“راهپیمایی مردم” تراژدی هنری جهان عرب

هنردستان: تابلوی “راهپیمایی مردم” اسماعیل شموط، تراژدی مردم و تجربه هنرمندی که این تراژدی را شاهد بوده در هم می‌آمیزد

 

به گزارش هنردستان، در سالگرد اشغال فلسطین که این روزها شاهد آن هستیم حافظه فلسطینی آثار هنری و ادبی که این مرحله را ثبت کرده و با پیامدهای آن تعامل داشته به یاد می‌آورد.

الجزیره طی گزارشی به بررسی، تابلوی “راهپیمایی مردم” (مسیرة شعب) اثر اسماعیل شموط، پیشتاز هنر تجسمی در فلسطین پرداخته که یکی از ابداعات هنری آشکاری است که با استفاده از رنگ و خط تراژدی ملت فلسطین را به تصویر می‌کشد.

 

هاله خیاط از متخصصان در زمینه هنر، تابلوی “راهپیمایی مردم” را حماسه‌ای دیواری مملو از روح انسانی توصیف می‌کند که تراژدی مردم و تجربه هنرمندی که این تراژدی را شاهد بوده در هم می‌آمیزد.

 

این تابلو از راست به چپ خوانده می‌شود همچون جمله‌ای که به زبان عربی نوشته شده است. با ترس و وحشت که نماد اشغالگری اسرائیل است آغاز می‌شود و با رویایی شفاف و نامرئی پایان می‌‌یابد و از صحنه‌های زندگی در اردوگاه‌ها، مکان‌های مبارزه و مقاومت از طریق چهره‌های انسانی عبور می‌کند  که برخی نماد افراد خانواده هنرمند است.

 

این تابلو آشکارترین وقایع تاریخی را که فلسطین از زمان روز نکبت شاهد آن بوده و جنگ‌ها و حس ناامیدی که میان آنها بوده را به همراه امید و یکپارچگی که در آنهاست با سمبل‌هایی چون پرچم و غیره نشان می‌دهد.

 

شموط نقاش فلسطینی، متولد 1930 در لد و متوفی 2006 در آلمان در 1948 در پی حمله نیروهای اسراییلی به همراه 25000 فلسطینی، به عنوان پناهجو به خان یونس می‌رود. وی در 1950 به قاهره سفر می‌کند و در دانشگاه هنرهای زیبا ثبت‌نام می‌کند. در 1953 نخستین نمایشگاه خود را در غزه برپا می‌کند. سپس عضو سازمان آزادی بخش فلسطین می‌شود و به سمت مدیریت هنر و فرهنگ ملی منصوب می‌شود. در 1992 شموط فلسطین را به مقصد آلمان ترک می‌کند.

 

شموط یکی از موثرترین هنرمندان فلسطینی است که سبک پیشروش در نقش برجسته‌سازی نمادهای فرهنگ و سنت‌های فلسطینی بوده است. آثار وی تجربه‌هایی بصری از زندگی در اردوگاه‌ها و آوارگی مردم فلسطین است.

 

منبع: هنرآنلاین

امتیاز دهید