جزئیات همایش تئاتر مردمی «خرداد» تشریح شد

هنردستان :در نشست خبری همایش تئاتر مردمی «خرداد» با اشاره به غیر رقابتی برگزار شدن این همایش عنوان شد که پرداختن به شخصیت، اندیشه ها و مجاهدات امام راحل کمتر در تئاتر مورد توجه قرار گرفته است.

نشست رسانه ای چهارمین همایش سراسری تئاتر مردمی «خرداد» ویژه بزرگداشت حضرت امام خمینی (ره) صبح امروز سه شنبه ۹ خردادماه در سالن امیرحسین فردی حوزه هنری برگزار شد. 

نشست رسانه ای چهارمین همایش سراسری تئاتر مردمی «خرداد» ویژه بزرگداشت حضرت امام خمینی (ره) صبح امروز سه شنبه ۹ خردادماه در سالن امیرحسین فردی حوزه هنری برگزار شد. در این نشست رسانه ای کوروش زارعی مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری، امیرحسین شفیعی دبیر همایش و حمیدرضا قنبری به عنوان مجری کارشناس حضور داشتند.

راجع به معرفی معمار انقلاب کوتاهی کرده ایم

زارعی با اشاره به اینکه این همایش از ۱۳ خردادماه آغاز به کار می کند، عنوان کرد: سال‌هاست که از پیروزی انقلاب اسلامی می گذرد اما در حوزه تئاتر راجع به شخصیت اصلی و معمار انقلاب کاری نکرده ایم. زمانی که من در حوزه هنری استان ها بودم ۲ دوره از این همایش را برگزار کردم و زمانی که سال گذشته به عنوان مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری منصوب شدم دیدم جای این همایش و پرداختن به شخصیت امام خمینی (ره) در تئاتر ما کم است.

وی افزود: از انصاف به دور است که ما درباره امام خمینی (ره) فعالیت هنری نداشته باشیم. اندیشه ها، تفکرات و مجاهدت های امام خمینی (ع) دارد بین مردم و خصوصا نسل جوان ما کمرنگ می شود و به درستی مبارزات و اندیشه های ایشان معرفی نشده است لذا این همایش تئاتر شاید قدم کوچکی در این مسیر باشد.

زارعی یادآور شد: ما به دنبال این هستیم که در بلندمدت این همایش به یک همایش بزرگ درباره تئاتر انقلاب و اندیشه ای امام (ره) تبدیل شود. متاسفانه بین دستگاه های دولتی ما هم‌افزایی وجود ندارد. برای اینکه یک اتفاق مهم تئاتری بیفتد همه ارگان های ما باید دست به دست هم دهند اما متاسفانه برای ارگان ها بیشتر مسابقه آرم ها مطرح است و دوست دارند آرم و نشان ارگانشان بزرگتر و پررنگ تر از بقیه به چشم بیاید.

برپایی همایش از ۱۳ تا ۱۷ خردادماه

در ادامه امیرحسین شفیعی دبیر این همایش بعد از ارایه گزارشی از دفتر تئاتر خیابانی حوزه هنری، عنوان کرد: چهارمین همایش تئاتر مردمی «خرداد» ویژه نمایش های میدانی و خیابانی از ۱۳ تا ۱۷ خردادماه برگزار می شود. اختتامیه این همایش نیز قرار است در کنار مزار شهدای غواص در حوزه هنری برگزار شود.

وی ادامه داد: گلزار شهدا، مرقد امام راحل و تئاتر شهر محل اجرای نمایش های این همایش خواهد بود. بعد از فراخوان ۶۷ اثر به دبیرخانه رسید که از میان آنها ۲۰ نمایش به مرحله نهایی راه پیدا کردند. تلاش کردیم موضوع آثار با موضوع همایش همخوانی داشته باشد بنابراین از پذیرفتن آثاری که در ارتباط با دفاع مقدس بودند خودداری کردیم.

شفیعی با اشاره به اینکه این همایش به صورت غیررقابتی برگزار می شود، عنوان کرد: در برپایی این همایش رقابت را حذف کرده ایم و مبنا را بر اجرای عمومی آثار قرار داده ایم. امسال ۱۲ استان به صورت همزمان میزبان این همایش هستند چون تلاش ما تمرکز زدایی از مرکز بوده است. به جز تهران، استان های ایلام، لرستان، گیلان، مازندران، کهکیلویه و بویراحمد، خوزستان، هرمزگان، همدان، اصفهان، کرمانشاه و کردستان نیز میزبان این همایش خواهند بود. در تهران ۸ اثر نمایشی و هر گروه ۳ تا ۶ اجرا خواهند داشت.

۲۰ نمایش انتخاب شده همگی اورجینال بوده و برای حضور در این همایش تولید شده اندزارعی در بخش دیگری از این نشست اضافه کرد: از سال گذشته مبحث تولید محوری را دنبال کردیم. در این همایش نیز به شدت با نمایش های تکراری و آثاری که با تغییر نام نمایش و حذف یا اضافه کردن دیالوگ و یا صحنه ای در جشنواره های مختلف با عنوان های متفاوت حضور می یابند مقابله کردیم. در انتخاب آثار این همایش به شدت سخت گرفتیم و به جرات می توان گفت ۲۰ نمایش انتخاب شده همگی اورجینال بوده و برای حضور در این همایش تولید شده اند. چون امسال آثار قوام لازم را نداشتند ما همایش را رقابتی برگزار نکردیم اما از اجرای عمومی همه آثار حمایت می کنیم.

شفیعی نیز درباره چگونگی حمایت از آثار توضیح داد: با همه گروه های حاضر در همایش قرارداد رسمی حمایت از اجرای عمومی بسته می شود. تمامی کارگردان ها یک روز قبل از اختتامیه به تهران می آیند و از آنها تقدیر می شود.

امام خمینی (ره) متعلق به همه اقشار و دیدگاه ها است

وی ادامه داد: پیش بینی شده آثار در ۱۳ و ۱۴ خردادماه در مرقد امام خمینی (ره) بیشتر اجرا داشته باشند تا اوقات فراقت زائران را پر کنند. معتقدم می توان آثار تاثیرگذاری راجع به امام خمینی (ره) تولید کرد اما باید پژوهش و تحقیق بسیاری درباره شخصیت ایشان انجام گیرد و این در حالی است که بپذیریم امام خمینی (ره) متعلق به همه اقشار و دیدگاه های جامعه است نه تنها افرادی خاص.

وی در پایان این نشست با اشاره به اینکه این همایش با حمایت حوزه هنری و ستاد ارتحال امام خمینی (ع) برگزار می شود، تاکید کرد: با وجود کم بودن بودجه، تضمین می کنم که ۸۵ درصد از بودجه این همایش به خود هنرمندان تعلق می گیرد نه عوامل اجرایی.

منبع :خبرگذاری مهر

امتیاز دهید