انتقام برای پایان رنجها
پانزدهمین رویداد اکران ایوان، شامگاه شنبه ۱۹ خردادماه به اکرانِ فیلم «آه سرد» به کارگردانی ناهید صدیق اختصاص داشت و نشست نقد و بررسی اثر با اجرای سحر عصرآزاد منتقد سینما و ناهید صدیق کارگردان، ایمان صدیق بازیگر و فواد قهرمانی آهنگساز فیلم در ایوان ربط برگزار شد.
به گزارش روابطعمومی ایوان ربط، این فیلم طی ۲۳ روز در ارتفاعات فیروزکوه ساخته شده و شرایط سختی برای گروه فیلمبرداری و بازیگران بوده است. ناهید صدیق اولین تجربه فیلم بلندش را پشت سر میگذارد. این فیلم سال گذشته در بخش سودای سیمرغ چهلویکمین جشنواره فیلم فجر حضور داشت و سیمرغ بلورین ویژه هیات داوران بخش سینمای سعادت به ناهید صدیق اهدا شد. فیلم «آه سرد» تاکنون در جشنوارههای سانتاباربارا (آمریکا)، مسکو، چبوکساری حضور داشته و موفق به دریافت چند جایزه بینالمللی مانند سنژرژ نقرهای برای بهترین کارگردانی و بهترین فیلم از نگاه تماشاگران و جایزه نتپک (شبکه ارتقای سینمای آسیا و اقیانوسیه) از جشنواره مسکو، جایزه بزرگ بهترین فیلم از جشنواره چبوکساری شده است.
در ابتدای جلسه ناهید صدیق در پاسخ سحر عصرآزاد مبنی بر دغدغه مندی و مسیر حرکت خود تا اولین تجربه فیلمسازی گفت: ابتدا کارگردانی سینما خواندم و بعد به سمت ادبیات نمایشی رفتم، چندان علاقهای به ساخت فیلم نداشتم اما همیشه دغدغه سینما داشته و تمرکزم بیشتر روی نوشتن بود. به تشویق همسرم، احمد بهرامی، کارگردان سهگانه خاموشی، تلاش کردم تا اولین اثر سینمایی ام را بسازم.

او افزود: طراحی صحنه و لباس و همچنین نوشتن فیلمنامه بر عهده خودم بود و از این بابت چالش جذابی را در اثر اولم تجربه کردم.
این کارگردان درباره پرسش عصرآزاد مبنی بر فضاسازی درام محوری و چالشهای پیش رو در این اثر خاطرنشان کرد: ابتدا فیلمنامه فضای کویری داشت اما بعدتر احساس کردم فضا و اتمسفر فیلم باید مکانی سرد، خلوت و کوهستانی باشد تا همخوانی و سنخیت بیشتری با کاراکتر بها داشته و همچنین فضاسازی برای انتقامگیری به دور از کلیشه درامهای کلاسیک رخ بدهد.
عصرآزاد نیز اضافه کرد: دیالوگها موجز و کوتاه هستند و این انزوا و سکوت و سکون حاکم بر فضای برفی کوهستان باعث شده جهان درونی کاراکتر بها که گویی در آتش انتقام میسوزد، در این تضاد بهتر نمودار شود.
ایمان صدیق؛ بازیگر نقش «بها» در پاسخ مجری مبنی بر چگونگی وفقدادن خود با شخصیت بها به رغم تفاوتهای فیزیکی، دراماتیک و شخصیتی اظهار داشت: درباره شخصیتپردازی این کاراکتر با ناهید و خواهر دیگرم نوشین ساعتها صحبت کردیم تا به آنچه در فیلم مشاهده کردید برسیم اما از قبل نگران بازی در صحنههای آتی بخصوص سکانس چاقوزدن نبودم و با علی باقری، بازیگر کاراکتر بهرام، روز به روز تمرین و صحنهها را اجرا میکردیم. قبل از شروع ضبط فیلمنامه را بارها خوانده بودم و با اشراف کامل به شخصیت بها، در فیلم نقشآفرینی کردهام.
او افزود: بها هم ترسو است هم به دنبال انتقام از پدر و این موضوع به مثابه امری پارادوکسیکال در وجود این شخصیت هویدا میشود.
کارگردان این اثر نیز اشاره کرد: نوعی همذاتپنداری با پدر در شخصیت بها وجود دارد و همین دلیل ترسوبودن او برای انتقام از پدر است.
ایمان صدیق درباره پیشینه خود گفت: من از سال ۱۳۸۴ تا ۱۳۸۶ عکاسی آنالوگ خواندم و در سال ۱۳۹۰ الی ۱۳۹۶ مدرک کارشناسی تئاتر از هنرهای زیبا دانشگاه تهران را اخذ کردم. همچنین تا سال ۱۳۹۹ مدرک کارشناسی ارشد کارگردانی تئاتر را گرفتم. پایاننامه ارشد من در رابطه با بازیگری بداهه است و همچنین سابقه بازیگری و کارگردانی در چندین اثر کوتاه را دارم.
او در مورد بداهه پردازیها و ریتم تمرینها افزود: ما برای هر صحنه از فیلم ۲ تا ۳ بار تمرین میکردیم، چراکه میخواستیم تازگی بازیها برای بداههپردازی در اجرا حفظ شود.
فواد قهرمانی، آهنگساز فیلم درباره پرسش عصرآزاد مبنی بر اینکه از چه زمانی در جریان فیلمنامه قرار گرفته و میزان آشنایی با جهان فکری ناهید صدیق پاسخ داد:گفتوگوهای زیادی با ایشان داشتیم و به جرات میگویم گفتوگو درباره فیلم و لایههای زیرین آن با صاحب اثر برای من تأثیرگذارتر و کاربردیتر از خواندن فیلمنامه است.
او همچنین اظهار داشت: تلاش کردم از کلیشهها فاصله بگیرم و از برانگیختن احساسات مخاطب به واسطه موسیقی اجتناب کنم. برایم مهم بود که موسیقی کاملاً در خدمت فیلم باشد.
یکی از حضار اضافه کرد: فیلم «آه سرد» آیینه تمامقدی از شخصیت خود کارگردان است و مصداق این جمله که آدمها شبیه حرفهایی هستند که به زبان میآورند.
ناهید صدیق در پاسخ عصرآزاد مبنی بر لحاظکردن زمانبندی دقیق در فیلمنامه گفت: با کمبود وقت مواجه بودیم و متاسفانه به خاطر بودجه محدود و شرایط جوی نتوانستیم برای برخی سکانسها آنطور که باید زمان بگذاریم. برخی صحنهها را حذف کردیم، چراکه یا موفق به فیلمبرداری نشدیم یا کیفیت مورد نظر ما حاصل نشد.
او ادامه داد: به دلیل همین حذفیات دستمان در تدوین تا حدی خالی بود و پروسه تدوین حدوداً ۴ ـ ۵ ماه طول کشید.
کارگردان درباره چگونگی حضور علی باقری در نقش بهرام خاطرنشان کرد: در پیشتولید فیلم که یک هفته بیشتر طول نکشید، ایشان پیشنهاد شد که با خودم فکر کردم ممکن است به خاطر حضورش در فیلمهای همسرم احمد بهرامی درگیر تکرار بشویم اما در مشورت با تهیهکننده فیلم و اطمینان خاطر از هارمونی ترکیب علی باقری و ایمان صدیق بنا شد با حضور آنها ساخت اثر را آغاز کنیم.
صدیق درباره فضای مردانه فیلم اظهار داشت: عدم حضور کاراکتر زن در فیلم کاملاً عامدانه بود، چراکه احساس میکردم وجود شخصیت زن باعث تلطیف فضا میشود. نمیخواستم فضای سرد فیلم رو به گرمی برود.
عصرآزاد نیز با تصدیق این گفته کارگردان گفت: این فیلم بدون حضور کاراکتر زن، بر محور فقدان زنان و تبعات این حذف با رویکردی تمثیلی پیش میرود و بسیار زنانه است.
یکی از حضار اضافه کرد: صحنهها با اینکه خلوت و بدون نور بودند، آزاردهنده نبودند. بخصوص که همه سکانسها جز داخل ماشین با نور طبیعی ثبت شده بودند که مهارت کارگردان و فیلمبردار را نشان میداد.
ایوان ربط در شانزدهمین رویداد «اکران ایوان»، میزبان فیلم «کارت قرمز» با حضور کارگردان و عوامل آن خواهد بود. مهناز افضلی كارت قرمز را در 73 دقيقه بر اساس پرونده قتل لاله سحرخیزان، همسر ناصر محمدخاني توسط شهلا جاهد در قالب تصاويري از دادگاه، مصاحبههايي با محمدخاني، شهلا جاهد و تكههايي از زندگي اين دو نفر ساخته است.