دستگاهی که کار طراحان لباس را راحت می‌کند

هنردستان : دو جوان بافنده پارچه‌های سنتی با ساخت دستگاه چند منظوره بافت که ساخت هر کدام از آن‌ها چهار ماه زمان برده است، کار طراحان لباس را برای استفاده از پارچه‌های سنتی راحت‌تر کرده‌اند.

روح‌الله دهقانی درباره ویژگی «دستگاه چند منظوره بافت سنتی» که با همکاری عبدالعلی نعیمایی آن را ساخته است، توضیح داد: در سال ۹۵ از این دستگاه در نمایشگاه ملی صنایع دستی رونمایی شد………….

 

روح‌الله دهقانی درباره ویژگی «دستگاه چند منظوره بافت سنتی» که با همکاری عبدالعلی نعیمایی آن را ساخته است، توضیح داد: در سال ۹۵ از این دستگاه در نمایشگاه ملی صنایع دستی رونمایی شد. در ایران از سه شیوه سنتی برای بافت پارچه استفاده می‌شود و ما هر سه شیوه را روی یک دستگاه پیاده کردیم، به‌طوری که دستگاه از سه نوع نخ تغذیه می‌کند و خروجی می‌دهد. با این تفاوت که قابلیت‌های دیگری را هم به آن اضافه کرده‌ایم؛ سرعت بافت را بالا بردیم، عرض دستگاه را زیاد کردیم تا پارچه عریض بافته شود و طراحان لباس بتوانند به راحتی از این پارچه‌های استفاده کنند.

او ادامه داد: عرض پارچه‌هایی که به‌صورت سنتی بافته می‌شود، از ۵۰ تا ۹۰ سانتی‌متر است و این سایز پارچه به درد طراحان لباس نمی‌خورد و دردسر زیادی دارد. با استفاده از این دستگاه می‌توان تا عرض 5 / 1 متر هم پارچه را بافت. هشت دستگاه‌ ساختیم که چهار نمونه آن را برای عبابافی به استان بوشهر فرستادیم، چهار دستگاه دیگر نیز به یزد منتقل شد که با دو دستگاه آن ابریشم، با یکی پنبه و با دیگری پشم بافته می‌شود. 

این بافنده پارچه‌های سنتی اظهار کرد: حُسن دیگر این دستگاه آن است که می‌توان هر نوع بافت دیگری از جمله ابریشم، پشم، کتان، پنبه یا هر نوع مواد دیگر را با آن انجام داد. می‌توان از این دستگاه در هر نقطه از ایران استفاده کرد و انواع پارچه‌ها را با هر جنسی بافت.

دهقانی با بیان این‌که این دستگاه‌ها را برای این‌که قابلیت حمل و نقل داشته باشند و به راحتی جابه‌جا شوند، به‌صورت پورتال طراحی کرده‌ایم، گفت: هر دستگاه از ۳۵ قطعه تشکیل شده که به راحتی با پیچ باز و بسته می‌شود. جنس آن نیز از چوب راش آلمانی است و به اصطلاح به آن راش پخته‌شده می‌گویند.

او بیان کرد: به‌دلیل تنوع آب و هوایی که در ایران وجود دارد، سعی کردیم آن‌ها را با چوب معمولی نسازیم، زیرا قرار است این دستگاه‌ها در نقاط مختلف ایران نصب شود و با قرار گرفتن در مجاورت سرما، گرما و رطوبت ممکن است فرم بگیرند و کاربری خود را از دست بدهند، به همین دلیل ما از بهترین مواد برای ساخت دستگاه‌ها استفاده کردیم.

این بافنده درباره هزینه‌ تمام‌شده ساخت دستگاه‌ها، گفت: این طرح، پژوهشی بود و ما با آزمون و خطا به نتیجه‌ رسیدیم. برای ساخت هر هشت دستگاه حدود ۱۲۰ میلیون تومان هزینه شد؛ اما اگر بخواهیم دوباره شبیه آن‌ها را بسازیم، هزینه کمتری برای ساخت نیاز دارد، زیرا لازم نیست مراحلی را که طی کردیم، دوباره تجربه کنیم.

نصب دستگاه چند منظوره بافت سنتی در بوشهر
منبع : ایسنا                                                                                                                                                                        

امتیاز دهید
فیلم کوتاه

«تونل» در ایتالیا

فیلم کوتاه «تونل» به نویسندگی و کارگردانی کیارش حقگو در اولین حضور جهانی خود به جشنواره بین المللی تور ایتالیا راه پیدا کرد. به گزارش

ادامه مطلب »