عصبانیت داوود امیریان از رونمایی و جشن امضا

هنردستان :داوود امیریان گفت: هرچیزی که به نام جشن امضا و رونمایی کتاب برگزار می‌شود، حالم را بد می‌کند؛ از این‌گونه مراسم‌ عصبانی هستم زیرا بی‌خود هستند.

این نویسنده درباره ارزیابی‌اش از مراسم رونمایی و جشن امضای کتاب اظهار کرد: این مراسمی که برای کتاب برگزار می‌شود خیلی خوب است 

 

این نویسنده درباره ارزیابی‌اش از مراسم رونمایی و جشن امضای کتاب اظهار کرد: این مراسمی که برای کتاب برگزار می‌شود خیلی خوب است اما به شرطی که اطلاع‌رسانی درستی انجام شود. ناشر باید روابط عمومی قوی داشته باشد تا بتواند به خوبی به خبرگزاری‌ها و مطبوعات  اطلاع‌رسانی کند و همچنین در شبکه‌های مجازی هم بتواند خوب کار کند، اما متأسفانه در ایران این اتفاق نمی‌افتد و یا خیلی کم پیش می‌آید.

او با اشاره به برگزاری رونمایی‌های کتاب در سرای اهل قلم نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، گفت: این مراسم‌ باری به هر جهت بود. در  هر گوشه‌ای در  سرای اهل قلم رونمایی می‌گرفتند که پنج نفر جمع می‌شدند، صحبت کلی درباره کتاب می‌شد، پارچه را از روی تابلو و کتاب برمی‌داشتند و امضا و بعد خداحافظ، خداحافظ! این رونمایی کتاب نیست.

امیریان با بیان این‌که مراسم رونمایی کتاب اصلا حرفه‌ای برگزار نمی‌شود، اظهار کرد: ما هرچیز را که می‌بینیم و یا تعریف ظاهر آن را می‌شنویم، آن را انجام می‌دهیم. سراغ این نمی‌رویم که اصل ماجرا چه بوده است، مانند پهن کردن فرش قرمز برای فیلم‌های سینمایی‌مان می‌ماند. در خارج برای فرش قرمز عوامل فیلم، کارگردان و سوپراستارها حضور پیدا می‌کنند، درباره فیلم حرف می‌زنند و بعد فیلم اکران می‌شود و می‌بینند؛ اما در ایران این مراسم به مد لباس تبدیل شده است؛ همه می‌خواهند بزک دوزک کنند، لباس‌های‌شان را نشان دهند، به خوشان قر و فر بدهند و در نهایت عکس بگیرند! فرش قرمز در ایران بیشتر مراسم عکس یادگاری است نه چیز دیگری.

او با بیان این‌که تصمیم گرفته در برنامه‌های رونمایی کتاب شرکت نکند، خاطرنشان کرد: از هرچیزی که به نام جشن امضا و رونمایی می‌بینم حالم بد می‌شود. تصمیم گرفته‌ام در هیچ مراسمی شرکت نکنم مگر این‌که حرفه‌ای  و درست برگزار شود و در رسانه‌ها بازتاب داشته باشد. به قدری از این مراسم‌ عصبانی هستم که اگر ناشری بخواهد برای کتاب‌هایم جشن امضا و رونمایی بگیرد مخالفت می‌کنم زیرا این مراسم‌ بی‌خود است.

این نویسنده با اشاره به این که خبر رونمایی‌ کتاب‌ها در رسانه‌ها بازتاب داده نمی‌شود، گفت: مراسم برگزار می‌شود، اما حتی یک‌ خط در هیچ‌کدام از خبرگزاری‌ها بازتاب داده نمی‌شود. این نشان‌دهنده این است که ما کارمان را درست انجام نداده‌ایم. این‌طور نیست که کتاب بد باشد و یا نویسنده بد باشد؛ اتفاقا برای نویسنده معروف هم رونمایی گرفته شود اما بازتابی داده نمی‌شود.

داوود امیریان در ادامه افزود:  این موضوع نشان‌دهنده این است که ناشر کار خود را بلد نیست و روابط عمومی ضعیفی دارد که نتوانسته خبر رونمایی کتاب را به خوبی به خبرنگار اطلاع دهد. برخی رسانه‌ها مانند ایسنا و خبرآنلاین مخاطبان زیادی دارند و زمانی که خبر رونمایی در آن‌ها منتشر می‌شود مخاطبان اعتماد می‌کنند و در مراسم حضور می‌یابند؛ اما اگر خبر خوب منعکس نشود این مشکلات پیش می‌آید.  همان‌طور که گفتم مراسم باری به هر جهت است و ناشر برای رفع تکلیف آن را برگزار می‌کند.

او با بیان این‌که این‌گونه مراسم‌ خالی از مخاطب است، گفت: برای این‌که این مراسم‌ را به صورت حرفه‌ای برگزار کنیم، باید الگوبرداری کنیم.  همان‌طور که برای ساختن فیلم افرادی خارج از کشور رفتند و آموزش دیدند، اکنون هم باید تعدادی نیرو بروند و آموزش ببینند.

امیریان افزود:  آواز دهل از دور شنیدن خوش است؛ ما از دور چیزهایی را شنیدیم و شاهد هستیم که در کشورهای خارج این‌ مراسم‌ را برگزار می‌کنند. نویسنده می‌آید بخشی از کتاب را می‌خواند و مخاطبان حضور دارند؛ اما این‌جا چند نفری که حضور دارند به خاطر رودربایستی که با نویسنده دارند، می‌آیند. مثلا در نمایشگاه کتاب افرادی که در غرفه‌ها می‌چرخیدند می‌دیدند که مراسم رونمایی دارد برگزار می‌شود و در جلسه می‌نشستند. این به دردنخور است و به نوعی رفع تکلیف ناشر. ما باید الگوبرداری کنیم و این تنها راهکار است.

منبع :ایسنا

امتیاز دهید