هنردستان :مراسم افتتاحیه سیزدهمین نمایشگاه اسماءالحسنی و تقدیر از برگزیدگان این دوره جمعه ۵ خرداد ماه در تالار شهناز خانه هنرمندان ایران برگزار شد.
به نقل از روابط عمومی خانه هنرمندان ایران، در این نشست سیدعلی میرفتاح از اعضای داوران سیزدهمین دوره نمایشگاه اسماء الحسنی گفت:
به نقل از روابط عمومی خانه هنرمندان ایران، در این نشست سیدعلی میرفتاح از اعضای داوران سیزدهمین دوره نمایشگاه اسماء الحسنی گفت: این روزها تعداد رویدادهای گرافیک در ایران بسیار کم است. در هیچ دورهای به اندازه امروز فارغ التحصیل رشته گرافیک نداشتهایم اما متاسفانه امروزه بخش عمده کسانی که کارهای گرافیستها را انجام میدهند، منشیهای سادهای هستند که تنها چند برنامه بلد هستند و تنها دستورات مدیران خود را مو به مو اجرا میکنند.
او با اشاره به دهه ۴۰ و ۵۰ که از دهههای درخشان گرافیک ایران به شمار میرود، افزود: در این دوران با وجود امکانات کم، شاهد بودید که گرافیستها موجد شکل گیری جریانهای روشنفکری در ایران بودند اما امروزه با وجود امکانات گسترده گرافیستها و دسترسی به منابع متعدد شاهد چنین عرصه تاثیر گذاری نیستیم.
داور سیزدهمین دوره نمایشگاه اسماء الحسنی بیان کرد: سالها پیش رضا عابدینی میگفت که در خانه هر ایرانی یک پراید و یک گرافیست داریم و همیشه این پرسش در ذهنم جولان میداد که این همه گرافیست در بازار کار چگونه میتواند گلیم خود را از آب بیرون بکشند، چون تا گردش مالی اتفاق نیفتد گرافیستها نمیتواند وجود داشته باشد و حیات و استمرار گرافیک مستلزم سفارش دهنده است.
میرفتاح با بیان اینکه در فرهنگ ما ایرانیها، اسماء همه چیز عالم هستند، اظهار کرد: همان گونه که در کتاب مقدس آمده در ابتدا کلمه بود، عالم بدون کلام تحقق پیدا نمیکند. ما با کلام فکر میکنیم و احساساتمان برانگیخته میشود و با کلام روش زندگیمان را پیدا میکنیم و کلام یک امر شنیداری سماعی است و شنیدن در تفکر شرقی جایگاه ویژهای دارد.
او ادامه داد: در اسماء الحسنی به این سادگی نیست که برای یک اسم عمیق و بزرگ مثل رزاق یا غفار به راحتی بتوان تصویر ما به ازا پیدا کرد. این ضرورت وجود دارد که به بسیاری منابع متون کهن رجوع کنیم و رسیدن به مابه ازای تصویری چنین اسماءای نیاز به صافی دل دارد. به قول خوشنویسان قدیمی تا دلت صاف نشود خط ات نمیتواند لطافت پیدا کند.
داور این دوره از نمایشگاه با بیان اینکه اگر دل انسان صاف باشد کلمات حقیقت خودشان را آشکار میکنند، گفت: این کلام اصلا مبالغه آمیز و شاعرانه نیست، همان گونه که کلمات خودشان را به سعدی و حافظ نشان دادند و مثل موجودی زنده با آدم رفاقت کردند.
به گفته میرفتاح کار هنری به سیر و سلوک نیاز دارد و سیر سلوک امروز اقتضاعات دیگری دارد، ما با نوشتن اسماء الحسنی نسبت به جهان مادی ارتفاع پیدا میکنیم و ظرایف و دقایقی را میبینیم که تا پیش از آن دیدنش برایمان میسر نبود.
میرفتاح با اشاره به وضیعت نظام آموزشی در دانشگاه و بیعلاقگی دانشجویان گفت: با وجود تمام این موارد من به آینده گرافیک ایران امیدوارم و انشالله با نیت خیری که اسماء الحسنی راه اندازی شده شاهد منشاء خیری در عرصه گرافیک ایران باشیم.
در ادامه محمد صابر شیخ رضایی بیانیه هیات داوران را قرائت کرد و پس از آن لوح تقدیر و مبلغ ۵ میلیون ریال به حسین بهرامی، محمدحسین مویدی، منصوره سادات موحد ابطحی، حمید قربان پور و زین العابدین جوی اهدا شد.
هیات داوران سیزدهمین دوره نمایشگاه اسماء الحسنی سه نفر برگزیده را حائز دریافت رتبه ندانستند و بهرام میرزایی، محمد ربیعی و علی مدیری با دریافت لوح تقدیر و مبلغ ۲۰ میلیون ریال برگزیده اعلام شدند.
همچنین در این دوره برای نخستین بار بهترین پوستر از نگاه مخاطب اثر احمد عزیز پور در اینستاگرام با ۱۸۷۸ امتیاز انتخاب شد که در مراسم افتتاحیه از صاحب این اثر تقدیر شد. از دیگر بخشهای این برنامه موسیقی توسط کیوان کی نژاد بود.
نمایشگاه اسماء الحسنی از سوی پایگاه اینترنتی طراحان مستقل ایران «تودی پوستر» به صورت ملی برگزار میشود و در این دوره در مجموع ۱۲۵۷ اثر از ۲۸۰ هنرمند به دبیرخانه ارسال شد که با داوری سیدعلی میرفتاح، کورش پارسانژاد، محمد صابر شیخ رضایی ۶۳ اثر انتخاب و به نمایشگاه راه یافت.
نمایشگاه اسماءالحسنی تا ۱۵ خرداد در نگارخانه ممیز خانه هنرمندان ایران میزبان علاقهمندان خواهد بود.
منبع :ایسنا