نشست خبری نخستین دوره جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی برگزار شد

رجبی دوانی: جشنواره فیلم اقوام ایرانی به وحدت ملی کمک می‌کند

مدیر و رئیس شورای سیاست‌گذاری جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی با حضور در نشست خبری درباره اهداف و برنامه‌های نخستین دوره این رویداد سینمایی صحبت کردند. 

به گزارش روابط‌عمومی جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی، نشست خبری نخستین دوره این رویداد سینمایی با حضور محمدحسین رجبی دوانی، رئیس شورای سیاست‌گذاری جشنواره و رئیس بنیاد ایران‌شناسی و مهدی حیدری، مدیر جشنواره و اصحاب رسانه، صبح دوشنبه سوم اردیبهشت در سالن اجتماعات بنیاد ایران‌شناسی برگزار شد.

در ابتدای این نشست رجبی دوانی و حیدری از پوستر جشنواره رونمایی کردند. طراح پوستر جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی حمیدرضا بیدقی است. همچنین در ادامه این بخش تابلوی نقاشی گریگور یعقوبی به بنیاد ایران‌شناسی اهدا شد. این تابلو به دلیل توجه به اقوام ایرانی و نگاهی که در آن وجود دارد انتخاب شد و آلیس شاه‌مرادیان تابلو را اهدا کرد.

محمدحسین رجبی دوانی رئیس شورای سیاست‌گذاری جشنواره در ابتدای سخنان خود ضمن خوشامدگویی به حضار بیان کرد:«این نشست برای اعلام وضعیت و برنامه‌های برپایی نخستین جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی که به همت بخش خصوصی و دولتی به شکل مشترک برپا می‌شود، برگزار شده است.»

رجبی دوانی همچنین اظهار کرد:«ملت بزرگ ایران با اقوام درخشان به این آیه قرآنی در تاریخ تحقق بخشیدند. اقوام گوناگون با اصالت و ریشه ایرانی، تنها ملت و تمدنی در جهان هستند که هیچ‌گاه سابقه بت‌پرستی نداشتند. درحالی‌که دورتادور ایران کشورهای مختلفی هستند که اقوام آن سابقه بت‌پرستی دارند. ایران یک استثناست و به برکت همین معرفت و ذات اقدس خداوند، برخلاف تمدن‌های دیگر با وجود حوادثی که در طول تاریخ داشته، پایدار مانده است. به‌طور مثال تمدن یونان نسبت به ایران متأخر است، اما می‌بینید که یونان در قرون معاصر و عصر حاضر چه جایگاهی در عرصه بین‌الملل دارد، درحالی‌که ایران عظمت خود را در طول تاریخ حفظ کرده و امروز نیز به برکت انقلاب اسلامی و نفوذی که در دل مردم جهان دارد، بعد از ضربه‌ای که به رژیم ددمنش صهیونیستی وارد کرد، همچنان حرف اول را در دنیا می‌زند.»

رئیس بنیاد ایران‌شناسی همچنین بیان کرد:«وحدت اقوام ایرانی توسط دشمنان هدف قرار گرفته شده است. درحالی‌که آرمان و وظیفه بزرگ بنیاد ایران‌شناسی این است برای هرچه به این وحدت ملی کمک می‌کند و نقشه دشمنان را نقش بر آب می‌کند، تلاش کند. جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی در همین راستا قدم برمی‌دارد. وقتی دوستان در موسسه فرهنگی هنری فصل هنر پیشنهاد دادند این جشنواره با همراهی بنیاد ایران‌شناسی برپا شود، به‌شدت استقبال کردیم، چرا که در مسیر تقویت وحدت ملی اقوام بزرگ ایرانی است. امیدوارم با تلاش دوستان متصدی این جشنواره و ارائه آثار برگزیده در روزهای پیش رو، به این مهم دست یابیم و این جشنواره آغازی باشد برای حضور هرچه بیشتر سینما در ژانرهای مختلف در راستای تقویت وحدت ملی مردم شریف ایران.»

رجبی دوانی همچنین درباره سیاست‌های کلی جشنواره توضیح داد:«ایده جشنواره در تبریز شکل گرفت و بنا بود در این شهر برگزار شود. بنیاد ایران‌شناسی در تبریز نیز نمایندگی فعال دارد، اما ازآنجایی‌که عمده توجهات و مرکز بودن برای انتشار سریع خبر تهران است، بنا گذاشتیم نخستین دوره در تهران باشد تا انعکاس خبری مطلوب‌تری شکل بگیرد، اما جشنواره در دوره‌های بعد در استان‌های مختلف برگزار خواهد شد.»

او ادامه داد:«ایران بزرگ ما زیبایی‌ها، افتخارات و ارزش‌های فراوانی دارد. تنوع اقوام که همه آن‌ها به ایرانی‌بودن خود افتخار می‌کنند باعث شده است آداب و رسوم و ویژگی‌های خاص مناطق مختلف ایران گوناگون باشد. هدف ما این است که با این جشنواره تمام زیبایی‌های ایران و ارزش‌ها و ویژگی‌های اقوام را بهتر ترسیم کنیم، چه برای داخل کشور و چه عرصه بین‌المللی آن‌ها برای ما ارزش والایی خواهد داشت. انتخاب آثار نیز در حوزه‌های گوناگون با این سیاست عجین است.»

رئیس شورای سیاست‌گذاری جشنواره در پایان اظهار کرد:«کشور ما مشکلات گوناگون دارد و در سینما نیز کم به این مشکلات پرداخت نشده است، اما به نظرم تاکنون در عرصه سینما شاهد بیان زیبایی‌ها و ویژگی‌های اقوام ایرانی آن‌طور که باعث گسترش وحدت ملی و انسجام ملی شود، نبوده‌ایم. جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی در پی تحقق این هدف بزرگ است.»

حیدری: جشنواره فیلم اقوام ایرانی راه خود را پیدا کرده است

در ادامه نشست، مهدی حیدری مدیر جشنواره گفت:«این جشنواره اردیبهشت ۱۴۰۲ شکل گرفت و نزدیک یک سال است که موافقت اصولی خود را از سازمان سینمایی دریافت کرده است. در این یک سال اتفاقاتی رخ داد که باعث شد زمان برگزاری جشنواره در مقاطع مختلف تغییر کند. جشنواره ابتدا قرار بود در شهر تبریز برگزار شود، اما بنا به مصلحت که جناب رجبی دوانی نیز اعلام کردند قرار شد دوره اول آن در تهران باشد. ما از این منظر خوشحالیم، چراکه جشنواره دیده می‌شود و حضور بنیاد ایران‌شناسی به اهداف و آرمان‌های جشنواره کمک می‌کند. ما تبریز را فراموش نکرده‌ایم و جشنواره تنها قرار است سال اول در تهران باشد اما در دوره‌های بعدی به صورت گردشی در مناطق مختلف قوم نشین کشور برگزار خواهد شد.»

مدیرمسئول موسسه فرهنگی فصل هنر در ادامه درباره آثار راه‌یافته به جشنواره گفت:«جشنواره راه خود را پیدا کرده و آماده برگزاری است. آثار به دست ما رسید و داوران در حال دیدن فیلم‌ها و داوری هستند. جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی در سه بخش اصلی داستانی، مستند و سینمایی برگزار می‌شود. حدود هزار اثر به دفتر دبیرخانه ارسال شد. از این میان در بخش سینمایی، بیش از ۴۰ فیلم دریافت کردیم که ۱۶ اثر به بخش مسابقه راه یافتند. در بخش کوتاه ۴۳۰ اثر به دستمان رسید که هیئت انتخاب به ۶۵ فیلم رسید. بیش از ۵۲۰ فیلم مستند نیز به دبیرخانه ارسال شد که از این میان با نظر هیئت انتخاب ۶۵ اثر به بخش اصلی راه یافتند. در کنار این ما دو بخش نماهنگ و پویانمایی نیز داریم که ۱۲ اثر در بخش نماهنگ و ۱۳ اثر پویانمایی حضور خواهند داشت. بخش دیگر فیلمنامه‌نویسی است. ما بیش از ۱۳۰ اثر از فیلمنامه‌نویسان کشور دریافت کردیم که از این میان ۴۰ اثر به بخش مسابقه راه پیدا کردند و هیئت‌داوران مشغول داوری آثار هستند.»

در ادامه نشست رجبی دوانی و حیدری به پرسش‌های خبرنگاران و اهالی رسانه پاسخ دادند.

نخستین دوره جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی با همکاری موسسه فرهنگی هنری فصل هنر و‌ بنیاد ایران‌شناسی و با شعار «اقوام، ریشه ایران‌زمین»، ۲۶ تا ۳۰ اردیبهشت‌ماه در تهران برگزار می‌شود.

امتیاز دهید