هنردستان : مجید درخشانی که سابقه همکاری در پروژههای مختلفی چون ساخت آلبوم خاطرهانگیز “در خیال” را با محمدرضا شجریان دارد، از برخی ویژگیهای این خواننده و همچنین نامهربانیهایی که درباره شجریان طی سالهای گذشته و هشت سال ریاستجمهوری محمود احمدینژاد اتفاق افتاده، گفت.
مجید درخشانی با بیان این مطلب که؛ بیشتر از هشت سال است که استاد محمدرضا شجریان در ایران ممنوعالکار است؛ گفت: البته طی این مدت آلبومهای ایشان در ایران منتشر شده منتهی ممنوعالکنسرت شدهاند.
مجید درخشانی با بیان این مطلب که؛ بیشتر از هشت سال است که استاد محمدرضا شجریان در ایران ممنوعالکار است؛ گفت: البته طی این مدت آلبومهای ایشان در ایران منتشر شده منتهی ممنوعالکنسرت شدهاند. ازنظر من شاید رفع این ممنوعیت در شرایط کنونی که ایشان بیمار هستند تاثیر خاصی نداشته باشد اما این رفع ممنوعیت اجرای صحنهای زمانی ارزش داشته و دارد که ایشان امکان اجرای کنسرت داشته باشند. متاسفم که باید بگویم استاد شجریان در این سالها واقعا با مظلومیت روبرو بودهاند.
وی همچنین عنوان کرد: مردم همیشه پاسخ مثبت به آثار استاد شجریان دادهاند. مردم با عشق و علاقهای که همواره در مکانها و شرایط مختلف به استاد شجریان نشان دادهاند جایگاه ایشان را در فرهنگ و هنر ایران مشخص کردهاند.
آهنگساز آلبوم “در خیال” در ادامه افزود: این دوره بسیار سختی برای استاد شجریان محسوب میشود چون هم مسئله بیماریشان به وجود آمده و هم از این نظر که نتوانستهاند در هشت سال اخیر برای مردم ایران اجرایی در داخل کشور داشته باشند، حائز اهمیت است. به هر حال استاد شجریان در کنسرتهای داخل کشور انرژی بسیار زیادی از مردم مهربان کشورمان میگرفتند و متاسفانه این انرژی به واسطه ممنوعالاجرا شدن، از ایشان دریغ شده است. از این بابت من هم مانند بسیاری از مردم کشورمان متاثر هستم. استاد شجریان سالهای سال آنقدر آثار خوب اجرا کردهاند که هرگز از ذهن مردم ایران پاک نخواهند شد.
این آهنگساز افزود: جایگاه استاد شجریان را مخاطبان ایشان و مردم ایران تعیین کردهاند. فکر نمیکنم در این چند دهه که آقای شجریان در بالاترین قله آواز ایران ایستادهاند؛ کسی توانسته باشد به ایشان نزدیک شود تا مورد مقایسه با کار شجریان قرار بگیرد. شاید از نظر شهرت، خوانندگانی در جامعه مطرح شدند و جایگاهی کسب کردند اما هیچکدام نتوانستند مانند استاد شجریان چنین جایگاهی کسب کنند.
مجید درخشانی گفت: آقای شجریان کارهایی انجام داده که هم بسیار مقبول مردم قرار گرفته و هم به سمت کارهای پاپ و خواندن آثاری که ارزش هنری ایشان را زیر سئوال ببرد نرفته است. تمام آثار شجریان که در بین مردم مطرح شده اتفاقا از نظر هنری آثار بسیار سنگینی محسوب میشوند. آقای شجریان در قله هنر نشسته است و فکر میکنم حالا حالاها باید صبر کرد تا هنرمندی مانند ایشان پا به عرصه حیات بگذارد. شجریان، هم مردمی است و هم از نظر کیفیت کار و تکنیک بسیار قوی؛ البته این مدیون تیز هوشی ایشان است که باعث شده بداند در هر مقطعی چه اثری را با چه کیفیتی اجرا کند.
این آهنگساز در ادامه درباره نحوی شکلگیری آلبوم خاطرهانگیز”در خیال” به خوانندگی محمدرضا شجریان گفت: آلبوم “در خیال” را خیلی سال قبل ساخته و به تهران آورده بودم. استاد شجریان به من گفت به مشهد بروم تا در مورد این اثر صحبت کنیم. در مشهد مجموعه کار”در خیال” را به صورت کوتاه کوتاه بخشهایی از آن را شنید؛ و ایشان قبول کرد که این کار را بخواند. آن زمان من جوان بودم و ناشناخته، و کمتر کسی قبول میکرد به این صورت کاری را اجرا کند.
وی همچنین عنوان کرد: به هر حال استاد شجریان در آن زمان آنقدر تجربه داشت که با شنیدن بخشهایی از کار این اثر را برای اجرا انتخاب کند. خلاصه این اثر تا ضبط شود و مقدمات انتشارش انجام شود چند سالی طول کشید. خوشبختانه پس انتشار آلبوم “در خیال” مردم بسیار از این اثر استقبال کردند؛ و هنوز هم میشنوم که مردم این اثر را میشنوند و واکنشهای جالبی نسبت به آن دارند و لذت میبرند.
مجید درخشانی درباره مهمترین ویژگی همکاری با محمدرضا شجریان گفت: اتفاقی که من در همکاری با ایشان در دوره قدیم و در دوره متاخر تجربه کردم به این شکل بود که درصد دخالت ایشان در کار آهنگساز تقریبا صفر است؛ و این منش بر خلاف رفتار خوانندههای جوانی است که مدام به آهنگساز میگویند بخشهای مختلف کار را تغییراتی بدهند و سلیقه خودشان را در کار دخالت میدهند. اما انصافا آقای شجریان در کار “در خیال” که در دوره جوانی من ساخته شد هیچ گونه دخالتی در کار آهنگساز نکرد و همان چیزی را که به عنوان مدل و الگو به ایشان دادیم به اجرا درآوردند. این موضوع برای من بسیار جالب بود که خوانندهای در این سطح که بسیار مطرح است و همه دوست دارند کار آنها را بخواند اینگونه رفتار میکند. البته اگر ایشان میگفت هر بخشی از کار تغییر بدهم قطعا من تغییر میدادم اما آقای شجریان به هیچ وجه دخالتی در کار آهنگساز نکرد و بسیار دست من را بازگذاشت.
وی در مورد واکنش هوشنگ ابتهاج به آلبوم “در خیال” گفت: آقای ابتهاج در آن زمان در جریان مراحل تولید و ضبط این اثر و کارهای بنده بودند. این کار توسط سروش منتشر شد و بخشی از تصنیف “در خیال” نیز برای تبلغ آلبوم از صداوسیما پخش میشد. دوستان آن زمان مدام خبرهای جالبی میآوردند مبنی بر اینکه این تصنیف در فرودگاه، خیابان و هر مکان عمومی دیگری که امکان پخش موسیقی داشت برای مردم پخش میشد. وقتی با استاد هم تلفنی در مورد کار صحبت کردم ایشان گفت چقدر این کار در جامعه جلوه داشته است. من نیز به ایشان گفتم به هر حال صدای شما باعث شد جلوه کار ما صد برابر شود. برایم بسیار جالب است که بعد از این همه سال با هر موزیسین و یا اهل موسیقی برخورد می کنم همچنان درباره این اثر صحبت میکنند.
درخشانی گفت: نکته جالب این است که همواره تلاش کردهام با مردم ارتباط بگیرم و ضمن ساخت قطعاتی که ارزش هنری دارند بتوانم آثارم را در میان آنها نیز مطرح کنم؛ در این زمینه میتوان از آهنگ “امشب شب مهتابه” نام برد که چنین ویژگی دارد. آهنگ “امشب شب مهتابه” هم از نظر موسیقیایی بسیار قویاست و هم مردم میتوانند به راحتی با آن ارتباط برقرار کنند. من سالهاست که به دنبال چنین ملودیها و نغمههایی میگردم که آنقدر سهل و ممتنع باشند تا هم مردم آن را به خوبی درک کنند و هم از نظر فنی نیز تمام ضوابط در آن رعایت شده باشد. خوشبختانه “در خیال” چنین اثر از کار در آمد.