تصویب یک قانون، آغاز جهش یک هنر – صنعت

هنردستان : سرانجام نخستین اقدام بزرگ برای قانون‌گذاری در حوزه صنایع دستی و هنرهای سنتی، در مجلس شورای اسلامی به نتیجه رسید.

معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی  درباره کلیات طرح حمایت از هنرمندان صنایع دستی و هنرهای سنتی که امروز (۲۲ خردادماه)‌ در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید، اظهار کرد

معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی  درباره کلیات طرح حمایت از هنرمندان صنایع دستی و هنرهای سنتی که امروز (۲۲ خردادماه)‌ در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید، اظهار کرد: حدود یک‌ونیم سال پیش، این طرح از سوی نمایندگان مجلس مطرح شد و با جلساتی که با کمیسیون‌های مختلف، بویژه صنعت و معدن برگزار شد، کارگروهی شکل گرفت و برخی بندهای این طرح تغییر کرد یا پالایش شد. سرانجام طرح اولیه آماده و قرار بود، چهارشنبه هفته گذشته در صحن علنی مجلس بررسی شود که با حمله تروریستی، به امروز موکول شد.

بهمن نامورمطلق ادامه داد: طرح حمایت از هنرمندان صنایع دستی با اکثریت کم‌نظیر آرا شامل ۱۹۰ رأی موافق، ۹ رأی مخالف و ۱۴ رأی ممتنع تصویب شد. به عبارتی، این یک پیروزی بزرگ برای صنایع دستی و هنرهای سنتی کشور محسوب می‌شود و نشان می‌دهد که گفتمان مهجورشده صنایع دستی به گفتمان مصلحت و بدون متن تبدیل شده است.

او بیان کرد: این طرح ۲۰ ماده بود که در ویرایش آخر، در ۱۴ ماده جمع‌بندی شد. خوشبختانه دو ماده از ۱۴ ماده این طرح که شامل تعریف صنایع دستی و ساماندهی بیمه هنرمندان این حوزه می شود نیز مصوب شد. قرار است در روزهای آینده، موارد دیگر این طرح نیز مورد بررسی قرار گیرد.

معاون صنایع دستی با بیان این‌که طرح حمایت از هنرمندان صنایع دستی، نخستین اقدام بزرگ برای قانون‌گذاری در این حوزه محسوب می‌شود، گفت: با اتکا به این طرح و اگر شورای نگهبان نیز آن را تأیید کند، می‌توانیم گام‌های محکمی مرتبط با قانونی شدن فعالیت‌های این حوزه برداریم. متأسفانه در حوزه صنایع دستی از نظر قانونی، خلأ بزرگی وجود داشت، حتی مجوزهای این حوزه براساس قواعد عرفی و درون‌سازمانی صادر می‌شد. حتی انواع مجوزها، بویژه مجوز تولیدی کارگاه‌های انفرادی و گروهی جایگاه قانونی محکمی نداشتند.

نامورمطلق اظهار کرد: امیدوارم موارد بعدی نیز مورد بررسی قرار گیرد و بعد از آن می‌توانیم مطالبه‌گر باشیم. برای مثال می‌توانیم از فضاهایی که شهرداری می‌تواند به هنرمندان صنایع دستی اختصاص دهد یا آموزش‌های مرتبط با آن استفاده کنیم. در مجموع، این قانون می‌تواند به صنایع دستی، روح تازه‌ای بدمد تا فعالیت‌های‌مان را جدی‌تر برگزار کنیم. یکی از مسائل مهم این است که صنایع دستی به موضوع مهم و اساسی تبدیل شده و مجلس شورای اسلامی برایش وقت می‌گذارد. همه در این طرح مشارکت کردند تا با آرای بالا تصویب شود.

او همچنین بیان کرد: ما می‌توانیم از فضاهایی که سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری دارد و نمی‌تواند از آن‌ها استفاده کند با حفظ قواعد میراث و همچنین به شکل ترویجی استفاده کنیم. پیش از این، صنایع دستی در رقابت با رستوران‌ها برای استفاده از این فضاها نمی‌توانست مقاومت کند؛ اما با این امتیاز، بسیاری از مشکلات حل می‌شود. همچنین یکی از بندهای این طرح، صداوسیما را مکلف می‌کند تا در برنامه‌های خود از صنایع دستی استفاده کند که در نهایت مبه فروش و تجاری‌سازی در این حوزه منجر می‌شود.

معاون صنایع دستی ادامه داد: مصوب شدن این طرح، یکی از دستاوردهای بزرگ دولت یازدهم به حساب می‌آید که در آن، بندهایی از جمله گمرک، ارائه تسهیلات به استادکاران صنایع دستی، مالیات بر ارزش افزوده نیز آمده است که اگر آن‌ها هم تصویب شوند به جهش صنایع دستی کمک می‌شود.

نامورمطلق درباره ماده‌ای که در حوزه بیمه وجود دارد، توضیح داد: در این ماده، مجلس تقاضای ساماندهی بیمه هنرمندان را داده است تا توازنی بین بیمه‌گذاران قالیباف و صنایع دستی ایجاد شود، زیرا ۱۲ درصد از بیمه مربوط به صنایع دستی و ۸۸ درصد آن مربوط به قالیبافان می‌شود و این موضوع ،گله‌ی هنرمندان را به همراه داشته است. در این ماده، خواسته شده به همان اندازه که قالیبافان از بیمه سهم دارند، هنرمندان صنایع دستی نیز سهم داشته باشند. گرچه دولت باید به موضوع اعتباری بیمه نیز توجه و این موضوع را هم حل کند.

منبع :ایسنا 

امتیاز دهید
ادبیات خارجی

فراخوان شعر Winchester 2024

فراخوان شعر Winchester 2024منتشر شد . به گزارش هنردستان ، جشنواره شعر Winchester واقع در انگلستان از تمامی شاعران سراسر دنیا دعوت می کند تا

ادامه مطلب »