فیلم تبلیغاتی برخی از نامزدهای ریاست‌جمهوری مصداق سیاه‌نمایی بود

هنردستان :نشست نقد و بررسی فیلم سینمایی نقطه کور شب گذشته یکشنبه ۳۱ اردیبهشت در فرهنگسرای ارسباران برگزار شد.

 مهدی گلستانه کارگردان و تهیه‌کننده فیلم نقطه کور بعد از پایان نمایش فیلم با اشاره به روند ساخت آن گفت: من برای ساخت این فیلم ایده‌های مختلفی را بررسی کردم بارها به دادگاه‌های خانواده رفتم و در آنجا متوجه شدم این دادگاه‌ها مملو از پرونده‌هایی است که هر کدام یک قصه جدا دارد.

 

 مهدی گلستانه کارگردان و تهیه‌کننده فیلم نقطه کور بعد از پایان نمایش فیلم با اشاره به روند ساخت آن گفت: من برای ساخت این فیلم ایده‌های مختلفی را بررسی کردم بارها به دادگاه‌های خانواده رفتم و در آنجا متوجه شدم این دادگاه‌ها مملو از پرونده‌هایی است که هر کدام یک قصه جدا دارد.

 

گلستانه با اشاره به اینکه نقطه کور به آنچه که در دادگاه‌ها دیده است بسیار نزدیک است، گفت: متاسفانه یکی از مشکلات ما در جامعه و خانواده خودرأی بودن افراد است و ما عادت نداریم که به خاطر اشتباهات خود عذرخواهی کنیم و انگار اصلاً استفاده از واژه عذرخواهی را نمی‌دانیم.

وی ادامه داد: بسیاری از اختلافات خانوادگی و اجتماعی و حتی پرونده‌هایی که در دادگاه‌ها تشکیل شده با یک عذرخواهی قابل حل  است و همه ما باید تلاش کنیم تا فرهنگ عذرخواهی جا بیفتد.

گلستانه افزود: تم دیگر نقطه کور در مذمت پیش داوری و شک است متاسفانه ما در روابط اجتماعی خود بسیار دچار پیش‌داوری هستیم و خودمان درباره دیگران قضاوت و داوری می‌کنیم و خودمان نیز حکم می‌دهیم.

وی با تشکر از احسان بیگلری فیلمنامه‌نویس نقطه کور گفت: احسان بیگلری وقت و انرژی زیادی برای نوشتن این فیلمنامه گذاشت و من خوشحالم که توانستم آن را بسازم.

گلستانه با اشاره به اینکه به کودکان باید در خانواده‌ها بیشتر توجه شود، گفت: در تحقیقات خود و همچنین مشاوره‌های خوبی که مرحوم افشین یداللهی به من می‌داد متوجه شدم که پسربچه‌ها در سن چهار تا هفت سالگی که شخصیت‌شان در ح آل شکل‌گیری است یک پارانویای خفیف دارند که گاهی باعث مشکلات زیادی در جامعه می‌شود.

کارگردان فیلم نقطه کور با اشاره به افزایش آمار طلاق در جامعه گفت: چه در فیلم نقطه کور چه در آثار دیگری که ساخته‌ام نمی‌خواستم بگویم که طلاق خوب است یا بد است اما اینکه در جامعه امروز برای طلاق جشن گرفته می‌شود و حتی مراسم و کیک‌هایی که برای آن تدارک دیده می‌شود بعضاً از مراسم عقد و تولد مفصل‌تر است بسیار دردناک است و این مساله باید بررسی شود.

گلستانه با اشاره به اینکه بخشی از فیلم به افرادی می‌پردازد که زندگی اقماری دارند، گفت: مردانی که زندگی اقماری دارند و به خاطر شرایط شغلی مجبورند 14 یا 21 روز از خانواده دور شوند، وقتی بعد از این مدت به خانواده بازمی‌گردند به خوبی از سوی خانواده مورد پذیرش قرار نمی‌گیرند زیرا در طی این مدتی که آنها نبودند خانواده هر مشکلی داشته خودش  حل کرده و آنها خیلی نقش پررنگی به عنوان پدر ندارند.

وی با اشاره به اینکه فیلم نقطه کور به هیچ عنوان سیاه‌نما نیست، گفت: در جریان انتخابات فیلم‌های مستندی و تبلیغات از برخی از نامزدهای ریاست‌جمهوری دیدم که به واقع سیاه‌نمایی بود و اگر ما می‌خواستیم این فیلم‌ها را در سینما بسازیم وزارت ارشاد اجازه ساختن آن را به ما نمی‌داد و اصلاً پروانه نمایش نمی‌گرفتیم و ما را متهم می‌کردند که چنین صحنه‌هایی وجود ندارد.

وی ادامه داد: ما در حال گذار از جامعه سنتی و مدرن هستیم اما متاسفانه نمی‌دانیم که وضعیت زندگی ما هم‌اکنون مدرن است یا سنتی و من باید به عنوان فیلم‌ساز چنین جامعه‌ای را نشان بدهم و مشکلات آن را بگویم.

اجرای این جلسه را کوروش جاهد برعهده داشت.

فیلم سینمایی نقطه کور به کارگردانی مهدی گلستانه و با بازی محمدرضا فروتن، هانیه توسلی، محسن کیایی، نیکی مظفری، مریم به وبانی، شقایق فراهانی، علیرضا زمانی نسب هم اکنون در سینماهای کشور در حال اکران است.

منبع :ایلنا

امتیاز دهید