ابتدا تذکر کتبی می‌دهیم و اگر تا 24 مساله حل نشود، هیئت رسیدگی به تخلفات رای صادر می‌کند. چند مورد محدود نیز عرضه کتاب‌های ممنوعه بود که برطرف شد. در کل جلسات هیئت رسیدگی به تخلفات روزانه است و ما تمام موارد تخلف را مدنظر داریم. در بخش بین‌الملل نیز گزارشی از اینکه فروش کتاب با پوند به قیمت 5100 تومان وجود داشته باشد به ما گزارش نشده است. عرضه اسباب‌بازی در غرفه‌های بخش کودک نیز گرچه هنوز وجود دارد ولی واقعا نسبت به سال‌های گذشته کاهش داشته است. در بخش کتاب قاچاق و چاپ و نشر کتاب‌های ناشران اگر بدون اجازه آنها باشد، نه تنها در خود نمایشگاه با متخلفان برخورد می‌شود بلکه خود اتحادیه نیز پرونده‌ها را برای پیگیری قضایی و حقوقی به دستگاه‌های قضایی ارائه می‌دهد.

 

اسماعیلی راد تاکید کرد: واقعا میزان تخلفات و آرای محرومیت‌ها در این دو سه سال کاهش داشته است ولی نیازمند آن هستیم تا ضوابط نمایشگاه نیز اصلاح شود. مثلا اینکه تنها تعداد عناونین ملاک حضور در نمایشگاه هستند به نظرم کافی نیست و باعث می‌شود شاهد کتاب‌سازی باشیم.

 

او درباره میزان تخصیص قانونی نیز گفت: براساس ضوابط تمام غرفه‌ها ملزم به ارائه تخفیف 10 درصدی هستند و نهایت تخفیفی که یک ناشر می‌تواند درنظر بگیرد 30 درصد است. ارائه تخفیف‌های 50 درصد و 70 درصد نیز تخلف است و با آن برخورد می‌شود.

 

معاون اجرایی نمایشگاه متذکر شد: برای امنیت بیشتر غرفه‌داران نیز دوربین نصب شده که تا این لحظه گزارشی از سرقت کتاب از غرفه‌ها نداشته‌ایم. در بحث سرقت از پارکینگ ناشران نیز باید گفت که در حیطه مسئولیت نیروی انتظامی است و موارد احتمالی پیگیری می‌شود. ما امسال 2400 پارکینگ برای ناشران تدارک دیده‌ایم.

 

اسماعیلی راد درباره واگذاری امور ساخت غرفه‌های موقت به پیمانکاران گفت: انتخاب پیمانکاران برای ساخت غرفه‌های موقت و نیمه موقت در بخش دانشگاهی و کودک با مناقصه و اعلام قیمت از سوی پیمانکار نهایی شد که به تصویب کمیسیون معاملات نمایشگاه هم رسیده و هیچ ابهامی ندارد. کیفیت سازه‌های موقت هم امسال ارتقا یافته است. چادرها هم ایرانی هستند و در چند مورد همان خریدهای سال گذشته از ترکیه مورد استفاده قرار گرفته است.

 

منبع: ایلنا

امتیاز دهید
فیلم کوتاه

«تونل» در ایتالیا

فیلم کوتاه «تونل» به نویسندگی و کارگردانی کیارش حقگو در اولین حضور جهانی خود به جشنواره بین المللی تور ایتالیا راه پیدا کرد. به گزارش

ادامه مطلب »