گزارشی از نمایشگاه «چشم درون» در گالری سهراب

پرتره‌هایی که با ما سخن می‌گویند

«چشم درون» عنوان نمایشگاه عکس‌های پرتره مهرداد دفتری از هنرمندان ایرانی است که با کیوریتوری «ماهور زهرایی» از ششم تا بیست‌وچهارم مهرماه در گالری سهراب به نمایش گذاشته شده است.

به گزارش روابط‌عمومی گالری سهراب، این‌روز‌ها مجموعه‌ای از عکس‌های مهرداد دفتری از بزرگان فرهنگ و هنر ایران، فرصتی را پیش روی علاقه‌مندان گذاشته تا به دیدار عکس‌های او به گالری سهراب بروند، نمایشگاهی که در آن پرتره‌هایی از هنرمندانی همچون محمدرضا شجریان، علی حاتمی، هوشنگ گلشیری، هوشنگ ابتهاج، محمدرضا لطفی، مرتضی ممیز، عباس کیارستمی، پری صابری، عزت‌الله انتظامی، بهمن فرمان‌آرا، خسرو سینایی، محمد احصایی، ابراهیم حقیقی،کامبیز درمبخش، محمدعلی موحد،کیهان کلهر، احمد شاملو و پرویز تناولی بر روی دیوار رفته است.

هنرمندانی که بی‌شک بر هنرمندان هم نسل و هنرمندان نسل‌های بعد تأثیر بسزایی گذاشته‌اند و برخی از آن‌ها نه تنها در عرصه ملی بلکه در عرصه بین‌المللی نیز شناخته شده و تأثیرگذار‌ند. هرچند که این روز‌ها دست روزگار جسم خاکی بسیاری از هنرمندان این جمع را ازما جدا کرده است. از هریک از هنرمندان حاضر در این مجموعه تنها یک عکس بر روی دیوار رفته اما از محمدرضا شجریان سه عکس روی دیوار رفته. پرتره شجریان در این سه عکس در حالی که چهار زانو بر روی فرش ایرانی نشسته، ثبت شده است،گویی عکاس با ثبت این عکس قصد داشته به این نکته تأکید ویژه‌ای بکند که شجریان درخت تنومند و استواری است که در دل فرهنگ و هنر ایران رشد کرده است و آن‌چنان ریشه‌هایش عمیق است که گزند روزگار نمی‌تواند خللی بر هنر و شخصیت او به وجود آورد.

مهرداد دفتری که عکاس خوشنامی است در این مجموعه هر یک از هنرمندان را در فضای خصوصی خود عکاسی کرده و در برخی از عکس‌ها نشانه‎هایی از زندگی فردی یا هنری هنرمند به چشم می‌خورد.

بی‌شک گردآوردن هنرمندان این مجموعه در کنار هم،کار زمان‌بری است و دفتری این مجموعه را در فاصله سال‌های ۱۳۶۹ تا ۱۳۹۷ عکاسی کرده. هم‌زمان با افتتاح نمایشگاه،کتاب «چشم درون نیز» رونمایی شد. البته رونمایی کتاب همراه با سخنرانی نبود و عکاس کتاب را برای علاقه‌مندان به یادگار امضا می‌کرد.

مهرداد دفتری درباره این مجموعه می‌گوید: مجموعه «چشم درون» یکی از قدیمی‌ترین پروژه‌های عکاسی پرتره من است و این پروژه را از سال ۱۳۶۹ زمانی که دستیار زنده‌یاد علی حاتمی بودم، آغاز کرده‌ام و همچنان ادامه دارد و قرار است عکس‌هایی که پس از این مجموعه نخست عکاسی کرده‌ام در قالب مجلد دیگری از سوی نشر کارنامه منتشر شود.

او افزود: در دورانی که من این پروژه را شروع کردم، نگاه اغلب هنرمندان به عکاسی به گونه دیگری بود، من با تعاملی که در گذر زمان با هنرمندان رشته‌های مختلف برقرار کردم از آن‌ها در فضای شخصی‌شان عکس گرفته‌ام و در این مجموعه همانگونه که از عنوان‌اش برمی‌آید نگاهی روان‌شناختی به سوژه‌هایم داشته‌ام.

دفتری ادامه داد: در این مجموعه تاکنون تصویر بیش از ۱۰۰ هنرمند ثبت شده و بر اساس نگاه شخصی که به مقوله هنر و هنرمند دارم، هنرمندان حاضر در این مجموعه را انتخاب کرده‌ام و این پروژه با بودجه شخصی و به صورت کاملاً دلی پیش رفته است.

او ادامه داد: با این‌که از ثبت برخی از این عکس‌های این مجموعه بیش از ۳۴ سال می‌گذرد اما هیچ یک از عکس‌های این مجموعه تاکنون نمایش داده نشده و برای نخستین‌بار است که این عکس‌ها دیده می‌شوند.

این عکاس پیشکسوت ادامه داد: در این مجموعه، با نگاهی درونگرا نسبت به سوژه‌ها، در تلاش هستم تا روح و احساسات درونی این فرهنگ‌سازان ایرانی را از دریچه نگاه خودم به تصویر بکشم و در کنار هر عکس یادداشت کوتاهی درباره داستان پشت هر تصویر نوشته‌ام. یادداشتی که گاه به فرایند عکاسی،گاه خاطره‌ای جالب از لحظۀ ثبت تصویر اشاره دارد و تجربه‌ای متفاوت از عکاسی پرتره را به مخاطب عرضه می‌کند.

دفتری ادامه داد: از زمانی که تصمیم گرفتم این پروژه را عکاسی کنم، قصد داشتم هم‌زمان یک فیلم مستند نیز درباره تک تک هنرمندان بسازم اما چون آن زمان دوربین‌های فیلمبرداری تنها در اختیار نهاد‌های دولتی بود این امر میسر نشد و از سال ۱۳۸۰ که خودم دوربین فیلمبرداری خریدم مستندی درباره پشت صحنه عکاسی از هنرمندان ساختم و این فیلم سال گذشته در خانه هنرمندان نمایش داده شد.

دفتری افزود: بسیار خوشحالم که با همکاری نشر کارنامه (ماهور زهرایی) فرصت انتشار کتاب و برپایی نمایشگاه عکس فراهم شد و خوشحالم که این نمایشگاه با اقبال مخاطبان روبرو شده است.

ماهور زهرایی،کیوریتور نمایشگاه و ناشر کتاب «چشم درون» درباره چگونگی همکاری‌اش با این پروژه عکاسی گفت: آشنایی و دوستی من با آقای دفتری به ۱۵ سال پیش بازمی‌گردد و در مقطعی هم به عنوان دستیار با او همکاری داشته‌ام، از این رو به صورت تخصصی در جریان چگونگی شکل‌گیری این مجموعه هستم.

او افزود: در زمان حیات پدرم قرار شد که‌ایشان (نشر کارنامه) ناشر این کتاب باشد، اما با فوت‌ایشان، این کار میسر نشد؛ اما از شش سال گذشته با تعاملی که صورت گرفت تصمیم گرفتیم که کتاب «عکس درون» را منتشر کنیم.

زهرایی ادامه داد: در تعامل دوستانه‌ای که به عنوان ناشر کتاب با مهرداد دفتری داشتم این کتاب شکل گرفت و همزمان با شکل‌گیری کتاب، تصمیم گرفتیم که نمایشگاهی از عکس‌های این مجموعه را نیز به نمایش بگذاریم..

به گفته زهرایی، مهرداد دفتری، عکاس سخت‌گیری است و برخلاف عکاسانی که از یک سوژه عکس‌های متعددی می‌گیرند، پیش از عکاسی از سوژه و محیط پیرامونی او طراحی می‌کند و بر اساس همان طراحی از سوژه‌اش عکاسی می‌کند و تمام عکس‌های این مجموعه چیدمانی هستند.

زهرایی ادامه داد: تمام عکس‌های این مجموعه با دوربین آنالوگ مامیا و با نور محیطی عکاسی شده.کتاب «چشم درون» نخستین کتاب عکسی است که از سوی انتشارات کارنامه منتشر می‌شود و در این کتاب سه متن از هادی شفاهیه، بهزاد برنوس و مهرداد دفتری منتشر شده است.

به گفته ماهور زهرایی، همان‌گونه که در نمایشگاه نیز پای هر تابلو یادداشتی نیامده، در کتاب نیز در صفحاتی که به پرتره هنرمندان اختصاص داده شده، اسمی درج نشده است و در پایان کتاب در کنار پرتره کوچکی که از هر هنرمند منشر شده، یادداشت کوچکی به همراه اسم هنرمند از سوی عکاس درباره چگونگی ثبت این پرتره درج شده است.

ابراهیم حقیقی از جمله هنرمندانی است که عکس پرتره او در کتاب «چشم درون» منتشر شده گفت: ۳۰ سال از زمانی که مهرداد دفتری عکس من را ثبت کرد گذاشته است و از همان زمان گفت که این عکس را برای چاپ در کتابی می‌خواهد. من در این ۳۰ سال هر بار که او را دیده‌ام پرسیده‌ام که پس این کتاب چه زمانی منتشر می‌شود. خوشحالم بالاخره منتشر شد.

او افزود: برپایی نمایشگاه عکس درون به نظر من اتفاق خوشایندی در روزگار ماست و فرصت مغتنمی است تا به ارزش‌های یک عمر عکاسی یک هنرمند در گذر زمان ارج نهاده شود. یکی از افسوس‌های من در زندگی این است که چرا ما پرتره بسیاری از شخصیت‌های مهم را نداریم. پرتره‌ها به نوعی ما را به درون جهان افراد فرا می‌خواند. مثلاً عکس هادی شفاهیه از نیما یوشیج برای ما بسیار ارزشمند است و یا عکس فخرالدینی از سعید نفیسی.

حقیقی ادامه داد: از زمان ورود دوربین به ایران، عکاسان متعددی، عکاسی پرتره کرده‌اند و این کار هیچ‌وقت متوقف نشده، به نظرم نوع نگاه، انتخاب‌ها و شیوه برخورد با سوژه‌هاست که کار این عکاسان را متفاوت می‌کند.

او عکس‌های مهرداد دفتری را بسیار ارزشمند خواند و گفت: دفتری این مجموعه را با دوربین کوچک و با نور محیطی عکاسی کرده است و نکته قابل تامل برخی از عکس‌ها این است که نشانه ای از فعالیت هنرمند نیز در این عکس‌ها دیده می‌شود.

حقیقی ادامه داد: زمانی که یک عکاس قصد دارد یک هنرمند را مقابل دوربین‌اش قرار دهد، تا پیش از ثبت عکس حتماً گفت‌وگویی میان او و هنرمند شکل گرفته و همین لحظات و گفت‌وگو‌هاست که موجب می‌شود حال‌وهوای هر عکس با عکس دیگر متفاوت باشد. البته هنر و تخصص عکاس و روحیات هر دو هم مهم است.

این هنرمند در پایان سخنانش گفت: عکس‌های مهرداد دفتری بسیار ارزشمند است و به نظرم جای کتاب‌های پرتره در قفسه‌های کتابخانه‌ها خالی است. ‌امیدوارم انتشار کتاب‌های نفیس و ارزشمند پرتره تداوم داشته باشد و کاری که نشر کارنامه برای انتشار کتاب عکس آغاز کرده، بسیار ارزشمند است. چاپ و انتشار عکس به این کیفیت آرزوی هر عکاسی است.

کتاب «چشم درون» در ۳۲۰ صفحه و با تیراژ ۵۵۰ نسخه از سوی نشر کارنامه روانه بازار شده است. این نمایشگاه تا ۲۴ مهرماه در گالری سهراب ادامه خواهد داشت.

امتیاز دهید
گپ و گفتگو

گپ‌وگفتی با مهندس «احمد توحیدلو»، به بهانه حضور در بیست‌وسومین نمایشگاه بین‌المللی تاسیسات تهویه

اقلیم جغرافیایی بر کاربرد دستگاه تهویه تاثیرگذار است بیست‌وسومین نمایشگاه بین‌المللی «تاسیسات و سیستم‌های سرمایشی و گرمایشی تهویه مطبوع» در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران

ادامه مطلب »