«همینی که هست»؛ سیاست بنیاد رودکی
ایمان یزدی، مجری طرح و مدیر تولید نمایش «دنیای مطبوعاتی آقای اسراری»، با انتقاد تند از مدیریت تالار حافظ و بنیاد رودکی، از لغو برنامه تمرینات، بینظمی در زمانبندی و برخورد غیرحرفهای با گروههای تئاتری گفت و اعلام کرد که اجرای نمایش خود را در این سالن منتفی میداند و پیگیری حقوقی خسارات را در دستور کار قرار خواهد داد. دنیای مطبوعاتیِ آقای اسراری نوشتهی بهرام بیضایی، با سختیهای فراوان از استاد بیضایی مجوز گرفته است. در مسیر تمرین و رسیدن به اجرا با چالشهای بسیاری روبهرو بوده و تمام این مراحل را پشت سر گذاشته تا کاری با کیفیت و در شان مخاطب به اجرا ببرد حالا مشکلاتشان با تالار حافظ شروع شده است. ایمان یزدی، مجری طرح و مدیر تولید نمایش «دنیای مطبوعاتی آقای اسراری»، به تهیهکنندگی محمود پیری و کارگردانی ارمان شهبازی در گفتوگو با ما درباره مشکلات پیشآمده با تالار حافظ و بنیاد رودکی توضیح داد.
- مشکل اصلی شما با تالار حافظ از کجا آغاز شد؟
ما پیشتر هم با تالار حافظ چنین چالشی داشتیم. واقعاً نمیدانم مشکل مدیریت این مجموعه چیست؛ گویی اساساً نمیخواهند اجرای تئاتر در این سالن شکل بگیرد. طبق تفاهمنامه، ما قرار بود از پنجشنبه بیستم مرداد به اجرای خود برسیم. حتی وقتی از ما خواستند زودتر اجرا برویم، پذیرفتیم. این حق هر گروهی است که پیش از اجرا چند روزی تمرین در سالن داشته باشد؛ دکور نصب کند، بچهها با صحنه و نور هماهنگ شوند. اما متأسفانه در سیستم بنیاد رودکی همهچیز بر اساس «همینی که هست» پیش میرود.
- دقیقاً چه اتفاقی برای زمانبندی تمرینات شما افتاد؟
ما برنامهریزی کرده بودیم از جمعه همین هفته در سالن تمرین داشته باشیم. سالن هم خالی بود و اجرای دیگری نداشت. اما ناگهان گفتند گروه دیگری میخواهد اجرا کند و کل برنامه ما را لغو کردند؛ یعنی نه تمرین در سالن و نه نصب دکور. طبق تصمیم جدید باید فقط دو روز قبل از اجرا دکور بیاوریم، دکور بزنیم، نور ببندیم، روز اجرا تمرین کنیم و شب اجرا برویم این ساختار کجای دنیا پذیرفتنی است؟ واقعاً دوستان بنیاد رودکی باید توضیح بدهند. مسئول مستقیم این موضوع هم آقایان دکتر اللهیاری و دکتر ستایشگر می باشند
- تصمیم شما در برابر این شرایط چیست؟
من قطعاً در تالار حافظ اجرا نخواهم رفت. تهیه کننده دو میلیارد تومان هزینه نکردهاست که دوستان هر طور دلشان خواست رفتار کنند. ما با بودجه خصوصی وارد تئاتر شدهایم و انتظار داریم با احترام برخورد شود. اینکه یک مدیر دولتی پس از یک سال یا دو سال نشستن پشت میز، هر تصمیم اشتباهی بگیرد، پذیرفتنی نیست.
- اشاره کردید به کاهش کیفیت آثار تالار حافظ. منظورتان چیست؟
سالن حافظ امروز به سختی ده نفر تماشاگر جذب میکند. کیفیت آثارش زیر ۲۰ درصد است. دلیلش روشن است: وقتی برای گروهها احترام قائل نیستید، خروجی هم همین میشود. یک سالن خصوصی تماشاگر دارد چون سیاست و برنامه دارد. من کاری به کیفیت آثار خصوصی ندارم، اما دستکم تماشاگر احساس میکند با هزینهاش مواجهه منصفانهای دارد.
- مبلغی هم به تالار حافظ پرداخت کرده بودید؟
بله، طبق قانون پیشپرداخت را کامل پرداخت کردیم. جالب اینجاست که اگر این پیشپرداخت را ندهی، حتی متن را در سامانه نمایشی ثبت نمیکنند؛ در حالی که ادعا میشود اینها «حمایت از تئاتر» است. ما همه کارها را قانونی انجام دادیم اما در نهایت با بیاحترامی مواجه شدیم.
- اگر سالن را تغییر دهید، مقصد بعدی اجرای نمایش مشخص شده؟
فعلاً تصمیم قطعی نگرفتهام اما مطمئنم اجرای نمایش در تالار حافظ نخواهد بود. علاوه بر آن، همه خسارات واردشده را پیگیری میکنم؛ حتی شده از وزارتخانه، شخص وزیر، معاون وزیر و هیئت امنای بنیاد رودکی. این تصمیمات شخصی و ناگهانی قابل قبول نیست. اسمش همکاری است نه دیکتهکردن جمله معروفشان:«همینی که هست».
- و سخن پایانی …؟
اگر سکوت کنیم، اشتباه کردهایم. تئاتر با اثر باکیفیت، حضور هنرمند در صحنه و حضور تماشاچی برای تماشای نمایش زنده است. امیدوارم این رویه تغییر کند.









