“حریر مریم” نوشته وداد طه؛ مبارزه با اشغالگری با روایات ضد صهیونیسم

هنردستان: وداد طه نویسنده “حریر مریم” می‌گوید: می‌خواستم در مورد زنی عادی مانند همه زنان داستانی بگویم که به وسعت فلسطین شد.

 

به گزارش هنردستان به نقل از الجزیره، وداد طه، نویسنده فلسطینی با تمرکز بر خاطرات و تاریخ فلسطین به این اشاره دارد که برای یک فلسطینی مقدر شده رنج خانواده‌اش را شاهد باشد و با حفظ خاطرات با اشغالگری مبارزه کند. چون اشغالگران به دنبال پاک کردن حافظه و جایگزین حافظه تحریف شده هستند. به طوری که حقایق تاریخی را با تحمیل حقایق و وقایع ساختگی پاک کند و آن را به عنوان اصل منتشر کند. در اینجا منازعه برای حفظ خاطره و یادآوری خاطرات وجود دارد چون خاطرات دیگر در این مورد مختص صاحبش نیست، بلکه به یک میراث جمعی تبدیل می‌شود که باید حفظ و ثبت شود.

طه در رمان خود (انتشارات فارابی، بیروت 2017) شخصیت‌های زن را برای ثبت مرحله نکبت، آوارگی و اقامت در اردوگاه‌ها، سپس درگیری‌های داخلی و پراکندگی و غیره انتخاب کرده است.

 

بر اساس این روایت، لمی دختری است که خودش را در خانه مریم در الزعتر در لبنان پیدا کرد، مریم راهنمای وی به گذشته‌اش و تاریخ خانواده‌اش است. او جنایات و جنگ‌هایی را که پدرش در آن حضور داشته فاش می‌کند.

 

مریم مادربزرگ و حافظ میراث خانواده و میهن است و ابریشم مریم همان ابریشم حافظه است که با صبر، خلاقیت و عشق ریسیده می‌شود تا در ورود به تاریخ فلسطین باشد، به مردم آسیب‌دیده، آغاز آوارگی و خشونت، وحشی‌گری و خونریزی توسط صهیونیست‌ها که با همدستی اشغالگران بریتانیایی صورت گرفته است.

 

وداد طه در این خصوص به شبکه الجزیره می‌گوید: می‌خواستم در مورد زنی عادی مانند همه زنان داستان بگویم که به وسعت فلسطین شد.

 

نویسنده شخصیت مردانی را ترسیم می‌کند که در ناامیدی گرفتار شدند و با شکست‌های متوالی رو به رو می‌شوند که شرایط زندگی بر آنها تحمیل می‌کند.

 

وی می‌گوید: این روایت به دنبال همدردی خواننده یا برانگیختن احساساتش برای همبستگی با مریم در غم و اندوه طولانی و در نتیجه، با مردم فلسطین نیست.

 

طه ادامه می‌دهد: من فقط می‌خواستم داستان کوتاهی در مورد یک زن عادی مانند همه زنان بگویم که به اندازه فلسطین بلکه به وسعت هستی شود هنگامی که فرزندان خود را در سکوت از دست می‌دهد.

 

طه در مورد درد و رنج مداوم مردم فلسطین می‌گوید: فلسطینی‌ها همچنان حماسه خود را در مقابل چشم جهانیان زنده می‌کنند و هنوز هم مادربزرگم در مقابل در منتظر بازگشت آنها است که اتفاق نخواهد افتاد .

 

وی در مورد دلیل نام گذاری قهرمان رمان خود به نام مریم گفت: به دلیل آنکه مقدس است و چون جهان از فرزندان او و کشورش است، او را خیاط قرار دادم، زیرا می‌خواستم برای نکبت ما و نکبت‌های روزانه‌مان پیراهنی بدوزد که به قیام آینده ما بشارت می‌دهد. قیامت فلسطین و به همین خاطر یحیی را قهرمانی انتخاب کردم که دست بشریت را برای رفتن به آینده می‌گیرد و این عنوان فصل آخر داستان است.

 

منیع: هنرآنلاین

امتیاز دهید