اجرای ارکستر فیلارمونیک با ویلنیست ایتالیایی/باید برای چهار ساعت تمرین دو‌میلیون تومان بپردازیم

هنردستان : ارکستر فیلارمونیک تهران ۳ و ۴  خرداد ماه رپرتواری از موسیقی کلاسیک را به رهبری آرش گوران در تالار وحدت برگزار خواهد کرد.

به گزارش هنردستان ، آرش گوران (مدیر هنری و رهبر ارکستر فیلارمونیک تهران) در نشست خبری امروز خود (26 اردیبهشت) که در تالار وحدت تهران برگزار شد درباره کنسرت این ارکستر گفت: ارکستر فیلارمونیک تهران روزهای سوم و چهارم خرداد ماه جدید‌ترین کنسرت خود را در تالار وحدت تهران برگزار می کند.

 

به گزارش هنردستان ، آرش گوران (مدیر هنری و رهبر ارکستر فیلارمونیک تهران) در نشست خبری امروز خود (26 اردیبهشت) که در تالار وحدت تهران برگزار شد درباره کنسرت این ارکستر گفت: ارکستر فیلارمونیک تهران روزهای سوم و چهارم خرداد ماه جدید‌ترین کنسرت خود را در تالار وحدت تهران برگزار می کند. در این کنسرت پدرام فریوسفی به عنوان سولیست ویولن ارکستر حضور دارد.

 رهبر ارکستر در ادامه افزود: همچنین “السیو پیانلی (نوازنده ویولنسل ایتالیایی)” هم در اجرای پیش رو ارکستر را همراهی خواهد کرد. “چهار فصل” با آهنگسازی آستور پیاتزولای آرژانتینی که از سوی آهنگساز صاحب نام روس لئونید دسیاتنیکف بازآفرینی شده اولین اثری است که ارکستر فیلارمونیک تهران در اجرای پیش رو آن را روی صحنه می برد.

وی عنوان کرد: در بخش دوم کنسرت نیز‌ “سمفونی برای ارکستر زهی” با آهنگسازی فکرت امیراف آهنگساز اهل کشور آذربایجان اجرا خواهد شد. امیراف این اثر برای یادبود نظامی گنجوی نوشته است.

آرش گوران در ادامه افزود: وقتی ما از واژه فیلارمونیک صحبت می‌کنیم، قطعاً هماهنگی نظم در اولویت این تعریف قرار می گیرد. ضمن اینکه این ارکسترها مستقیماً در کنار این نظم و هماهنگی، توسط مردم حمایت می‌شوند یعنی چه آنهایی که بلیت می‌خرند و به تماشای کنسرت می‌نشینند و چه کسانی که در این عرصه سرمایه گذاری می کنند از درون مردم وارد فضا می شوند.

 وی افزود: ما معتقدیم بحث اسپانسر خصوصی بسیار مهم است اما در خارج از کشور به ویژه در کشوری نظیری آلمان ماجرا به گونه‌ای است که مردم از ارکسترها حمایت می‌کنند تا از بین نرود. حتی در بروشورهای این ارکسترها می‌توانیم ببینیم که اصلاً اسمی از حامی مالی پروژه‌ها وجود ندارد؛ و این موضوعی است که متاسفانه در کشور ما کمتر دیده می‌شود.

رهبر “ارکستر فیلارمونیک تهران” عنوان کرد: پروسه‌های اداری پیش از کنسرت‌ها همواره یکی از چالش برانگیزترین مواردی بوده که هنرمندان با آن مواجه بوده‌اند این موضوع در فعالیت‌های ارکستر فیلارمونیک نیز مستثنی نیست اما ما سعی کرده‌ایم تا شوالیه‌های خوبی برای هنر باشیم تا بتوانیم هنرمان را به مردم عرضه کنیم.

پانیذ فریوسفی (مدیر اجرایی ارکستر فیلارمونیک تهران) درباره این کنسرت گفت: ما نیازی به حمایت نداریم فقط خواهان این هستیم که اگر حمایتی اتفاق نمی‌افتد لااقل سنگ‌اندازی در کار ما انجام نگیرد. به هر ترتیب ما با شرایط بسیار ویژه‌ای که برای انتخاب نوازندگان و حتی رپرتوار داریم باید شرایط تمرین ویژه‌ای نیز داشته باشیم. با توجه به اینکه از روز جمعه این هفته نوازنده ایتالیایی نیز به مجموعه ما اضافه می‌شود به طور حتم شرایط تمرین نیز جدی تر خواهد شد.

این نوازنده ویلن همچنین عنوان کرد: یکی از عمده مشکلاتی که طی هفته‌های اخیر به شدت با آن درگیر بودیم کمبود سالن تمرین و هزینه‌های بسیار بالای اجاره از سوی نهادهای دولتی چون بنیاد فرهنگی، هنری رودکی است. برای یک ارکستر خصوصی چون ارکستر فیلارمونیک تهران که پشتیبانی جدی ندارد، این مبلغ بسیار زیاد است. البته در دوره قبلی ریاست بنیاد رودکی ما پیش از برگزاری کنسرت، ۵ تمرین رایگان در سالن‌های تمرین بنیاد رودکی داشتیم اما امروز وقتی من به دفتر مدیریت مراجعه کردم با عدم موافقت رئیس بنیاد برای حتی یک جلسه تمرین رایگان مواجه شدم. هم اکنون نمی‌دانم چرا با ارکستر فیلارمونیک تهران که در چنین سطح بالایی قرار دارد فقط برای تست صدا همکاری می کنند.

وی در ادامه افزود: ما  هم وقتی در این‌باره سوال را کردیم به ما گفتند که نوازندگان ارکسترهای دولتی، کارمندان ما هستند که از این قاعده مستثنی می‌شوند اما من خودم به عنوان یک موزیسین باید بگویم وقتی که با چنین رویکردهایی مواجه می‌شویم، فضایی را در ارکستر ها می‌بینیم که موسیقی آن طور که باید اتفاق نمی‌افتد در حالی که در مجموعه‌ای چون ارکستر فیلارمونیک تهران که برای چهار ساعت تمرین باید دو میلیون تومان پول بدهند حتی نشستن نوازندگان نیز مهم است.

پانیذ فریوسفی گفت: نمی‌دانم چرا قوانین بنیاد رودکی فقط متوجه بخش خصوصی است و اتفاقاً به همین جهت است که من ترجیح دادم به جای پرداخت این دو میلیون تومان، مبلغ را در جای دیگری هزینه کنم. شاید شما باور نکنید اما این برای من بسیار مقدس است که نوازندگان درجه یک ارکستر فیلارمونیک تهران وقتی دستمزد خود را دریافت می‌کنند آن را به صندوق ارکستر برمی‌گردانند. من از مدیران بنیاد رودکی می‌خواهم که شرایط را به گونه‌ای هدایت کنند که فضای بهتری در این حوزه برای هنرمندان به وجود بیاید.

وی افزود: کنسرت ارکستر فیلارمونیک تهران به نوعی اولین اجرای زنده یک ارکستر پس از انتخاب رئیس جمهور جدید است و من امیدوارم شخصی که قرار است به عنوان رییس جمهور انتخاب شود، فردی باشد که بتواند پاسخ خوبی برای سوالاتی که امروز در این نشست مطرح کردم داشته باشند و کسانی را انتخاب کنند که خودشان به نوعی با هنر زندگی کرده و دغدغه هنری داشته باشند.

نگار نوراد یکی از نوازندگان ارکستر فیلارمونیک تهران گفت: حضور نوازنده خارجی اتفاق بسیار خوبی است که موجب تبادلات فرهنگی و هنری شده و باعث می‌شود که بتوانیم از این هنرمندان چیزهای زیادی یاد بگیریم. به اعتقادم حضور نوازنده خارجی، نتایج بسیار خوبی برای یک ارکستر دارد که اگر بتوانیم این موضوع را در جریان فعالیت‌های موسیقایی کشور جا بیندازیم، اتفاق بسیار خوبی است.

تینا جامه گرمی نیز یکی دیگر از نوازندگان این ارکستر محسوب می‌شود که در بخش بعدی این نشست خبری گفت: آنچه که در فعالیت‌های ارکستر فیلارمونیک تهران اتفاق می‌افتد مبتنی بر آموزش و پیشینه علمی نوازندگان ما است که به اعتقاد من باید به این موضوع توجه زیادی کرد. شما اگر به نسل فعلی نوازندگان ارکسترها نگاه اجمالی داشته باشید می‌بینید آنها تمام تجربه‌های خود را در دوران تحصیل به دست آورده‌اند که این موضوع علاوه بر اینکه می‌تواند اتفاق فرهنگی خوبی به حساب آید بلکه در گسترده‌تر کردن ابعاد و ضرورت توجه به موسیقی کلاسیک نیز موثر است.

منبع : ایلنا

امتیاز دهید