برگزاری چهارمین دوره جشنواره فیلم کُردی «مسکو» در کشور روسیه

چهارمین دوره جشنواره فیلم کُردی «مسکو» در روزهای 28 شهریورماه تا یکم مهرماه سال 1403 (18 تا 22 سپتامبر 2024) در شهر مسکو در کشور فدراسیون روسیه برگزار می‌شود.

چهارمین دوره جشنواره فیلم کُردی «مسکو» MKFF به ریاست «کَرَم گردن‌زری» Kerem Gerdenzeri، با مدیریت «گولیزر گردن‌زری» Gulizer Gerdenzeri ـ «اینا تدژووا» Inna Tedzhoeva، با هدف انعکاس فرهنگ، تاریخ و حفظ هویت ملی و زبان مادری کُردها و زندگی مدرن این ملت و همچنین با نمایش آثاری در بخش‌ رقابتی «فیلم‌های بلند سینمایی»، بخش‌ رقابتی «فیلم‌های مستند»، بخش‌ رقابتی «فیلم‌های کوتاه»، بخش غیررقابتی «شب سینمای کُردی»، بخش «اکران بهترین فیلم‌های روسی» و نمایشگاه فرهنگی و هنری، از روزهای 28 شهریورماه تا یکم مهرماه سال جاری (18 تا 22 سپتامبر 2024) در شهر مسکو در کشور فدراسیون روسیه برگزار می‌شود.

مسئولان چهارمین دوره جشنواره فیلم کُردی «مسکو» Moscow از همه فیلمسازانی که فیلم‌هایی درباره کُردها یا با موضوع کُردها دارند، درخواست شده تا آثار بلند سینمایی، فیلم مستند و فیلم کوتاه خود را تا روز 21 خردادماه 1403 (10 ژوئن 2024) برای شرکت در بخش‌ رقابتی از طریق آدرس https://filmfreeway.com/MoscowKurdishFilmFestival  به این رویداد سینمایی ارسال کنند.

جایزه اصلی این جشنواره، یک استایل کریستالی با خورشیدی طلایی است و این جایزه معتبر در پنج بخش مختلف از جمله «بهترین فیلم داستانی»،«بهترین فیلم مستند»،«بهترین فیلم کوتاه داستانی»،«بهترین فیلم کوتاه مستند» و همچنین جایزه «مشارکت در سینمای کُردی» به برندگان اهدا می‌شود.

مسئولان برگزاری چهارمین جشنواره فیلم کُردی «مسکو» در بیانیه مطبوعاتی اعلام کردند: این جشنواره، در طول سه سال گذشته به یک رویداد مورد انتظار و دوست داشتنی برای بسیاری از علاقمندان به سینما تبدیل شده است. به ویژه مایه خوشحالی است که نه تنها کُردهای مقیم روسیه به جشنواره علاقه‌مند شده‌اند، بلکه سال گذشته، از طرف صنعت سینما و بینندگان روسی هم مورد توجه ویژه قرار گرفت و این احتمالاً مهمترین شاخصی است که ما در حال انجام یک کار مهم و ضروری هستیم. از زمان آغاز به کار جشنواره، برنامه‌ریزی کرده‌ایم که تماشاگران را نه تنها با سینما، بلکه به طور کلی با فرهنگ غنی و متنوع کُردها آشنا کنیم. در سال 2023 موفق شدیم نمایشگاهی از هنر معاصر کُردی را برگزار کنیم و امسال امیدواریم که این مسیرهای موازی را ادامه دهیم و علاوه بر سینما و نقاشی، موسیقی، رقص (هه‌لپه‌رکی)، ادبیات و حتی غذاهای فوق‌العاده کُردی را هم ارائه دهیم.

در ادامه این بیانیه مطبوعاتی آمده: سال گذشته، جشنواره فیلم کُردی «مسکو» بر سینمای کردستان ایران، با تاریخ و سنت‌های غنی آن متمرکز بود. امسال بر گفت‌وگوی بین فرهنگی به طور کلی و همکاری با سینمای روسیه تأکید داریم.کُردها یکی از قدیمی‌ترین ملت‌های جهان هستند، بنابراین دارای تاریخ غنی و فرهنگ متمایز هستند و همه این‌ها در سینمای معاصر کُرد هم منعکس شده است. فیلم‌های جشنواره فیلم کُردی «مسکو»، تماشاگران خود را در زیبایی‌شناسی و غنای فرهنگِ قوم‌نگاری، آداب و رسوم آیینی و همچنین فرآیندهای اجتماعی و فرهنگی مردم کُرد که گنجینه‌های واقعی سینمای شرق هستند، سیراب و اقناع خواهند کرد».

امتیاز دهید