گزارشی از کارگاه ایران شناسی در وین

هنردستان : چند تن از ایران شناسان اروپایی در کارگاه ایران شناسی در رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در وین ، گوشه هایی از تاریخ و فرهنگ ایران را برای علاقمندان تشریح کردند.

به گزارش هنردستان، کارگاه ایران شناسی درسالن بوعلی سینا رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در وین برگزار شد.دراین کارگاه حدود 30 تن از کارکنان هواپیمایی اتریش و تنی چند از دانشگاهیان اتریشی برای آشنایی بیشتر با تاریخ و فرهنگ ایران شرکت داشتند. 

 

به گزارش هنردستان، کارگاه ایران شناسی درسالن بوعلی سینا رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در وین برگزار شد.دراین کارگاه حدود 30 تن از کارکنان هواپیمایی اتریش و تنی چند از دانشگاهیان اتریشی برای آشنایی بیشتر با تاریخ و فرهنگ ایران شرکت داشتند. 

* پروفسور فراگنر: واقعیت ایران از لحاظ فرهنگی یک قاره است 
پروفسور’برت فراگنر’ بنیانگذار پژوهشکده ایرانشناسی آکادمی علوم اتریش و رییس مرکز شرق شناسی ‘هامر پورگ اشتال ادلین’ در سخنرانی خود با موضوع ‘فرهنگ ایران’ گفت: در سفر به ایران، نخستین موضوعی که جلب توجه می کند، دوگانگی بین دیده ها و شنیده های قبلی با واقعیت های موجود است. در ایران از طبیعت گرفته تا تاریخ، فرهنگ و مردم، کاملاً با آنچه که ما در ذهن داریم متفاوت هستند؛ همه مردم بسیار اهل گفت وگو هستند و به تاریخ خود بسیار افتخار می کنند. 
وی افزود: ایران تاریخ مدون 3 هزار ساله دارد و بر اساس یافته های باستانی تاریخ، قدمت آن حتی تا 7 هزار سال و حتی 9 هزار سال تخمین زده می شود. 
این ایران شناس شهیر در ادامه مطالبی درباره زبان فارسی بیان کرد و گفت: اگر بخواهیم گستره فرهنگی ایران را در طول تاریخ بهتر مشخص کنیم باید بدانیم جشن ایرانی نوروز که شاید مهمترین جشن ایرانیان باشد، در حال حاضر در بیش از 25 کشور جهان جشن گرفته می شود، یا اینکه ببینید اسم رستم که یک نام اصیل ایرانی است در بسیاری از کشورها از جمله روسیه وجود دارد. حتی در حال حاضر نظریه ای وجود دارد که کروات ها اصالت خود را ایرانی می دانند. پس گستره فرهنگ ایران را می توان از غرب چین تا بوسنی و هرزگوین ،کرواسی و از طرف دیگر تا مصر دانست. خلاصه بگویم که ایران از لحاظ فرهنگی یک قاره است که شما هر روز می توانید چیز جدیدی در مورد آن کشف کنید. 
** سفیر سابق اتریش: برای شناخت ایران باید به این کشور بروید 
در ادامه این کارگاه ایران شناسی، دکتر ‘میشاییل پستل’ سفیر سابق اتریش در ایران و سفیرآکردیته کنونی اتریش در کشورهای گرجستان و ارمنستان ، با موضوع ‘مردم و فرهنگ در ایران’ سخنرانی کرد. 
وی که همسری ایرانی دارد و به زبان فارسی آشنا است ، گفت: اولین بار از طریق برنج ایرانی و سپس حضور در جشن های نوروز که در وین برگزار می شد با فرهنگ ایران آشنا شدم و آن را بسیار غنی یافتم. چند سال پس از ازدواج با همسرم که ایرانی است یعنی 20 سال پیش، برای نخستین بار به ایران سفر کردم که تجربه بسیار خوبی برای من بود.
وی تاکید کرد: این یک واقعیت است که ایران واقعی بسیار متفاوت است با تبلیغاتی که در غرب راجع به آن می شود؛ من همیشه در مواجهه با روزنامه نگاران و خبرنگاران گفته ام که اگر می خواهید از فرهنگ و مردم ایران تصویر درستی داشته باشید باید به ایران بروید و از نزدیک مشاهده کنید.
سفیر سابق اتریش خاطرنشان کرد: من از سال 2006 به مدت 3 سال به عنوان سفیر در ایران کار کردم؛ متأسفانه به دلیل تحریم ها دوران سختی بود؛ ولی با تلاش و کوشش، این دوران با موفقیت به پایان رسید و من خاطره بسیار خوبی از مردم ایران دارم و دوستان زیادی پیدا کردم. 
وی افزود: ایرانیان بسیار مهمان نواز و با محبت هستند؛ از دیگر چیزهایی که در ایران توجه من را جلب می کرد، طبیعت ایران بود. شما قادر هستید در یک زمان، در بخشی از ایران اسکی بازی کنید و در جای دیگر در دریا شنا کنید.
پستل خاطرنشان کرد: در دوران خدمت من، به خاطر مسائل مالی قرار بود رایزنی فرهنگی اتریش در تهران را همراه با بسیاری از رایزنی های کشورهای دیگر تعطیل کنند. من چون اهمیت روابط فرهنگی ایران و اتریش را می دانستم، در دیدار با وزیر امور خارجه اتریش اهمیت رایزنی فرهنگی را اعلام کردم و در نهایت خوشبختانه برنامه ای نوشتیم که نه تنها موجب بقای این مرکز فرهنگی در تهران شد، بلکه به تثبیت رایزنی فرهنگی در دیگر کشورها هم کمک کرد. 
وی افزود: در حال حاضر ما هر سال در این مرکز به 3700 نفر زبان آلمانی یاد می دهیم و بزرگترین کتابخانه کتاب های آلمانی در ایران را با 5000 جلد کتاب را داریم. گروه کر موزیک برای بزرگسالان و خردسالان داریم که بسیاری از این افراد برای ادامه تحصیل موسیقی به وین یا ملبورن استرالیا می روند. به هر حال ایران، با 80 میلیون جمعیت و مردمی تحصیل کرده و با فرهنگ تاریخی، پتانسیل بالایی برای تبادلات فرهنگی و اقتصادی اتریش محسوب می شود.
** پروفسور ریتر: معماری ایرانی به اتریش هم رسیده است 
سخنران بعدی درکارگاه ایران شناسی ، پروفسور ‘مارکوس ریتر’ استاد دانشکده هنرهای اسلامی دانشگاه وین بود که سخنرانی خود را با نشان دادن عکسی از یک کارخانه اتریشی در منطقه 19 وین آغاز کرد و گفت: این کارخانه با یک گنبد آبی به سبک مساجد ایران ساخته شده است چرا که این کارخانه دار اتریشی در پایان قرن 19 میلادی در تجارتی که با ایران داشته است، تحت تأثیر هنر معماری ایران قرار گرفته و یک معمار را به ایران فرستاده تا از معماران ایرانی بیاموزند و کارخانه ای به سبک معماری مساجد اصفهان ساخته است؛ نام این کارخانه به اسم صاحب کارخانه یعنی زاخر است. 
وی افزود: اگر بخواهیم از هنر ایران صحبت کنیم، برنامه در یک جلسه و دو جلسه تمام نمی شود، بنابراین تصمیم گرفتم سخنرانی خود را بر بخشی از معماری اصفهان دوره صفویه متمرکز کنم و آن میدان تقش جهان است. 
وی گفت: دوران صفویه دوران شکوفایی هنر معماری در ایران است و میدان نقش جهان به عنوان یکی از زیباترین میدان های ایران، ثبت فرهنگی یونسکو شده است. میدانی که توسط بازار، مسجد و کاخ عالی قاپو پیرامون آن احاطه شده است. در این میدان، غیر از مراسم مذهبی و تئاتر، چوگان هم بازی می کردند. 
پرفسور ریتر با نشان دادن اسلایدهایی از سی و سه پل، کلیسای وانک، میدان و مسجد امام(ره)؛ هنر معماری دوره شاه عباس را از جهت علمی برای حضار به تصویر کشید. 
** پروفسور نوله: ایران کشوری چهار فصل است 
در ادامه این جلسه ، خانم پروفسور ‘کریستینه نوله کریمی’ پژوهشگر ارشد آکادمی علوم اتریش و مرکز ایرانشناسی در ادامه با نشان دادن نقشه ای ، گستره جغرافیای ایران از آغاز تا عصر حاضر را برای حضار به تصویرکشید و گفت: ایران کنونی از لحاظ طبیعت، کشوری چهار فصل می باشد. تمام مناظر طبیعی اعم از کوهستان، جنگل، دریا، کویر و غیره را می توان در ایران یافت. 
وی افزود: از لحاظ تاریخی، کشفیات باستانشناسی در ایران، وجود دامداری را در ایران 4 هزار سال پیش از میلاد مسیح در ایران نشان می دهد و تاریخ مدون در ایران، از زمان هخامنشیان آغاز شده است . 
وی در ادامه توضیحاتی درباره تحولات مهم تاریخ ایران برای حضار بیان کرد .
** پروفسور رمز: جایگاه زنان در ایران بسیار بالا است 
در پایان کارگاه ایران شناسی نیز خانم دکتر ‘رناته رمز’ (Rems) استاد باستانشناسی دانشگاه وین و رئیس گروههای گردشگری به مقصد کشورهای اسلامی از جمله ایران که هر سال حداقل سه بار گروه های گردشگری به ایران می برد، به ایراد سخنرانی پرداخت و گفت: من در اولین بار در تاریخ 1975 میلادی با خانواده ام به ایران سفر کردم و هر بار بیشتر عاشق ایران و فرهنگ ایران شدم. در طول سال بارها به ایران سفر می کنم.
وی گفت: از آنجایی که سفر هواپیمایی اتریش به سه شهر شیراز، اصفهان و تهران متمرکز شده است، لذا در باره این سه شهر بیشتر صحبت خواهم کرد. من بیش از چهار هزار عکس از ایران دارم. واقعا نمی دانستم که کدام عکس را با خودم بیاورم. چون برای تک تک آنها گفتنی های فراوانی وجود دارد. اما من شما را با اسلاید، خیلی گذرا به چند شهر توریستی ایران مانند اصفهان، همدان، شیراز، کرمان ، یزد و تهران خواهم برد. 
این استاد باستانشناسی دانشگاه وین با معرفی کلی چند شهر ایران گفت: مردم ایران بسیار با فرهنگ و تحصیل کرده هستند. جالب است بدانید که در حال حاضر تعداد دانشجویان دختر که وارد دانشگاهها می شوند بیشتر از پسرها است و آمارهای اعلام شده نشان می دهد که 60 درصد دانشجویان دختر هستند. زنان از لحاظ مدیریتی جایگاه-های بسیار بالایی در ایران دارند. 
وی تاکید کرد: من به کشور های اسلامی زیادی مسافرت کرده ام و به عنوان یک زن، در ایران احساس آرامش بیشتری می کنم. 
وی علاوه بر معرفی آثار باستانی ایران؛ جذابیت های تاریخی و زندگی روزمره بانوان ایرانی را به تصویر کشاند و گفت: جامعه ایران با کشور های عربی کاملاً تفاوت دارد، به ویژه جایگاه بانوان ایرانی در جامعه و خانواده بسیار متفاوت از جایگاه زنان در کشورهای عربی است. 

منبع : ایرنا

امتیاز دهید
فیلم کوتاه

«تونل» در ایتالیا

فیلم کوتاه «تونل» به نویسندگی و کارگردانی کیارش حقگو در اولین حضور جهانی خود به جشنواره بین المللی تور ایتالیا راه پیدا کرد. به گزارش

ادامه مطلب »