ایده‌ی این فیلم از یک زورگیری شکل گرفت

هنردستان: منوچهر هادی همزمان با نمایش «کارگر ساده نیازمندیم» گفت: «من سالوادور نیستم» را ساختم و به خوبی فروخت، بعدش خواستم فیلم اجتماعی بسازم که از کارهای قبلی‌ام دغدغه‌ای داشته باشم.

 

به گزارش هنردستان، طبق گزارش رسیده، در نشست فیلم «کارگر ساده نیازمندیم» که به عنوان آخرین نشست شامگاه 17 بهمن ماه در برج میلاد برگزار شد، منوچهر هادی کارگردان و تهیه‌کننده، پدرام کریمی نویسنده، روزبه رایگا مدیر فیلمبرداری، ابراهیم عامریان مجری طرح ، یکتا ناصر، بهرام افشاری، مهران احمدی و سیروس همتی بازیگران فیلم حضور داشتند.

 

در ابتدای این نشست منوچهر هادی با اشاره به روند ساخت این فیلم توضیح داد: پدرام کریمی طرح اولیه فیلمنامه را سه یا چهار سال پیش به من داد و من پذیرفتم اما کسی حاضر به سرمایه‌گذاری برای آن نشد تا اینکه «من سالوادور نیستم» را ساختم و به خوبی فروخت و بعدش خواستم فیلم اجتماعی بسازم که از کارهای قبلی‌ام دغدغه‌اش را داشتم.

وی ادامه داد: همه بچه‌ها در این فیلم با یک سوم قیمت حضور پیدا کردند و به خاطر فیلمنامه دلی آمدند و کار کردند. آقای عامریان به عنوان تهیه‌کننده بخش خصوصی که سال‌ها در برزیل بود و دو سال است به ایران آمده است، در ساخت این فیلم کمک زیادی کرد.

پدرام کریمی هم بحث “ربا” را به عنوان یک خورده پی رنگ در «کارگر ساده نیازمندیم» معرفی کرد که از ابتدا در فیلمنامه وجود داشته است.

این نویسنده یادآور شد: ایده اولیه به سال‌ها قبل و خبر زورگیری در خیابان خردمند جنوبی برمی‌گردد. ابتدا فیلمنامه را برای تله فیلم شدن نوشته بودم اما منوچهر هادی گفت حیف است و بهتر است یک فیلم سینمایی از آن بسازیم، در نتیجه سکانس به سکانس با هم در تدوین فیلمنامه جلو رفتیم. جالب است که ده مورد اصلاحیه هم به آن خورد.

یکتا ناصر نیز در این نشست گفت:  پنج سال پیش برای حضور فیلم «یکی می خواد باهات حرف بزنه» در جشنواره برای جلسه پرسش و پاسخ به اینجا آمدم. آن زمان تا حدی استرس داشتم که برای خوردن یک لیوان آب هم  دستم می‌لرزید و از خیرش گذشتم اما الان اعتماد به نفس بیشتری پیدا کرده‌ام و راحت‌تر حرف می‌زنم.

این بازیگر افزود: همه بازی‌ها را در این فیلم دوست داشتم و هم بازی شدن با همه اساتید و همکاران دراین فیلم برایم لذت‌بخش بود. معتقدم منوچهر انتخاب‌های خوبی دارد و نکات ظریفی را به بازیگرانش می‌گوید که به درد می‌خورد. البته دورخوانی‌های زیادی داشتیم و همه صبور بودند و عاشقانه نسبت به کار رفتار می‌کردند. برای همین است که اکنون نتیجه فیلم دلچسب است.

سیروس همتی نیز گفت: اولین نکته خوبی که منوچهر هادی در فیلم‌هایش انجام می‌دهد، این است که دورخوانی می‌گذارد. با راهنمایی‌های او و کار و متن خوب تمام تلاشم را زیر نظر منوچهر انجام دادم.

در ادامه مهران احمدی بیان کرد: همه ماها درگیر تهران و مصائب آن هستیم و می‌دانیم که تهران جای همشهری بازی نیست و در آن اتفاقات عجیبی می‌افتد. اولین ویژگی که مرا برای بازی در این فیلم اقناع کرد، خود متن بود و همچنین نقش که برایم متفاوت بود. تفاوتی که همیشه در نقش‌هایم بر آن تاکید دارم. با حس داش مشتی منوچهر و حس پائین شهری‌اش عشق کردم و تا پایان کار ایستادم.

بهرام افشاری با اشاره به نحوه‌ی آشنایی‌اش با هادی و پیشنهاد برای بازی در این فیلم گفت: تئاتری داشتم به نام «جوجه تیغی» که در آن با منوچهر هادی آشنا شدیم. او به من می‌گفت که قدت خیلی بلند است و به درد سینما نمی‌خوری، اما بعدها نظرش تغییر کرد.

وی ادامه داد: ابتدا نقشم در این فیلم  کوتاه بود و قبول نکردم اما بعد دیدم جغرافیای خاصی دارد و تفاوتی دارد با تصویرم در فیلم «لانتوری» و مرا به ورطه تکرار نمی‌کشاند.

در بخش دیگری از این نشست منوچهر هادی بر مهم‌ترین اصول خود در کارگردانی یک فیلم، تاکید و بیان کرد: مهم‌ترین نکته‌ام در هدایت بازیگران این است که اگر فیلمنامه را هم خودم ننوشته باشم، از ابتدا به عنوان کارگردان در کنار نویسنده هستم. جای درست دوربین نیز به من در کارگردانی کمک زیادی می‌کند. من جز کارگردانانی هستم که زیاد مزاحم بازیگران در حین فیلمبرداری نمی‌شوم و از قبل با هم به تفاهم می‌رسیم.

این کارگردان ادامه داد: اساسا کارگردانی نیستم که دکوپاژ از قبل کنم و اهل آن باشم. مخصوصا در فیلم‌های اجتماعی که فیلم در صحنه به وجود می‌آید و شکل می‌گیرد. سکانس لحن کار را مشخص می‌کند  البته اگر جزئیات در فیلمنامه مشخص باشد. هیچ چیز را قطعی به بازیگر و فیلمبردار نمی‌گویم چون طراوت خود را از دست می‌دهد. این تجربه‌ای است که از سال‌ها دستیاری ام در کارگردانی به دست آورده‌ام.

در پایان این نشست هادی از روزبه رایگا به عنوان فیلمبردار این فیلم  تشکر کرد و افزود: زحمت او در ساخت این فیلم ستودنی است چرا که در لوکیش‌هایی فیلم را ساختیم که او برایش زحمت زیادی کشید. در این میان بخشی از کارگردانی فیلم هم در واقع بر عهده او بود.

 

منبع: خبرگزاری ایسنا

امتیاز دهید
تئاتر

بیست‌وششمین برنامه از سلسله‌جلسات نمایش فیلم‌تئاترهای خانه هنرمندان برگزار شد

«کارنامه بُندارِ بیدَخش»؛ نقدی به دانشی که در جامعه گفتمان ندارد بیست‌وششمین برنامه از سلسله‌جلسات نمایش فیلم‌تئاترهای شاخص با همکاری مشترک انجمن صنفی منتقدان، نویسندگان

ادامه مطلب »