در نشست خبری انجمن هنرمندان نقاش ایران مطرح شد؛ آرزوی ما داشتن یک گالری اختصاصی است

هنردستان: بابک اطمینانی گفت: مهمترین هدف ما باخبر شدن از چگونگی فعالیت اعضا و رسیدن به یک آرشیو کامل از آثار اعضای انجمن است.

 

به گزارش هنردستان،  نشست خبری انجمن هنرمندان نقاش ایران عصر امروز 19 اردیبهشت برگزار شد.

در این نشست که به بهانه پنجمین کارنمای پژوهشی ویژه اعضای بالای 40 سال برگزار شده بود؛ آسیه مزینانی معاون هنری خانه هنرمندان، معصومه مظفری، بابک اطمینانی، امیر سقراطی و محمدرضا فیروزه‌ای از اعضای انجمن حضور داشتند.

 

در ابتدای نشست بابک اطمینانی درباره اهداف برپایی این کارنماها گفت: مهمترین هدف ما باخبر شدن از چگونگی فعالیت اعضا و رسیدن به یک آرشیو کامل از آثار اعضای انجمن است. در برپایی این کارنماها، ما هیچ داوری انجام نمی‌دهیم و هر هنرمند به انتخاب خود حداقل ۵ اثر از آثاری را که طی سال‌های اخیر خلق کرده؛ به ما ارائه می‌کند.

 

وی افزود: در حال حاضر کارنماها تبدیل به دوسالانه‌های کوچک شده است که با ۴۰ یا ۵۰ هنرمند برگزار می‌شود. هدف ما این است که هنرمندان با ارائه حداقل ۵ کار خود ذهنیت و روحیات خود را در عرصه نقاشی به نمایش بگذارند تا مخاطبان بیشتر با آثارشان شنا شوند. انتخاب قیمت آثار نیز به عهده خود هنرمندان است.

 

اطمینانی درباره این کارنمای پژوهشی گفت: این کارنما با حضور ۴۵ نقاش بالای ۴۰ سال و عضو انجمن جمعه ۲۲ اردیبهشت ماه افتتاح می‌شود.

 

وی، مشارکت اعضای زیر ۴۰ سال انجمن را در چهار کارنمای قبلی ۳۲ درصد عنوان کرد و گفت: ما با وجود اینکه عده‌ای در این رویداد شرکت نمی‌کنند با همه اعضا تماس می‌گیریم و آنها را مستقیم دعوت می‌کنیم. طی چهار کارنمای گذشته با ۵۱۵ نفر تماس گرفتیم که آثار ۱۸۷ نفر روی دیوار رفت و در مجموع هزار و ۱۱ اثر به نمایش گذاشته شد.

 

وی درخصوص ممیزی آثار گفت: ما در انجمن آثار را داوری نمی‌کنیم اما طبیعتا براساس شئونات؛ ممیزی آثار توسط خانه هنرمندان اتفاق می‌افتد.

 

در ادامه نشست معصومه مظفری گفت: ما در انجمن، بیش از هزار عضو داریم و در حال حاضر نیز ۳۰۰ نفر پشت در هستند تا کارهایشان داوری شود و عضویت‌شان مشخص شود. در کارنمای پژوهشی موضوع ما ایجاد یک آرشیو در درون انجمن است. ما نمی‌دانیم در استان‌های مختلف چند نقاش حرفه‌ای کار می‌کند. این آرشیو کمک می‌کند که وقتی حرفه‌ای‌ها، گالری‌دارها و حتی پژوهشگران بخواهند درباره هنرمندان تحقیق بکنند به یک آرشیو آماده مراجعه کنند.

 

امیر سقراطی هم درباره امکان برگزاری کارنماها در شهرستان ها بیان کرد: ما در هیچ شهرستانی گالری‌ای نداریم که بتوانیم با چنین گستردگی‌ای نمایشگاه برپا کنیم. نهایتا بتوانیم نمایشگاهی با حضور ۴۰ هنرمند بگذاریم که از هرکدام تنها یک اثر باشد که چنین نمایشگاهی دردی را دوا نمی‌کند. به گمان من آنچه مهم است برپایی ورکشاپ‌ها در شهرستان‌هاست اما انجمن متولی این کار نیست و بودجه لازم را ندارد. نهادهایی مانند وزارت ارشاد در این سال‌ها باید این وظیفه را انجام می‌دادند و از انجمن‌ها تقاضای کارشناس برای فرستادن به شهرستان‌ها و برپایی ورکشاپ‌ها می‌کردند.

 

وی ادامه داد: یکی از اهداف انجمن نقاشان که جزو آرزوهای ما محسوب می‌شود این است که یک گالری داشته باشیم و بتوانیم در طول سال دست‌چینی از آثار اعضا را به نمایش بگذاریم؛ فضای نمایشگاهی کوچکی که دائم درحال فعالیت باشد اما متاسفانه این کار بودجه زیادی می‌خواهد.

 

سقراطی همچنین گفت: قار است از این پس در کارنماهای پژوهشی، نشست‌های نقد و بررسی و بحث و گفتگو برپا شود.

 

معصومه مظفری در ادامه نشست در پاسخ به اینکه هیات مدیره جدید انجمن در عضوگیری چندان فعال عمل نمی‌کنند و افراد زیادی پشت در انجمن ایستاده‌اند، گفت: هیات مدیره انجمن ۳ سال یکبار تغییر می‌کند. متاسفانه هیات مدیره قبلی به دلیل مشکلاتی که در ثبت انجام شد نتوانست هیچ عضوگیری انجام دهد. وقتی ما کار را در هیات مدیره آغاز کردیم با خودمان فکر کردیم برای اعضایی که در حال حاضر داریم چه کارهایی می‌توانیم انجام دهیم و اگر صرفا بخواهیم اعضای جدیدی اضافه کنیم و نتوانیم کاری برای آنها انجام بدهیم این عضوگیری چه فایده‌ای دارد! در نتیجه فکر کردیم در ابتدا باید کمیته‌ها و آرشیو انجمن را سروسامان دهیم.

 

فیروزه‌ای دیگر عضو حاضر در نشست نیز در ادامه این بحث گفت: انجمن ۱۸ سال سابقه کار دارد و در این سال‌ها بالا و پایین‌های زیادی را دیده است. ما اگر عضوگیری را متوقف کردیم برای رفع اشکال کمیته‌ها بود. در این سال‌ها عضوهایی گرفته شده که مدت‌هاست نقاشی نمی‌کنند و نقاش محسوب نمی‌شوند. متاسفانه نحوه عضوگیری طی دوره‌هایی به سامان نبوده است و اتفاقا آنان اعضای پیوسته هستند که حق رأی دارند. ما بدنبال تغییر جدی بودیم. در حال حاضر تغییراتی که در اساسنامه داده‌ایم در مرحله ثبت شرکت‌هاست. گرچه در این مدت ۵ جلسه برای عضوگیری اعضای جدید نیز برگزار کرده‌ایم و اینطور نبوده که به طور کامل این موضوع را کنار بگذاریم.

 

در این زمینه مظفری تاکید کرد: در تابستان امسال بنا داریم روند عضوگیری را سرعت بیشتری دهیم. دوره‌های هیات مدیره در انجمن نقاشان ۳ ساله است. از همان دوره نخست تلاش بر این بوده که از کسانی که در یک دوره عضو هیات مدیره بودند کسانی در دوره بعد نیز حضور داشته باشند اما در دوره‌هایی این اتفاق نیفتاد ضمن اینکه از همان دوره اول هیات مدیره به اشتباهات اساسنامه پی برده بود اما هر بار که به ارشاد برای تصحیح این اساسنامه مراجعه شد اساسنامه آماده‌ای روبروی هیات مدیره‌ها گذاشته شد که به مراتب بدتر از این اساسنامه بود. ما می‌دانیم یکی از ایرادات این اساسنامه این است که نمی‌توانیم هیچ عضوی را به دلیل عدم فعالیت حذف کنیم درحالیکه در انجمنی مانند انجمن سینماگران اگر کسی تعداد سال مشخصی فعالیت نداشته باشد خود به خود عضویتش حذف می‌شود. منظور ما این نیست که در را ببندیم تا کسی نیاید اما باید بتوانیم برای اعضای خود کار قابل ملاحظه‌ای انجام دهیم.

 

در ادامه نشست آسیه مزینانی (معاون هنری خانه هنرمندان ایران) درباره دریافت درصد فروش از انجمن‌ها بیان کرد: این درصد در حال حاضر ۵ درصد است اما واقعیت این است که خانه هنرمندان ایران به معنای واقعی از چتر حمایتی هیچ سازمانی بهره‌مند نیست. بودجه سالانه و مشخصی ندارد و با این وجود تمام تلاش خود را کرده تا خانه‌ای برای همه انجمن‌ها باشد. ما کمترین درصد ممکن را از فروش آثار از انجمن نقاشان گرفته‌ایم درحالیکه در شورای عالی خانه هنرمندان توافق روی درصد فروش ۳۵ درصد است.

 

وی تصریح کرد: کارنمای پژوهشی یکی از فعالیت‌های بسیار موثر انجمن نقاضان ایران است که امیدواریم این فعالیت ادامه‌دار باشد.

 

مزینانی بیان کرد: کسب درآمد از هیچ انجمنی مساله خانه هنرمندان نیست. ما از ابتدای سال تا به امروز خدماتی که به انجمن‌ها ارائه کردیم در حدود ۴۰۰ میلیون تومان بوده است درحالیکه دریافتی ما از خدمات آزادی که ارائه کردیم حدود ۳۰ میلیون تومان خواهد بود که هنوز آن را دریافت نکردیم اما ما نیز به همان گرفتاری‌های مالی دچار هستیم که انجمن ها گرفتار هستند.

 

مظفری در پاسخ به صحبت های مزینانی گفت: خوشبختانه در این چند سال اخیر برنامه ریزی در خانه هنرمندان منظم تر شده است و ما بسیار تلاش کردیم تا درصد فروش آثار را به ۵ درصد برسانیم. در طول یکسال سهمی که از فروش آثار نمایشگاه های انجمن به خانه هنرمندان ایران پرداخت کردیم ۶۰ میلیون تومان بود که از این بابت ناراحت نیستیم. اینجا ساخته شده برای انجمن ها و پولی که ما پرداخت می کنیم راه دوری نمی رود و خدمات رایگان بسیار خوبی را هم دریافت می کنیم. مساله ما هم اعلان پرداخت این ۵ درصد نیست.

 

مزینانی در پایان در پاسخ به این سوال که تا به امروز خانه هنرمندان ایران یک شبکه خریدار مشخص و قابل تامل ندارد، بیان کرد: در حال حاضر یکی از افتخارات مدیریت فعلی خانه هنرمندان ایران این است که شورای عالی تجسمی در خانه هنرمندان تشکیل شده است و برای هر نمایشگاهی که خارج از فعالیت‌های انجمن‌ها باشد نظر این شورا اعمال می‌شود. اعضای شورا واقف هستند که خانه هنرمندان در مسیری که در سال های گذشته طی کرده نتوانسته استاندارد ارائه آثار هنری را حفظ کند و موقعیت ممتاز خود را در این زمینه از دست داده است. به همین دلیل خریدار و مجموعه دار احتمال اینکه اثر ممتازی در خانه هنرمندان پیدا کند کمتر می بیند. این مساله و مسائل دیگر دست در دست هم داده تا آن اعتماد لازم برای خرید آثار هنری توسط خریداران بالقوه از دست برود.

 

پنجمین کارنمای پژوهشی  ۲۲ اردیبهشت ماه با حضور ۴۴ هنرمند در خانه هنرمندان ایران برپا می‌شود.

 

منبع: ایلنا

امتیاز دهید
ادبیات خارجی

فراخوان شعر Winchester 2024

فراخوان شعر Winchester 2024منتشر شد . به گزارش هنردستان ، جشنواره شعر Winchester واقع در انگلستان از تمامی شاعران سراسر دنیا دعوت می کند تا

ادامه مطلب »