اولین حضور جهانی “استون” در بازار جشنواره فیلم کن

هنردستان :بهرنگ دزفولی زاده می گوید دغدغه اصلی اش به تصویر کشیدن موضوعاتی است که کمتر به آن ها پرداخته شده است.

 بهرنگ دزفولی‌زاده بیش از یک دهه تجربه عکاسی در سینمای ایران را در کارنامه هنری خود دارد و در این مدت؛ عکاسی بیش از 80 فیلم سینمایی، سریال و فیلم‌های تلویزیونی را برعهده داشته و همچنین 9 فیلم کوتاه داستانی و مستند را کارگردانی کرده است و حالا در آخرین تجربه خودزفیلم کوتاه  استون” را روانه بازار جشنواره بین المللی فیلم کن کرده است.

 

 بهرنگ دزفولی‌زاده بیش از یک دهه تجربه عکاسی در سینمای ایران را در کارنامه هنری خود دارد و در این مدت؛ عکاسی بیش از 80 فیلم سینمایی، سریال و فیلم‌های تلویزیونی را برعهده داشته و همچنین 9 فیلم کوتاه داستانی و مستند را کارگردانی کرده است و حالا در آخرین تجربه خودزفیلم کوتاه  استون” را روانه بازار جشنواره بین المللی فیلم کن کرده است.

او درباره چگونگی ساخت فیلم “استون” به خبرنگار هنرآنلاین گفت: سال 92 براساس داستانی که خوانده بودم طرحی در ذهنم شکل گرفت و کم کم رشد کرد و از یک فضای خیلی معمولی از یک روستا، رسید به یک فضای سرد و یخی کوهستانی. با نویسنده‌های مختلفی درباره این طرح صحبت کردم، اما موقعیت و شرایط مدنظر ذهنی من را خیلی حس نمی‌کردند و از فضای قصه ذهنی من دور بودند تا این که  سال 93 با هوتن زنگنه دراین باره صحبت کردم و او طرحی نوشت که مورد قبول واقع شد. بعد از نگارش فیلمنامه شروع به بازنویسی‌های متعدد  کردیم و این اتفاق بارها و بارها اتفاق افتاد تا به فیلمنامه‌ای که می‌خواستیم رسیدیم. بعد از انتخاب لوکیشن، اواخر سال 94 کار را شروع کردیم، کل مدت فیلمبرداری ما هفت روز طول کشید.

استون

دزفولی زاده ادامه داد: در این فیلم مرضیه وفامهر، بانیپال شومون، سارا توکلی و محمد نجاری به عنوان بازیگر در کنار ما بودند  و در این میان نگاه خوب و حمایت و علاقمندی خانم وفامهر به کار موجب شد که کار به شکل درستی پیش برود. ما برای این فیلم با بازیگران زیادی صحبت کردیم، ولی به دلیل شرایط جوی سخت  خیلی‌ها حاضر به همکاری نشدند، یعنی بازیگران به نظرم همیشه می‌خواهند در شرایط خاص کار کنند، اما در مرحله عمل بیشتر مواقع وقتی با کارهای سخت مواجه می‌شوند با بهانه‌های مختلف کنار می‌کشند. بنابراین سعی کردم کسانی را که نزدیک‌تر به نقش بودند  و به لحاظ فکری نیز نزدیک به من و گروهم بودند انتخاب کنم.

این هنرمند جوان درباره داستان فیلم بیان کرد: داستان درباره چهار کوهنورد است که در حال بازگشت از صعود اتفاقاتی برایشان رخ می‌دهد که مجبور می‌شوند دوباره به بالا بازگردند.

وی در ادامه به سختی این تجربه اشاره کرد و افزود: تجربه سختی بود، چرا که همه می‌گفتند با این شرایط سخت و کمبود بودجه نمی‌شود این فیلم به سرانجام برسد، اما به  لطف خداوند، عوامل و دوستانم باعث شد تا این فیلم به سرانجام برسد.  “استون” تجربه‌ای بود که می‌خواستم بدانم می‌توانم با چنین شرایطی فیلم بسازم و از پس خودم برآیم یا نه، این اتفاق برایم مهم بود تا بتوانم تصمیم بگیرم به سراغ ساخت فیلم بلند بروم یا نه.  به نظرم از آنچه می‌خواستم و در ذهن داشتم توانستم 60 تا 70 درصد به نتیجه مطلوب برسم.

استون

این هنرمند عکاس درباره بازخورد مخاطبان اظهار کرد: خوشبختانه بازخوردها خوب بود. خانم مرجان علیزاده پخش بین‌الملل فیلم را برعهده دارند و فیلم در جشنواره‌های مهم و مختلف فیلم کوتاه حضور خواهد داشت. “استون”  اولین حضور بین‌المللی فیلم را در بخش بازار جشنواره کن تجربه خواهد کرد  و قبل از آن هم در جشنواره جهانی فیلم فجر به نمایش درآمد.

وی در ادامه به مدت زمان فیلم اشاره کرد و گفت: فیلم 14 دقیقه است و تایم عرف فیلم کوتاه همین مقدار است، داستان این کشش را داشت و می‌توانست بیشتر از این هم باشد، ولی حس کردم تایم و زمان مفید همین است و بیش از این نباید باشد.

دزفولی زاده درباره انتخاب این عنوان برای فیلم خود نیز اظهار کرد: استون به معنای پاک کننده است و در تمام دنیا به این شکل وجود دارد و معمولا هم خانم‌ها برای پاک  کردن لاک ناخن از آن استفاده می‌‎کنند، قصه ما هم بخشی از آن به این استون و لاک بر می‌گردد.

وی درباره چرایی انتخاب این موضوع نیز عنوان کرد: به طور کلی  به موضوعات اجتماعی علاقه خاصی دارم و دغدغه اصلی من موضوعاتی است که کمتر به آنها پرداخته شده است. دوست دارم این موضوعات بکر اجتماعی که کمتر و یا هرگز به آن پرداخت نشده  را دستمایه کارهایم قرار دهم.

وی در خاتمه در پاسخ به این سوال که از کدام سینماگر الگوبرداری می‌کند، عنوان کرد: من  عاشق سینمای کیانوش عیاری هستم و همیشه فیلم‌های او تاثیر زیادی روی من داشته است، همچنین ناصر تقوایی، عباس کیارستمی، امیر نادری، علی حاتمی و تمامی بزرگان دیروز و امروز؛ به طور کلی  کار تجربه گری برای من اهمیت بسیاری دارد. به همین دلیل هم بیشتر مخاطب فیلم‌های  گروه هنر و تجربه هستم جسارت و نگاه متفاوت در اکثر آثارشان به چشم می‌خورد  و از دیدن آنها لذت می‌برم و  به همین دلیل هم همیشه سعی در آموختن دارم.

عوامل فیلم کوتاه “اَسِتون” عبارتند از: نویسنده فیلمنامه: هوتن زنگنه، تصویر بردار: محمد خمیس آبادی، صدابردار: امیر شاهوردی، مشاوره: علی صلاحی، طراح گریم: سودابه خسروی، طراح صحنه و لباس: غزل آلوسی، تدوین: سارا آهنی، صداگذاری: حسین مهدوی، عکاس: فتاح ذینوری، مشاور رسانه‌ای: منصور جهانی، مدیریت پخش بین‌المللی: مرجان علیزاده و تهیه‌کنندگان: مریم تجدد و بهرنگ دزفولی‌زاده.

منبع :هنرانلاین

امتیاز دهید