دوسالانه تجسمی ونیز و گردهم آیی هنرمندان 51 کشور

هنردستان : پنجاه و هفتمین دوره نمایشگاه بین المللی دوسالانه ونیز با محور آثار هنری تجسمی از 23 اردیبهشت تا 5 آذر (13 مه تا 26 نوامبر) در ونیز برپاست.

به گزارش هنردستان از پایگاه اطلاع رسانی دوسالانه ونیز، کریستین ماسل نمایشگاه گردان در مرکز ژرژ پمپیدو مدیریت و پائولو باراتا ریاست این دوسالانه را برعهده دارند. نمایشگاه از شنبه پیشرو به روی همه علاقمندان باز است. روزهای 10، 11 و 12 ماه مه برای پیش گشایش در نظر گرفته شده و مراسم اعطای جوایز و افتتاح رسمی نیز 13 مه انجام می شود. 

 

به گزارش هنردستان از پایگاه اطلاع رسانی دوسالانه ونیز، کریستین ماسل نمایشگاه گردان در مرکز ژرژ پمپیدو مدیریت و پائولو باراتا ریاست این دوسالانه را برعهده دارند. 
نمایشگاه از شنبه پیشرو به روی همه علاقمندان باز است. روزهای 10، 11 و 12 ماه مه برای پیش گشایش در نظر گرفته شده و مراسم اعطای جوایز و افتتاح رسمی نیز 13 مه انجام می شود. 
برای این مراسم 120 هنرمند از 51 کشور جهان دعوت شده اند که 103 نفر از آنان برای اولین بار در دوسالانه ونیز شرکت می کنند. این نمایشگاه در 9 بخش یا دسته بندی هنرمندان در محوطه های تاریخی شهر ونیز به نام جیاردینو و ورجینی برگزار می شود.
این نمایشگاه با هدف تجربه، نهضتی برونگرا و حرکتی از خود به سوی دیگران و فضایی اشتراکی فراتر از ابعاد تعریف شده و به سوی عقیده انسانیت تازه طراحی شده است. 
دوسالانه ونیز نیروی مثبت و دوراندیشی را به بازدیدکنندگان منتقل می کند که بر هنرمندان جوان متکی است، هنرمندان جوان درگذشته و ناشناخته را بازشناسایی می کند. 
این نمایشگاه که با غرفه هنرمندان و کتاب ها آغاز می شود نشان می دهد به دنبال گفتمانی است که همه جامعه را در بربگیرد و فراتر از هنر به تنهایی نهاد جامعه و ارزش های آن را نشان دهد. 
همچنین شامل 85 حضور ملی کشورها در بخش تاریخی هر کدام در یک پاویون به نام ان کشور است؛ سه کشور آنتیگوا و باربادو، جمهوری کریباتی و نیجریه برای اولین بار در این بخش حضور دارند. غیر از این موسسات دولتی و مردم نهاد دیگری نیز رویدادهای هنری و فرهنگی را همزمان با دوسالانه ونیز طراحی کرد اند. 
افزون بر این، در حالیکه دوسالانه ونیز در سال 2015 تحت مدیریت اوکوی انوزر به عنوان مدیر این رویداد فرهنگی بیشتر به بیانیه ای سیاسی تبدیل شده بود که آثار یا از دست نوشته های مارکس متاثر بودند یا به تغییرات اقلیم، استعمارگرایی و موضوع بحران مهاجران در کشورهای حوزه دریای مدیترانه می پرداختند. 
کریستین ماسل به عنوان مدیر دوسالانه ونیز در سال 2017 دیدگاه به کلی متفاوتی داشت؛ هدف از این دوسالانه را در مرکز قراردادن هنرمند و آثار هنری اعلام کرد.
از نظر خانم ماسل که مدیر اصلی مرکز پومپیدو در پاریس است، پنجاه و هفتمین دوره دوسالانه ونیز «فریادی پرشور برای هنر و جایگاهی برای هنرمند است، ونیز توسط هنرمندان با هنرمندان و برای هنرمندان طراحی شده است».
وی می گوید: من به سیاست علاقه دارم اما همه آثار هنری نباید در مورد سیاست باشد، سیاست تنها یک بعد هنر است. از نظر من هنر با همه ابعاد زندگی مرتبط است. انسان ها فکر می کنند هنز جهان را نجات خواهد داد ولی من باور دارم هنر زندگی های زیادی را نجات داده است. 
این نمایشگاه که 122 سال قدمت دارد در آخرین دوره یعنی سال 2015 بیش از 500 هزار بازدیدکننده داشته است.
شیر طلایی این دوره از دوسالانه برای یک عمر فعالیت هنری به کارول شنمان هنرمند تجسمی آمریکایی تعلق می گیرد. 
به گزارش هنردستان، غرفه ایران نیز با آثار هنرمند نقاش و مجسمه ساز بیژن بصیری و مجموعه ای از آثار وی به نام آذرخش اندیشه در پاویون ایران در دوسالانه ونیز حاضر است. 

منبع : ایرنا

امتیاز دهید
ادبیات خارجی

فراخوان شعر Winchester 2024

فراخوان شعر Winchester 2024منتشر شد . به گزارش هنردستان ، جشنواره شعر Winchester واقع در انگلستان از تمامی شاعران سراسر دنیا دعوت می کند تا

ادامه مطلب »