ترلان پروانه: فیلم‌های کودک و نوجوان پشتوانه علمی دارند

هنردستان : بازیگر سینما و تلویزیون می‌گوید جشنواره فیلم کودکان و نوجوانان فضایی برای نگاه تخصصی به آثار این عرصه است.

 ترلان پروانه بازیگر سینما و تلویزیون که از سال ١٣٨١ و در سن چهار سالگی کار خود را آغاز کرده و در سال ١٣٩٠ در جشنواره فیلم‌های کودکان و نوجوانان به خاطر بازی در فیلم “آهوی پیشونی سفید” برنده پروانه زرین به عنوان بهترین بازیگر دختر شده است، این روزها فیلم “گشت 2″ را بر پرده سینماها دارد و منتظر اکران فیلم”فراری” است.

 

 ترلان پروانه بازیگر سینما و تلویزیون که از سال ١٣٨١ و در سن چهار سالگی کار خود را آغاز کرده و در سال ١٣٩٠ در جشنواره فیلم‌های کودکان و نوجوانان به خاطر بازی در فیلم “آهوی پیشونی سفید” برنده پروانه زرین به عنوان بهترین بازیگر دختر شده است، این روزها فیلم “گشت 2″ را بر پرده سینماها دارد و منتظر اکران فیلم”فراری” است.

او که کار خود را از سینمای کودک آغاز کرده در خصوص وضعیت فعلی سینمای کودک و نوجوان و تفاوت آن در مقایسه با گذشته  گفت: همه ما امید داریم که این روند روز به روز بهتر و رو به پیشرفت باشد، به نوعی نمی‌توان گفت بهتر یا بدتر شده است، اما من شاهد هستم سینماگران و کارگردانانی که در این زمینه فعالیت می‌کنند، تمام سعی و تلاش خود را برای ساخت فیلم‌هایی در زمینه کودک و نوجوان به کار می‌گیرند.

پروانه با تاکید بر اهمیت جشنواره فیلم‌هاى کودکان و نوجوانان تصریح کرد: حداقل اتفاقی که با برگزارى این جشنواره می‌افتد این است که هنرمندان فعال در این عرصه، در یک فضایی به نام جشنواره دور یکدیگر جمع مى‌شوند و فیلم‌ها خیلی بهتر و با نگاهى ریزبینانه و تخصصی‌تر دیده می‌شوند، اما به شرطی که در جریان تولید حمایت هم از جانب مسئولان صورت بگیرد تا این گردهمایی‌ها توام با آثارى کیفى باشد.

بازیگر فیلم سینمایی “فراری” با اشاره به این موضوع که افراد حاضر در این عرصه به پژوهش در خصوص ساخت فیلم‌های کودک و نوجوان می‌پردازند، گفت: من از همان سال های پیش و آن زمان که در عرصه کودک فعالیت داشتم از نزدیک شاهد این قضیه بوده‌ام که هر فیلمی برای کودکان و نوجوانان ساخته می‌شد به طور قطع از یک پشتوانه علمی برخوردار بود.

وی در ادامه در خصوص تولید آثاری که هم سو با سلیقه کودکان و نوجوانان امروزه باشد، گفت: واقعیت این است که بچه‌ها به سرعت روند رشد را طی کرده‌اند و خیلی زود می‌توانند تمامی فیلم‌های مربوط به خودشان را در هر جای دنیا که ساخته می‌شود ببینند و این موضوع کار فیلمنامه نویسان و کارگردانان ما را سخت می‌کند و با وجود تلاش همکارانمان باید یک مقداری به روزتر و بنا بر سلیقه آنها در این مسیر حرکت کنیم.

پروانه ادامه داد: در آثاری که تولید می‌شوند باید از تکنولوژی بهره برد تا به مذاق بچه‌ها خوش بیاید و طبیعی است یک فیلم ساده و معمولی نمی‌تواند نظر آنها را جلب کند و نکته دیگری که باید مدنظر قرار دهیم این است که از نیازهای متفاوت آنها در سنین مختلف شناخت کافی داشته باشیم، به طور مثال امکان دارد در کودکی جذابیت‌های تصویری دارای اهمیت باشد و در نوجوانی یک نوع هیجان مخصوص به آن دوره زمانى خواهان داشته باشد تا مخاطبان را جذب کند.

بازیگر “گشت ٢” نقش سینما در روند تربیتی کودک و نوجوان را مؤثر دانست و تاکید کرد: تجربه ثابت کرده در روند تربیتی هر مسئله‌ای که به طور غیر مستقیم بیان شود از تأثیر قابل توجه و بیشتری برخوردار خواهد بود، پس به همین دلیل قاب سینما و تلویزیون یکی از مهمترین عوامل مؤثر در موضوع تربیت به شمار می‌رود.

این بازیگر در پایان در خصوص اینکه آیا هم چنان مایل است در ژانر کودک فعالیت کند یا خیر، بیان کرد: اگر آن فیلم برای کودکان و نوجوانان مناسب و دارای یک تیم سازنده‌ی خوب و قابل قبول باشد که به مسائل مربوط به این جریان سینمایى اشراف و آگاهی کامل داشته باشند، بى تردید قبول خواهم کرد، همانطور که خیلی از بازیگران بزرگ و مطرح سینما هم در این ژانر به ایفای نقش می‌پردازند.

منبع : هنرآنلاین 

امتیاز دهید