گفت‌وگو با محمد کاظم‌تبار، دبیر بیستمین جشنواره بین‌المللی تئاتر مقاومت

لینک کوتاه :

به اشتراک بگذارید:

امتیاز دهید

جشنواره بیستم تئاتر مقاومت با بخش‌های جدید و نگاه موضوعی برگزار می‌شود

سهیلا انصاری: دبیر جشنواره بیستم تئاتر مقاومت از اضافه‌شدن دو بخش جدید به این دوره، اولویت موضوعی آثار و برنامه‌های بین‌المللی خبر داد و تاکید کرد نگاه جشنواره امسال بیش از گذشته به دغدغه‌های روز جامعه و پاسداشت شهدای جنگ تحمیلی معطوف شده است.

  • بیستمین جشنواره تئاتر مقاومت چه رویکرد متفاوتی نسبت به دوره‌های گذشته دارد؟

ـ در دوره بیستم جشنواره، دو بخش جدید افزوده شده: بخش افق مقاومت و بخش ملل. برای نخستین‌بار اجراهای بین‌المللی و خارجی در قالب رسمی در ایران ارائه می‌شوند. همچنین بخشی تولیدمحور با عنوان «افق مقاومت» داریم که به‌صورت کارگاهی برگزار می‌شود؛ هنرجویان و هنرآموزان زیر نظر مربیان و مدرسان اثر خود را تولید می‌کنند و پس از اجرا، این آثار به‌طور مستقیم به بخش «سردار آسمانی» یا همان تئاتر خیابانی راه پیدا می‌کنند. از سوی دیگر، جایزه ویژه شهید آوینی برای بهترین اثر جشنواره و جایزه ویژه بشارت فتح برای بهترین اثر با موضوع «جنگ تحمیلی ۱۲ روزه» در نظر گرفته شده. مهم‌ترین تغییر این دوره، نگاه به «زمانه ما» است، یعنی برگزاری جشنواره پس از وقوع جنگ و در دوران پساجنگ. به همین دلیل، تولیدات و اولویت‌های موضوعی ما به این اتفاقات معطوف است. در واقع مهم‌ترین تفاوت این دوره با دوره‌های پیشین، تمرکز محتوایی و روزآمد آن است. در دوره گذشته ۱۲۵۰ اثر به دبیرخانه ارسال شد. با توجه به این‌که زمان انتشار فراخوان و مهلت ارسال آثار کوتاه بود، امسال انتظار افزایش چشمگیر آثار را داریم.

  • برگزاری جشنواره امسال در شرایط فرهنگی و اجتماعی کنونی چه چالش‌هایی به همراه داشت؟

ـ بزرگ‌ترین چالش ما نیز بازتاب درست دغدغه‌های جامعه و پاسداشت مقام مردم و شهدای جنگ تحمیلی ۱۲ روزه در شأن آن عزیزان است تا بتوانیم این رویداد را در جبهه فرهنگی به‌درستی منعکس کنیم.

  • سطح مشارکت هنرمندان داخلی و بین‌المللی را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

ـ در بخش بین‌الملل نیز فراخوان در دیگر کشورها و در ارکان فرهنگی آن‌ها منتشر خواهد شد و رایزنی‌ها در حال انجام است تا مشارکت و آثار مطلوبی دریافت کنیم.

  • برای ایجاد شفافیت و عدالت در انتخاب آثار چه اقداماتی انجام شده؟

ـ در زمینه شفافیت و عدالت در انتخاب آثار نیز برنامه‌های دقیقی تدوین شده است. برای جلوگیری از هرگونه شبهه و سوءبرداشت، روش انتخاب آثار پس از اعلام رسمی آثار برگزیده ـ یعنی در پایان سال جاری ـ منتشر خواهد شد. انتخاب‌ها با حساسیت بالا و با حضور فرهیختگان و پیشکسوتان تئاتر انجام می‌شود و از این نظر نگرانی وجود ندارد. اگر تنها یک‌درصد هم در مسیر شفافیت نیاز به تکمیل وجود داشته باشد، حتماً آن را برطرف خواهیم کرد تا هیچ ابهامی باقی نماند.

  • به نظر شما تئاتر مقاومت چه نقشی در فرهنگ عمومی و آگاهی اجتماعی دارد؟

ـ مفهوم «تئاتر مقاومت» اگرچه در کلیات مشترک است، اما در جزئیات نسبی و وابسته به نگاه هر کشور است. یکی از رویکردهای ما این است که آثاری تولید و اجرا شوند که به مفهوم مقاومت در فرهنگ و ذهنیت مردم ایران نزدیک باشند و با این موضوع هم‌پوشانی داشته باشند. تئاتر مقاومت برگرفته از فرهنگ دیرینه ماست؛ فرهنگی چند هزارساله که در آن همواره در برابر بیگانگان ایستادگی کرده‌ایم. این مفهوم ریشه‌دار باید در سبد فرهنگی خانواده‌ها حضور داشته باشد، حفظ شود و گسترش یابد.

  • بازخورد مخاطبان نسبت به آثار و رویکرد جشنواره چگونه بوده است؟

ـ در ۱۰ روز پس از انتشار فراخوان، نزدیک به ۱۱۰ ثبت‌نام داشتیم. با توجه به اینکه مهلت ارسال آثار بخش نمایشنامه‌نویسی (در اقتباس آزاد) تا ۱۵ آذر است، بیشترین استقبال مربوط به این بخش است البته بخش اقتباسی نمایشنامه‌نویسی به طور کلی تا پایان فروردین‌ماه ادامه دارد و ۱۵ آذر برای افرادی است که خارج از کتاب معرفی‌شده قصد اقتباس دارند.

  • آیا جشنواره برنامه‌ای برای گسترش مخاطبان جوان و دانشجویی دارد؟

ـ پویش‌ها و طرح‌هایی برای این منظور طراحی شده که به‌مرور اعلام خواهد شد. دانشجویان نیز در این دوره حضور پررنگ‌تری خواهند داشت؛ علاوه بر بخش سمینار علمی ـ پژوهشی، بخش‌های اجرایی دیگری نیز برای آنها در قالب پویش پیش‌بینی شده است.

  • آیا برنامه‌ای برای گسترش جشنواره در استان‌های دیگر وجود دارد؟ 

ـ جشنواره سال گذشته در دو بخش صحنه‌ای و خیابانی در ۲۳ استان کشور برگزار شد و امسال هدف اصلی این است که همه استان‌ها در بخش‌های مختلف مشارکت داشته باشند. در دوره گذشته ۲۷ هزار مخاطب از ۴۲۰ نوبت اجرای صحنه‌ای بازدید کردند که آمار کم‌نظیری است و نشان می‌دهد استقبال از تئاتر موضوعی رو به افزایش است. تلاش ما در این دوره افزایش این آمار است؛ افزایشی که تنها کمی نباشد و کیفیت را نیز شامل شود.