دولت در تولید فیلم دخالت نکند/بیمه فیلم راه‌اندازی شود

هنردستان :رئیس انجمن صنفی تهیه‌کنندگان سینما معتقد است؛ دولت دوازدهم به‌جای تزریق پول به بخش تولید به توسعه زیرساخت‌ها توجه کند.

 سیدضیاء هاشمی (رئیس انجمن صنفی تهیه‌کنندگان سینما) در پاسخ به این سوال که با وجود انتقادات جدی شما از  سازمان سینمایی و وزارت ارشاد در دولت یازدهم چرا از حسن روحانی در انتخابات حمایت کرده‌اید

 سیدضیاء هاشمی (رئیس انجمن صنفی تهیه‌کنندگان سینما) در پاسخ به این سوال که با وجود انتقادات جدی شما از  سازمان سینمایی و وزارت ارشاد در دولت یازدهم چرا از حسن روحانی در انتخابات حمایت کرده‌اید، گفت: هدف اول ما این بود که به عنوان هنرمند و عضوی از این جامعه همه تلاش خود را بکنیم تا انتخابات پرشوری برگزار شود و مردم به پای صندوق‌های رای بیایند و این مساله مهمتر از این بود که چه کسی رای بیاورد.

هاشمی افزود: از طرف دیگر ما معتقد بودیم که مدیریت چهار ساله برای فردی که تازه به عرصه مدیریت آن هم پست مهمی مانند ریاست‌جمهوری رسیده کافی نیست و برای کشور مضر است و حتی اگر این فرد توانا نیز باشد در طول چهار سال نمی‌تواند کار زیادی انجام بدهد زیرا یک سال ابتدایی و انتهایی به اموری همچون شناخت زیرمجموعه و برگزاری انتخابات منجر می‌شود و در بهترین وضعیت فقط دوسال  برای انجام امور محوله فرصت دارد به همین دلیل معتقد بودیم که با توجه به عملکرد حسن روحانی باید فرصت بیشتری به وی داده شود.

وی با اشاره به توقعات سینماگران از دولت دوازدهم و کارهای که این دولت باید انجام بدهد، گفت: مهمترین اصل برای هنرمندان سینما رونق سینماست و این رونق به وجود نمی‌آید مگر آنکه دولت در اولین گام از پروانه ساخت و نمایش کاملا دفاع کند و در مقابل گروه‌های فشار کوتاه نیاید و هر فردی سلایق شخصی خود را وارد سینما نکند. رونق سینما، رونق اقتصادی را به دنبال دارد و به دنبال آن شغل نیز ایجاد می‌شود.

هاشمی با اشاره به اینکه دولت نباید در بخش تولید فیلم دخالت کند، افزود: پرداخت مستقیم پول نقد برای تولید فیلم یک خطای بزرگ است و اینکه ما تصور کنیم حمایت دولت از سینما یعنی تزریق پول به سینما برای تولید فیلم غلط است و پول باید وارد زیرساخت‌ها شود و یکی از زیرساخت‌ها توسعه سالن‌های سینماست.

وی ادامه داد: از طرف دیگر فیلم‌های باید ساخته شود که قابلیت اکران در سالن‌های سینما را داشته باشد و اینکه فیلمی ساخته شود و توسط مردم دیده نشود تحت هر عنوان نباید ساخته شود. باید از ساخت فیلم‌های محفلی جلوگیری شود.

هاشمی افزود: نهادهای مختلف براساس بودجه خود می‌توانند هر فیلمی بسازند اما دولت نباید به صورت مستقیم وارد فیلم‌سازی شود. دولت باید وارد بحث بیمه فیلم شود یعنی فیلم‌ها بیمه شود و اگر مثلا فیلمی ساخته شد و در فروش موفق نبود سازندگان آن بتوانند با پولی که از بیمه می‌گیرند بخشی از خسارت خود را جبران کند. دولت باید به جای آنکه با افراد برای ساخت فیلم روبرو  شود باید با شرکت‌ها و موسسات طرف حساب شود و از طرفی فضای امن برای تولیدات فراهم کند.

وی با اشاره به رونق سینماها در سالهای گذشته گفت: سینما در دوسال گذشته رونق اقتصادی خوبی داشته است و باید این روند ادامه پیدا کند اما در بخش‌های دیگر هنوز بسیاری از کارها باید انجام بشود مثلا چرا باید شهرداری از سینماداران عوارض بگیرد درحالیکه مجلس عوارض فرهنگیان و اهالی هنر را بخشوده است.

هاشمی افزود: دولت باید از شهرداری‌ها بخواهد تا در هر مرکز تجاری یک سالن سینما راه‌اندازی و ساخته شود زیرا توجه به امور فرهنگی نیاز مهم شهر و جز وظایف شهرداری‌هاست.

منبع :ایلنا 

امتیاز دهید