معرفی برندگان بخش «رقابتی اصلی» هفتادوهفتمین جشنواره فیلم کن

برندگان بخش «رقابتی اصلی» هفتاد و هفتمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم «کن» در کشور فرانسه معرفی شدند و فیلم سینمایی «آنورا» به کارگردانی «شان بیکر» از کشور آمریکا جایزه نخل طلا را گرفت.

مراسم اختتامیه هفتادوهفتمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم «کن» با اجرای «کامیل کوتین» بازیگر فرانسوی ساعت 19 دیروز شنبه 5 خردادماه (25 می 2024) در سالن اصلی «تئاتر لومیر» در شهر ساحلی کن در جنوب کشور فرانسه برگزار شد و برندگان بخش «رقابتی اصلی» این رویداد معتبر سینمایی از طرف اعضای هیئت داوران این بخش از جشنواره معرفی شدند و جوایز بخش‌های مختلف را دریافت کردند.

اعضای هیئت داوران بخش رقابتی اصلی

اعضای هیئت داوران بخش رقابتی اصلی هفتادوهفتمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم «کن» که عبارت بودند از خانم «گرتا گرویگ» کارگردان، فیلم‌نامه‌نویس و بازیگر ـ رئیس هیئت داوران از کشور آمریکا، خانم «ابور سیلان» فیلم‎نامه‌نویس و عکاس از کشور ترکیه، خانم «لیلی گلادستون» بازیگر از کشور آمریکا، خانم «اِوا گرین» بازیگر از کشور فرانسه، خانم «نادینه لبکی» کارگردان و فیلم‌نامه‌نویس از کشور لبنان،«خوان آنتونیو بایونا» کارگردان، فیلم‌نامه‌نویس و تهیه‌کننده از کشور اسپانیا،«پیرفرانچسکو فاوینو» بازیگر از کشور ایتالیا،«هیروکازو کورئیدا» کارگردان از کشور ژاپن و همچنین «عمر سی» بازیگر و تهیه‌کننده از کشور فرانسه.

جایزه نخل طلا:

جایزه نخل طلای Palme d’Or بهترین فیلم بخش رقابتی اصلی هفتادوهفتمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم «کن» به فیلم سینمایی «آنورا» به کارگردانی «شان بیکر» از کشور آمریکا اهدا شد.

جایزه نخل طلای افتخاری:

جایزه نخل طلای افتخاری هفتادوهفتمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم «کن»، توسط «فرانسیس فورد کاپولا» به «جورج لوکاس» اهدا شد.

جایزه بزرگ:

جایزه بزرگ هیئت داوران، که مهمترین جایزه جشنواره بین‌المللی فیلم «کن» پس از نخل طلاست، به فیلم سینمایی «همه آنچه که به‌عنوان نور تصور می‌کنیم» به کارگردانی خانم «پایال کاپادیا» محصول مشترک کشورهای هندوستان، فرانسه، هلند و لوکزامبورگ تعلق گرفت.

جایزه بهترین کارگردانی:

جایزه بهترین کارگردانی به «میگوئل گومز » Miguel Gomes برای کارگردانی فیلم سینمایی «تور بزرگ» از کشور پرتغال اهدا شد.

جایزه هیئت داوران:

جایزه هیئت داوران نیز به فیلم سینمایی «امیلیا پرز» به کارگردانی «ژاک اودیار» از کشور فرانسه تعلق گرفت.

جایزه ویژه هیئت داوران:

جایزه ویژه هیئت داوران به «محمد رسول‌اف» برای کارگردانی فیلم سینمایی «دانه انجیر معابد» محصول مشترک کشورهای آلمان، فرانسه و ایران اهدا شد.

جایزه بهترین بازیگر زن:

جایزه بهترین بازیگر زن این دوره از جشنواره نیز به مجموعه بازیگران فیلم سینمایی «امیلیا پرز» از جمله «سلنا گومز»،«کارلا صوفیه گاسکون»،«زوو سالدان» و «آندریا پاز» به کارگردانی «ژاک اودیار» محصول کشور فرانسه تعلق گرفت.

جایزه بهترین بازیگر مرد:

«جِسی پلونس» جایزه بهترین بازیگر مرد این جشنواره را برای بازی در فیلم سینمایی «انواع مهرورزی» به کارگردانی «یورگوس لانتیموس» محصول مشترک کشورهای آمریکا و انگلستان را از آن خود کرد.

جایزه بهترین فیلم‌نامه:

جایزه فیلم‌نامه به خانم «کورالی فارجیت» برای نوشتن فیلم‌نامه «ماده» به کارگردانی خودش و محصول مشترک کشورهای آمریکا، انگلستان و فرانسه اهدا شد.

جایزه نخل طلای بهترین فیلم کوتاه:

جایزه نخل طلای به فیلم کوتاه «مردی که نمی‌توانست ساکت بماند» به کارگردانی «نبویسا اسلیپچویچ» محصول مشترک کشورهای کرواسی، فرانسه، بلغارستان و اسلوانی اهدا شد.

در این بخش، همچنین فیلم کوتاه «یک لحظه بد» به کارگردانی «دانیل سوارس» از کشور پرتغال مورد تقدیر قرار گرفت.

اعضای هیئت داوران جایزه دوربین طلایی

اعضای هیئت داوران جایزه دوربین طلایی هفتاد و هفتمین جشنواره بین‌المللی فیلم «کن» که عبارت بودند از؛

«بالوجی» کارگردان، ترانه‌سرا و مدیرهنری ـ رئیس هیئت داوران از کشور بلژیک، خانم «امانوئل بیارت» کارگردان، بازیگر و تهیه‌کننده ـ رئیس هیئت داوران از کشور فرانسه، «ژیل پورته» مدیر فیلم‌برداری از کشور فرانسه، «پاسکال برون» از کشور فرانسه، خانم «زوئی ویتوک» فیلم‌نامه‌نویس و کارگردان از کشور بلژیک و همچنین «ناتالی چیفلت» سردبیر بخش سینما و فرهنگ از کشور فرانسه، این جایزه معتبر را به شرح زیر معرفی کردند:

جایزه دوربین طلایی:

جایزه دوربین طلایی کن برای بهترین فیلم اول این جشنواره، به فیلم سینمایی «آرماند» به کارگردانی «هالفدان اولمان توندل» محصول مشترک کشورهای نروژ، هلند، آلمان و سوئد اهدا شد.

در این بخش، همچنین فیلم سینمایی «مونگرل» به کارگردانی مشترک «وی لیانگ چیانگ» و «یو کیو یین» مورد تقدیر قرار گرفت.

اکران 145 فیلم از کارگردانان کشورهای مختلف جهان

هفتادوهفتمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم «کن» به عنوان معتبرترین رویداد سینمایی جهان، به ریاست خانم «آیریس کنوبلوخ»، با مدیریت هنری «تیری فرمو» و با نمایش 22 فیلم سینمایی در بخش رقابتی اصلی، 18 فیلم سینمایی در بخش رقابتی «نوعی نگاه»، 10 فیلم سینمایی در بخش غیررقابتی، 14 فیلم در بخش «نمایش ویژه»، 18 فیلم کوتاه در بخش رقابتی «سینه فونداسیون»، 11 فیلم کوتاه در بخش رقابتی فیلم کوتاه، 7 فیلم سینمایی در بخش «اکران کن»، 32 فیلم در بخش «اکران کلاسیک» و نیز 13 فیلم در بخش «سینما ساحل» از کارگردانان کشورهای مختلف جهان در روزهای 25 اردیبهشت‌ماه تا 5 خردادماه (14 تا 25 می 2024) در شهر ساحلی کن در کشور فرانسه برگزار ‌شد.

امتیاز دهید
فیلم کوتاه

«تونل» در ایتالیا

فیلم کوتاه «تونل» به نویسندگی و کارگردانی کیارش حقگو در اولین حضور جهانی خود به جشنواره بین المللی تور ایتالیا راه پیدا کرد. به گزارش

ادامه مطلب »