گرامی داشت روز ملی خیام در نیشابور برگزار شد

هنردستان: مراسم گرامی داشت روز ملی خیام نیشابوری با سخنرانی معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و تجلیل از دو چهره برجسته ملی موسیقی ایران و برگزاری کارگاه ها، نمایشگاه ها و رویداد های فرهنگی و هنری در باغ دلگشای خیام شهر نیشابور برگزار شد.

 

به گزارش هنردستان، دکتر سید عباس صالحی معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نخستین سخنران رسمی روز ملی خیام بود و پس از آن نیز نشان فیروزه نیشابور طی مراسمی بر سینه فریدون شهبازیان و بهروز غریب پور نقش بست تا آوازه شهروندی پرافتخار شهر خیام بر تارک کارنامه درخشان هنری این دو چهره ملی هنر چشم نوازی کند.

معاون استاندار و فرماندار ویژه این شهرستان پس از گلباران آرامگاه در آغاز این مراسم ضمن خیرمقدم و اشاره به جایگاه نیشابور به عنوان خاستگاه مشاهیر پرآوازه ایران و جهان، اظهار کرد: کهن شهر تاریخی نیشابور؛زادگاه دانشمندان و مشاهیر بزرگی است که در دل تاریخ ایران جای گرفته اند و برگزاری مراسم بزرگداشت برای آنها یک وظیفه ملی است.

 

سعید شیبانی با اشاره به اینکه نیشابور سرزمین تاریخی ستاره ادب و علم است، تصریح کرد: در تاریخ ،هرگاه از سرزمین خراسان و نیشابور یاد می شود نام فرهنگ و ادب برای مردم سراسر ایران و جهان زنده می شود.

 

نماینده عالی دولت در نیشابور به تاثیر شهر نیشابور در فرهنگ و ادب کشور اشاره و عنوان کرد: خیام نیشابوری همچون ستاره ای در دل تاریخ ایران اسلامی می درخشد و بر این اساس دارای جایگاهی بسیار ارزشمند است.

 

وی گفت: اگر بخواهیم قله های علم و ادب را فتح کنیم باید برای حفظ و گسترش فرهنگ ایرانی اسلامی تلاش و برنامه ریزی کنیم.

 

رئیس ستاد بزرگداشت روزملی خیام نیشابوری  با تاکید بر اینکه باید برای برگزاری مراسم تجلیل از بزرگان ومشاهیر تلاش بیشتری انجام شود، خاطر نشان کرد: نباید اجازه دهیم یاد و خاطره دانشمندان،بزرگان ومشاهیر از بین برود و این غبار غفلت باعث نابودی آثار این بزرگان شود.

 

شیبانی افزود: نیشابور دارای ظرفیت عظیم فرهنگی و تاریخی است که باید از این ظرفیت برای نمایش تاریخ و فرهنگ ایران‌زمین به نسل جوان استفاده شود.

 

در این مراسم چندین شاعر از کشور های خارجی و شاعران مطرح شعرخوانی کردند وگروه های موسیقی به اجرای برنامه پرداختند و آرامگاه خیام نور باران شد.

 

رئیس فرهنگ و ارشاد اسلامی نیشابور در این باره گفت: فریدون شهبازیان طی حکمی از سوی مدیر عامل بنیاد رودکی به عنوان رهبر دائم ارکستر موسیقی ملی انتخاب شده است.

 

عباس کرخی اذعان کرد: این هنر مند ملی ٣٠ سال پیش با ساخت آلبوم رباعیات خیام که شامل دکلمه اشعار خیام با صدا و انتخاب زنده یاد احمد شاملو و آواز محمدرضا شجریان بوده است خدمت بزرگی به فرهنگ کشورمان کرده است.

 

وی تصریح کرد: بهروز غریب پور نیز هم اینک دست اندرکار ساخت اپرای عروسکی خیام با آوازخوانی همایون شجریان است که می تواند یکی از ماندگارترین آثار فاخر هنری کشورمان در تجلیل از زندگی علمی و ادبی خیام تلقی شود.

 

کرخی اضافه کرد: این هنر مند برجسته پیشتر نیز اپرای عروسکی مولوی را ساخته و به جامعه هنری ایران عرضه کرده است.

 

منبع: هنرآنلاین

امتیاز دهید