هنردستان: تابلوی “راهپیمایی مردم” اسماعیل شموط، تراژدی مردم و تجربه هنرمندی که این تراژدی را شاهد بوده در هم میآمیزد
به گزارش هنردستان، در سالگرد اشغال فلسطین که این روزها شاهد آن هستیم حافظه فلسطینی آثار هنری و ادبی که این مرحله را ثبت کرده و با پیامدهای آن تعامل داشته به یاد میآورد.
الجزیره طی گزارشی به بررسی، تابلوی “راهپیمایی مردم” (مسیره شعب) اثر اسماعیل شموط، پیشتاز هنر تجسمی در فلسطین پرداخته که یکی از ابداعات هنری آشکاری است که با استفاده از رنگ و خط تراژدی ملت فلسطین را به تصویر میکشد.
هاله خیاط از متخصصان در زمینه هنر، تابلوی “راهپیمایی مردم” را حماسهای دیواری مملو از روح انسانی توصیف میکند که تراژدی مردم و تجربه هنرمندی که این تراژدی را شاهد بوده در هم میآمیزد.
این تابلو از راست به چپ خوانده میشود همچون جملهای که به زبان عربی نوشته شده است. با ترس و وحشت که نماد اشغالگری اسرائیل است آغاز میشود و با رویایی شفاف و نامرئی پایان مییابد و از صحنههای زندگی در اردوگاهها، مکانهای مبارزه و مقاومت از طریق چهرههای انسانی عبور میکند که برخی نماد افراد خانواده هنرمند است.
این تابلو آشکارترین وقایع تاریخی را که فلسطین از زمان روز نکبت شاهد آن بوده و جنگها و حس ناامیدی که میان آنها بوده را به همراه امید و یکپارچگی که در آنهاست با سمبلهایی چون پرچم و غیره نشان میدهد.
شموط نقاش فلسطینی، متولد ۱۹۳۰ در لد و متوفی ۲۰۰۶ در آلمان در ۱۹۴۸ در پی حمله نیروهای اسراییلی به همراه ۲۵۰۰۰ فلسطینی، به عنوان پناهجو به خان یونس میرود. وی در ۱۹۵۰ به قاهره سفر میکند و در دانشگاه هنرهای زیبا ثبتنام میکند. در ۱۹۵۳ نخستین نمایشگاه خود را در غزه برپا میکند. سپس عضو سازمان آزادی بخش فلسطین میشود و به سمت مدیریت هنر و فرهنگ ملی منصوب میشود. در ۱۹۹۲ شموط فلسطین را به مقصد آلمان ترک میکند.
شموط یکی از موثرترین هنرمندان فلسطینی است که سبک پیشروش در نقش برجستهسازی نمادهای فرهنگ و سنتهای فلسطینی بوده است. آثار وی تجربههایی بصری از زندگی در اردوگاهها و آوارگی مردم فلسطین است.
منبع: هنرآنلاین