توجه به حقوق مالکیت فکری و معنوی فعالان مد و لباس در یک همایش

هنردستان: هفتمین همایش ملی حقوق مالکیت ادبی، هنری و حقوق مرتبط با موضوع “حمایت از نهادهای فرهنگ عامه و حقوق مالکیت فکری” برگزار می‌شود.

 

به گزارش هنردستان، حقوق مالکیت فکری به صورت سنتی بر بنیان‌های حمایت از اختراعات (پتنت)، مالکیت ادبی- هنری (کپی‌رایت)، و علائم (علامت تجاری) استوار شده و حقوق ویژۀ مالکیت فکری، نظیر حقوق طرح‌ها، خارج از این چارچوب و نیز دائماً مورد پرسش و صورت‌بندی مجدد است.

در صنعت مد و لباس که صنعتی با مالکیت فکری بالاست، به‌طور دائم ایده‌ها و نوآوری‌های خلاقانه تولید و از آن‌ها بهره‌برداری تجاری می‌‌شود‌، اما این پرسش که آیا طراحان مد و لباس می‌توانند از آثار خود در چارچوب حقوق مالکیت فکری کشورشان حمایت کنند یا نه، همواره موضوع بحث‌های جدی بوده است.

 

برخلاف صنایعی نظیر موسیقی، فیلم، بازی‌های ویدئویی و نشر کتاب، عنصر اصلی و اساسی صنعت مد و لباس- طرح‌های مد و لباس- به صورت کامل در حمایت حقوق سنتی مالکیت فکری نیست؛ بنابراین یک حقوق ویژۀ مالکیت فکری برای حمایت از طراحان تأسیس شده است.

 

در ادامه این مسیر و به منظور صیانت از فرهنگ و هنر با شکوه این مرز و بوم، هفتمین همایش ملی حقوق مالکیت ادبی، هنری و حقوق مرتبط با موضوع “حمایت از نهادهای فرهنگ عامه و حقوق مالکیت فکری” با حضور صاحبنظران و متخصصان امر در روز سه شنبه مورخ 2 خرداد ماه  از ساعت 8 تا 17 در مرکز همایش های سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران برگزار می‌شود.

 

در پایان این همایش، برای کلیه شرکت کنندگان گواهینامه آموزشی تخصصی صادر خواهد شد.

 

نشانی برگزاری این همایش به شرح ذیل است:

بزرگراه شهید حقانی، بعد از ایستگاه مترو حقانی، خروجی کتابخانه ملی

 

علاقه مندان می توانند برای حضور در این رویداد با روابط عمومی کارگروه ساماندهی مد و لباس  هماهنگ کنند.

 

منبع: هنرآنلاین

امتیاز دهید