گفت‌وگو با «شیلان صلاح»، نمایش‌نامه‌نویس، نویسنده و شاعر کودک‌ونوجوان

لینک کوتاه :

به اشتراک بگذارید:

امتیاز دهید

در نمایش‌نامه‌­­نویسی برای­ کودکان باید حساسیت بیش‌تری به خرج داد

سایت هنردستان: «شیلان صلاح» از بهترین و پرکارترین نویسندگان کشور است.گرچه او در رشته دندان‌پزشکی تحصیل کرده و موفق به دریافت مدرک دکترای حرفه‌ای دندانپزشکی (دانشگاه علوم‌پزشکی قزوین/۱۳۸۶) و بورد تخصصی بیماری‌های دهان، فک‌وصورت (دانشگاه علوم‌پزشکی مشهد/۱۳۹۳) شده، ولی سال‌هاست که به عنوان شاعر، نویسنده، نمایش‌نامه‌نویس و فیلم‌نامه‌نویس فعال بوده و تاکنون در این زمینه آثار بسیاری تالیف و منتشر کرده است.«خانم‌گلاب و آقاگلاب» (کارگردان: سمانه حبیب‌پور) و «راحت بگو نه» (کارگردان: نازنین محمدبیگی) دو مورد از نمایش‌نامه‌های اجراشده او برای کودکان هستند. علاوه بر این، صلاح تاکنون کتاب‌های بسیاری را برای بچه‌ها نوشته که از آن جمله می‌توان اشاره کرد به «اژدهاجون مریضه» (مجموعه‌داستان، شعر)،«بگو بگو کی هستم» (مجموعه‌چیستان، شعر)،«راز خانم سوفله‌فوله» (نمایش‌نامه کودک)،«چتر بازیگوش من» (مجموعه‌شعر)،«پنکه‌جان شوتم کن» (مجموعه‌شعر طنز). این شاعر ده‌ها شعر نیز در معتبرترین نشریات کودک و نوجوان نظیر دوچرخه، سه‌چرخه، سروش کودک و خردسال، آفتابگردان خراسان، رشد، سلام بچه‌ها، کیهان‌بچه‌ها و تمشک مهربان به چاپ رسانده.کسب گواهینامه دوره آموزشی گویندگی، مجری‌گری، ویراستاری و خبرنگاری (دانشگاه پیام نور)، مدرک MCHE زبان انگلیسی (وزارت علوم) و گواهینامه دوره «بلاگری کتاب» از دیگر سوابق این بانوی نویسنده است. همچنین نگارش نمایش‌نامه و فیلم‌نامه‌هایی برای سینما، رادیو و تلویزیون بخشی از کارنامه حرفه‌ای اوست. با «شیلان صلاح» گفت‌وگویی درباره فعالیت‌های هنری و ادبی‌اش داشتیم.

ـ ـ ـ

شیلان صلاح/ شاعر و نویسنده
  • شما در رشته دندان‌پزشکی تحصیل کرده‌اید. چطور سر از نویسندگی و شاعری برای کودکان و نوجوانان درآوردید؟

من فعالیت هنری را در دوران کودکی با نقاشی و نوازندگی سازهای مختلف آغاز کردم و در نوجوانی به سرودن شعر روی آوردم. در واقع مدت‌­ها قبل از این‌که دندان­پزشک بشوم، شاعر بودم و این نتیجه زیستن در یک خانواده فرهنگی بود. پدرم (حسن صلاح، متخلص به سوران) از شعرای نامی کُرد بود و مادرم معلم دبستان. پدرم که اولین استاد ادبیات من بود، همیشه با دوستانش جلسات ادبی برگزار می­کرد و در رادیو به عنوان مجری ـ کارشناس، برنامه‌­هایی پیرامون ادبیات فولکلور اجرا می­کرد. مادرم (فرح اثنی­عشری) متولد شیراز بود و در انگلستان در رشته آموزش کودکان استثنایی تحصیل کرده بود. او آموزگاری خلاق و فعال بود و کتابخانه­‌ای در مدرسه (در محله تهرانپارس) داشت که من کتابدارش بودم.گاهی در نمایش­‌های مدرسه­‌ای که مادرم کارگردانی می­کرد، بازی می­کردم. از تألیفات زنده­یاد مادرم دو کتاب به یادگار مانده که یکی را (سخنان آشنا:گزیده ادبیات پندآموز پارسی) پس از فوت ایشان منتشر کردم. در دوران دانشجویی در شهر قزوین (سال­های ۸۰ تا ۸۶) با سرودن شعر بزرگسال و شرکت در شب شعر دانشگاه، فعالیت هنری را در کنار تحصیل ادامه دادم و اشعارم در مطبوعات به چاپ می­رسید که گزیده­‌ای از این اشعار در نخستین کتابم «سهمی از دنیا» به چاپ رسیده. بین سال­‌های ۸۶ تا ۸۸ که در شهرستان­‌های اسلامشهر و خمین به طبابت مشغول بودم، به دلیل فوت والدین و سوگ برای مدتی کوتاه از دنیای ادبیات دور شدم اما سال ۸۹ به زادگاهم تهران بازگشتم و مدت یک سال مشغول مطالعه برای شرکت در آزمون رزیدنتی دندانپزشکی شدم. در همین سال و در کنار درس‌خواندن، همکاری با هفته‌­نامه دوچرخه را آغاز کردم و به ­طور حرفه­‌ای به سرودن شعر برای کودکان و نوجوانان روی آوردم. در دوران رزیدنتی در مشهد (سال­‌های ۹۰ تا ۹۳) تدریس در دانشکده دندان‌پزشکی زنجان (سال­های ۹۳ تا ۹۵) و بعدها در کنار فعالیت درمانی در رودهن (۹۵) به همکاری با مطبوعات معتبر کودک و نوجوان ادامه دادم و از سال ۹۶ با بازگشت مجدد به تهران فعالیت در حوزه تئاتر را به طور حرفه­‌ای آغاز کردم. ناگفته نماند در دوران دبیرستان در تهران دوره­‌های آموزش بازیگری را سپری کرده بودم.

  • آیا هم‌زمان با کار ادبی، در رشته دندان‌پزشکی نیز فعالیت دارید؟

خیر، مدتی است به علت بیماری کار درمانی انجام نمی­دهم.

  • نوشتن را ابتدا با چه گونه‌ای آغاز کردید؟ شعر کودک یا نمایش‌نامه و داستان؟

هیچ­ کدام! با شعر بزرگسال. شعر کودک حوزه­ای تخصصی از ادبیات است. همان­ طور که یک چشم­‌پزشک باید اول پزشکی بخواند و بعد تخصص چشم‌­پزشکی بگیرد، اغلب یا بهتر است بگویم همگی شاعران کودک و نوجوان پیش از فعالیت در حوزه کودک و نوجوان، شعر بزرگسال می‌سروده­‌اند، زیرا سرودن شعر برای کودک و نوجوان امر به مراتب سخت­تری است و حداقل دانش لازم برای ورود به این عرصه، آشنایی‌داشتن با اصول و مبانی شعر و تسلط بر انواع قالب­های شعر فارسی است.

  • آیا برای نمایش‌نامه‌نویسی و فیلم‌نامه‌نویسی دوره آموزشی گذرانده‌اید؟

بله، دوره‌­های نمایش­نامه­‌نویسی استاد ایوب آقاخانی و دوره‌­های آنلاین فیلم­نامه­‌نویسی استاد فریدون فرهودی را گذراندم. البته کتاب­های فراوانی را در این راستا مطالعه کرده‌ام و از نقد و نظر بسیاری از استادان اهل فن بهره برده­‌ام. در رابطه با ورودم به حوزه نمایش‌نامه­‌نویسی کودک‌ونوجوان گفتنی‌ست گرچه از کودکی به هنرهای نمایشی علاقه‌­­ای وافر داشتم اما سال­های طولانی تحصیل،کار درمانی و تدریس خارج از مرکز باعث شد از فضای تئاتر تهران دور بمانم. در بدو حضور در فضای تئاتر حرفه­‌ای برای مدتی تنها به سرودن شعر برای نمایش‌نامه‌های کودک‌ونوجوان می­پرداختم اما خوش‌بختانه با تجربه‌­هایی که پس از سال­ها فعالیت به­ عنوان شاعر کودک‌ونوجوان کسب کرده بودم و با مطالعه و گذراندن دوره‌­های آموزشی موفق شدم به سرزمین سرسبز نمایش‌نامه‌­نویسی کودک‌ونوجوان نیز قدم بگذارم و به ­طور مستقل برای بچه­‌ها نمایش‌نامه بنویسم.گاهی هم نمایش‌نامه­ بزرگسال می­نویسم و یک فیلم­نامه­‌نویس از یکی از نمایش‌نامه­‌های بزرگسالم به نام «فریزد» فیلم‌نامه­‌ای اقتباس کرده که در خانه سینما به ثبت رسیده است.

  • برای نوشتن نمایش‌نامه و فیلم‌نامه‌ها، آیا دغدغه خاصی دارید که بخواهید درباره آن بنویسید یا در برخورد با بچه‌ها و مردم، سوژه‌یابی می‌کنید؟

معمولاً دغدغه­‌ای شخصی است که در برخورد با جامعه در من شکل می­گیرد، ولی گاهی هم سفارشی مطرح می‌شود که هم­سو با این دغدغه‌هاست و می­تواند انگیزه را برای نوشتن دوچندان کند.

  • تاکنون کدام‌یک از نمایش‌نامه‌ها و فیلم‌نامه‌های‌تان به تولید رسیده‌‌اند؟

مینی­‌سریال «شهروندانه» به کارگردانی هومن حسین­‌نژاد کلائی که در سال ۱۴۰۰ به سفارش خانه فرهنگ نصر، زیرمجموعه شهرداری منطقه ۲ تهران ساخته شد. فیلم­نامه نوزده قسمت از این سریال را من نوشتم که به بحث فرهنگ شهروندی، محیط‌زیست، مشکلات خانواده در دوران قرنطینه و کرونا، اعتلای فرهنگ آپارتمان­‌نشینی، تشویق کودکان به انجام کارهای هنری در خانه و مسائل این­‌چنینی می­‌پرداخت. نمایش‌نامه بزرگسال «نفیر» به کارگردانی شادروان میلاد حاجی­زاده که سال ۹۸ در تماشاخانه شانو نمایش‌نامه‌­خوانی شد، نمایشنامه «خانم‌گلاب و آقاگلاب» که به کارگردانی سمانه حبیب­‌پور سال ۹۹ در تماشاخانه شانو اجرا شد و البته نمایش‌نامه­ کودک «راحت بگو نه» (با هدف آموزش مهارت نه‌گفتن) که سال ۱۴۰۲ در سالن آمفی‌تئاتر نور شهرستان صفاشهر (استان فارس) و سال ۱۴۰۳ در سالن اصلی تئاترشهر قزوین اجرا شد و در آینده نزدیک نیز همین نمایش‌نامه در استان گیلان روی صحنه خواهد رفت. در حیطه «نمایش عروسکی در فضای مجازی» هم در دوران کرونا در همراهی با گروه­‌های نمایش عروسکی برای تعدادی از نمایش‌­های کودک شعر و متن نوشتم.

  • آیا هیچ‌وقت خودتان برای اجرا و تولید آنها توسط کارگردانان تئاتر و سینما پیگیر و پیش‌گام بوده‌اید؟

بهترین کار برای معرفی نمایش‌نامه به کارگردانان چاپ کتاب است که در این زمینه پیش­‌قدم شده­ام اما در حوزه اجرا ورود نمی­کنم. چند تایی هم فیلم­نامه سینمایی کوتاه و بلند کودک نوشته‌­ام که از نظر کارگردانان سینما تولید آنها پرخرج است!

  • به نظرتان یک نمایش‌نامه خوب برای کودکان چه ویژگی‌های خاصی دارد؟ نوشتن برای آنها چه تفاوت‌هایی با نوشتن برای بزرگسالان دارد؟

در دنیای ادبیات کودک‌ونوجوان اگر هم بر فرض محال، شاعر یا نویسنده­ای­ اثرش را با اهداف آموزشی به نگارش درنیاورد، حداقل اتفاقی که رقم می­زند اینست که سلیقه زیبایی­‌شناسی کودک را شکل می­دهد و مخاطب را با قالب شعر، داستان یا نمایش آشنا می­کند. با توجه به نظریه تئاتر پداگوژیک، نمایش برای کودکان عمدتاً رویکردی آموزشی دارد و صرفاً نباید آن را سرگرم­کننده دانست. در ­حالی که تئاتر بزرگسالان در کنار سرگرم‌کنندگی، بر نقد مسائل روز تأکید دارد و به ندرت رویکرد آموزشی می­یابد. مخاطب کودک که تجربه چندانی از مواجهه با مشکلات جهان پیرامون ندارد، همواره چشم و گوشش آماده آموختن است و گاهی در تئاتر برای اولین‌بار با یکی از مباحث چالش­برانگیز زندگی بشر رو­به‌­رو می­‌شود. از سوی دیگر در نمایش‌نامه­­‌نویسی برای­ کودکان نسبت به نگارش رمان و شعر کودک، باید حساسیت بالاتری به خرج داد، چون بچه­‌ها در سالن تئاتر جریان وقایع را به طور زنده می‌­بینند و با روح داستان ارتباطی بی­‌واسطه پیدا می‌­کنند. اهمیت تئاتر کودک از نقطه‌­نظر سیاست‌گذاری و اقتصاد فرهنگ هم در اینست که کودکی که با نمایش ارتباط خوبی برقرار کند، در بزرگسالی هم می­تواند مخاطب ثابت تئاتر باشد اما اگر در کودکی مواجهه درستی صورت نگیرد یا کودک فرصت دیدن نمایشی را پیدا نکند، احتمال این‌که در آینده به آغوش پرمهر تئاتر بیاید،کم‌تر است.

  • در نوشتن برای کودک‌ونوجوان اغلب با چه محدودیت‌ها و خط قرمزهایی مواجه‌اید که کار را برای شما سخت‌تر می‌کند؟

سلیقه­‌ها، سلیقه‌­ها، سلیقه‌­ها.

  • به کدام‌یک از نوشته‌های خود علاقه و تعلق خاطر بیش‌تری دارید؟ چرا؟

کتاب «پنکه‌جان شوتم کن»، چون در این کتاب نوع منحصربه­‌فردی از شعر طنز را، چه از نظر فرم و چه از حیث محتوا، برای مخاطب نوجوان ارائه داده‌­ام.کاریکاتورهای زیبای این کتاب،کار دوست هنرمندم لاله ضیایی است که جزو معدود کارتونیست­هایی است که عمدتاً برای مخاطب کودک‌ونوجوان کار می­کند. این مجموعه­‌شعر از دو بخش تشکیل شده: بخش نخست که گزیده­ای از اشعار طنزم است که با توجه به مشکلات روزمره نوجوانان سروده شده و بخش دوم (بیژن‌­نامه) که به درگیری­‌های بامزه شخصیت نوجوانی به نام بیژن با سوسک‌­های خانه می­‌پردازد که به نظرم برای مخاطب امروز سرگرم­‌کننده و جذاب است.

  • آیا وقتی یک کارگردان تصمیم به اجرای متن شما می‌گیرد، به عنوان نویسنده کنار او و گروه قرار می‌گیرید تا بر روند اجرا نظارت داشته باشید یا تولید اثر را کاملاً در اختیار نگاه و اندیشه کارگردان می‌گذارید؟

چون در دو سه سال اخیر اکثر کارهای من در شهرستان­ها اجرا شده، متأسفانه نتوانسته‌­ام در جلسات تمرین­ یا حتی برای تماشای اجرای عموم در سالن نمایش حضور پیدا کنم اما دورادور با کارگردانان هم‌­اندیشی و تبادل نظر می­کنم و معمولاً هم به نتیجه‌­ای مطلوب می­رسیم، چون هر اجرا یک خوانش متفاوت از متن محسوب می‌شود. در حیطه اجرا به کارگردان آزادی عمل می­دهم اما در مورد خط اصلی داستان، شخصیت‌­پردازی و دیالوگ‌­ها خیر.

  • در میان انواع نوشتن، به کدام گونه دل‌بستگی بیش‌تری دارید؟

نمایش‌نامه، به دلیل ارتباط زنده با مخاطب. البته در سال­های دهه­ هشتاد اولویت من شعر بود اما با گذر از دوران جوانی و ورود به میان­سالی گویا داستان را بر شعر ترجیح می­دهم.

  • وضعیت فعلی نمایش‌نامه‌نویسی کودک‌ونوجوان را چطور ارزیابی می‌کنید؟ آیا آثاری که نوشته و اجرا می‌شوند، از کیفیت مطلوبی برخوردارند یا با ضعف جدی و اساسی در این رشته روبه‌روییم؟

عدم تدریس رشته تئاتر کودک‌ونوجوان در دانشگاه‌­ها و آموزشگاه­‌ها،کمبود منابع آموزشی و عدم توجه مترجمان به ترجمه نمایش‌نامه­‌ها­ی کودک‌ونوجوان خارجی، عدم سرمایه­‌گذاری ناشران برای انتشار نمایش‌نامه­‌های کودک‌ونوجوان،کم‌­توجهی منتقدان به نقد دراماتیک نمایش­های کودک‌ونوجوان و در آخر جشنواره­‌محورشدن تولیدات از جمله معضلات نمایش‌نامه­‌نویسی کودک‌ونوجوان در روزگار ماست.

  • مهم‌ترین مشکلی را که نویسندگان حوزه کودک‌ونوجوان با آن مواجه‌اند، چه می‌دانید؟ برای رفع این مشکل چه راهکار یا پیشنهادی دارید؟

خلاقیت و ابتکار در صدر ملزومات این راه است. بناکردن مسیر تازه دشوار است و شوربختانه بسیاری از نویسندگان و شعرا که به بحران بی حوصلگی، بی­ صبری و تنبلی،که معضل جهان امروز است، مبتلا شده­ اند به رونویسی از آثار دیگران روی می ­آورند؛ در ­حالی که برای نوآوری و  بروز خلاقیت که شالوده هنر اصیل است، باید هرچه بیش‌تر به دریافت شخصی خود از دنیای پیرامون تکیه و اعتماد کرد و در این راه سخت­کوش بود. دومین چالش مستمر در این راه نیاز به درک و لمس مشکلات کودکان امروز است، زیرا اگر نویسنده بدون توجه به آسیب­های اجتماعی عصر حاضر و تنها از روی خیال­ پردازی به خلق اثر بپردازد مخاطبی نخواهد داشت. امر مهم دیگر پیداکردن زبان مشترک با مخاطب کودک‌ونوجوان و توجه به تحولات زبان­شناختی و واژگان پرکاربرد مخاطبان نوجوان است و دشواری دیگر، نویسندگی برای مخاطب کودک‌ونوجوان هم لزوم آشنایی با تکنولوژی و ابزار رسان ه­ای پیشرفته ­ای است که کودکان امروز با آن در ارتباطند. سه مورد اخیر را می­توان در یک مفهوم خلاصه کرد:«به‌روزبودن».

  • آرزوی بزرگ‌تان به عنوان نویسنده عرصه کودک‌‎ونوجوان چیست؟

بهبود ساختار آموزشی در مدارس و تمرکز بیش‌تر بر استعدادیابی و مهارت­آموزی دانش­آموزان.

  • از میان نمایش‌نامه‌های‌تان،کدام متن را دوست داشتید اجرا بشود و هنوز امکانش فراهم نشده؟!

«مجلس عروسی اتابک و التفات» که یک نمایش‌نامه­ آیینی ـ سنتی است. با توجه به این‌که حجم زیادی از متن را در قالب بحر طویل سروده ­ام و برای نگارش آن زمان زیادی صرف شده، امیدوارم به زودی روی صحنه برود.

  • هیچ‌وقت رویای کارگردانی متون خودتان را داشته‌اید و سراغ آن رفته‌اید؟

خیر، دانش من از کارگردانی در حدی‌ست که بتوانم نمایش‌نامه یا فیلم­نامه­ ای بنویسم که قابلیت اجرا داشته باشد و اگر روزی بخواهم کارگردانی کنم، به یک نمایش‌نامه­ خوانی ساده جهت آگاهی‌یافتن از بازخورد مخاطب نسبت به متن محدود خواهد بود.

  • در پایان حرف ناگفته‌ای اگر مانده، بفرمایید.

یکی از حوزه ­های نمایش که بسیار به آن علاقه ­مندم نمایش آیینی ـ سنتی است. امیدوارم روزی بتوانیم در این رابطه هم گفت­ و­گویی داشته باشیم.

شیلان صلاح
جشنواره ها

فراخوان جشنواره ۲۵

امتیاز دهید فراخوان جشنواره ۲۵ منتشر شد . به گزارش هنردستان ، جشنواره «۲۵» با تمرکز بر مصرف مسئولانه انرژی، به‌ویژه برق، زیست آگاهانه و

ادامه مطلب »