تصویرگری ابنیه تاریخی بخشی از هویت من است

هنردستان : گرگان- هنرمند نقاش گرگانی، نقاشی را هنر بیان احساسات می داند و معتقد است به تصویر کشیدن ابنیه تاریخی و باستانی شهرش را برای زنده نگه داشتن هویت خود انجام می دهد.

مونا محمدقاسمی: بازی خط ها و رنگ ها بر روی صفحه ای بی جان خلق کننده هنری جان دار است به نام نقاشی. البته شاید بتوان نقاشی را هنر بیان ایده ها و عواطف به وسیله رنگ ها هم نامید. 

مونا محمدقاسمی: بازی خط ها و رنگ ها بر روی صفحه ای بی جان خلق کننده هنری جان دار است به نام نقاشی. البته شاید بتوان نقاشی را هنر بیان ایده ها و عواطف به وسیله رنگ ها هم نامید. هنری که وقتی خلق می شود ساعت ها بیننده را محو تماشای خویش می کند. به سراغ یکی از هنرمندان و اساتید جوان هنر نقاشی شهر گرگان رفتیم تا وضعیت این هنر دلنشین در استان گلستان را از وی جویا شویم. ناصر اسماعیلی متولد سال ۶۲ است و از سن ۲۷ سالگی به تشویق یکی از دوستانش آموزش حرفه‌ای نقاشی را آغاز کرده است. مشروح گفتگو را در ادامه می خوانید.

*یادگیری نقاشی را ازچه سنی آغاز کردید و از محضر چه اساتیدی بهره بردید؟

از سن ۲۷ سالگی به واسطه یکی از دوستانم که در زمینه نقاشی فعالیت می‌کرد تصمیم گرفتم این زمینه هنری را تجربه کنم، البته از کودکی علاقه زیادی به هنر نقاشی داشتم ولی هیچگاه فرصتی پیدا نکردم که به این هنر بپردازم. همیشه معتقد بودم نقاشی آن چیزی است که من می‌کشم و اعتماد به نفس بالایی در این زمینه داشتم.

در محضر استاد مهدی کریمی به مدت یکسال در زمینه یادگیری نقاشی با تلاشی شبانه روزی کسب تجربه کردم، حتی به یاد دارم در آن زمان برای تأمین هزینه یادگیری نقاشی در یک ویدئو کلوپ کار می‌کردم و درآمد حاصل از آن را صرف یادگیری نقاشی می‌کردم.

*درچه زمینه هایی نقاشی می کنید و کار تدریس را از چه زمانی آغاز کردید؟

درزمینهٔ سیاه‌قلم، زغال، مداد رنگی، گچ، پاستیل، رنگ‌روغن نقاشی می کنم البته علاقه شخصی من درزمینهٔ سیاه‌قلم، مداد رنگی  و پاستیل بیشتر است و کار تدریس را هم از خردادماه سال ۹۰ با همکاری در نگارخانه ایران آغاز کردم.

* تعریف شما از هنر نقاشی چیست؟ آیا می‌شود به هنر نقاشی به دید اقتصادی نگاه کرد؟

هنر نقاشی تعاریف گسترده و متفاوتی دارد و هرکسی به تناسب دریافت شخصی خود آن را تعریف می‌کند اما به نظر من نقاشی در یک جمله یعنی حس شخصی هنرمند از زیبایی‌ها و زشتی‌ها، خشم، تنفر که چه بسا باعث به وجود آوردن سبک‌های هنری مختلف در ادوار مختلف تاریخ شده است. به نظر من به دلیل داشتن همین تعاریف گسترده متاسفانه ما نمی‌توانیم هنر را وسیله کسب درآمد در نظر بگیریم چراکه درآمد هنر بستگی به فصل متغیر است و جامعه ما ظرفیت آن را ندارد که بشود روی آن برای خرید و فروش آثار هنری حساب باز کرد.

* چالش‌های موجود در مسیر یادگیری و آموزش در استان گلستان از نظر شما چیست؟

در هر فعالیت هنری یک سری چالش‌هایی وجود دارد مخصوصاً در بخش آموزش نقاشی، مثلاً در داشتن یکسری استانداردها، سرفصل‌های آموزشی درست، محل کار آموزش از بابت مکان، امکانات آموزشی مناسب، نداشتن مکان مناسبی برای ارائه آثار هنری (چه نمایشگاهی و چه فروشگاهی)، نبود ارتباط با صاحب‌نظران و صاحب سبکان این هنر و … ازجمله چالش‌هایی است که در استان با آن‌ها درگیر هستیم. 

شهر گرگان مانند یک تنگ ماهی کوچک است و هر کسی که تمایل دارد تکنیک‌های بیشتری در حوزه نقاشی یاد بگیرد باید به شهرهای بزرگتر مراجعه کند

*وضعیت آموزش نقاشی از نظرشما در استان گلستان چگونه است؟

شهر گرگان مانند یک تنگ ماهی کوچک است و هر کسی که تمایل دارد تکنیک‌های بیشتری در حوزه نقاشی یاد بگیرد باید به شهرهای بزرگتر مراجعه کند.

* استقبال مردم برای یادگیری نقاشی در گلستان چگونه است؟

در استان گلستان و شهرهای گرگان در این سال‌های اخیر اتفاقات خوبی در حوزه نقاشی رخ داده است اما هنوز احتیاج به تبلیغات بیشتری بوده تا هنرمندان بیشتر دیده شوند و مردم از این هنر استقبال کنند.

* به نظر شما شهر گرگان از نظر تربیت نقاش در کشور چگونه است؟

گرگان از جایگاه مناسبی برخوردار است حتی در بعضی زمینه ها با شهرهایی همچون تهران و دیگرشهرهای بزرگ کشور رقابت می‌کند، البته در زمینه هنر نقاشی مخصوصاً در اجرای زنده، چه در چهره به چهره چه در منظره.

* تأثیر فضای مجازی در معرفی آثار هنرمند و فروش؟

فضای مجازی به خصوص اینستگرام در حال حاضر برای معرفی آثار هنرمندان بستر مناسبی را فراهم کرده است چراکه به واسطه اینستگرام به یک دنیای خیلی بزرگ وصل می‌شوید و می‌توانید با هنرمندان و آثار بسیاری از آن‌ها آشنا شوید.

* آیا شما هم از این فضا بهره می‌برید؟

بله من هم صفحه‌ای شخصی در اینستگرام دارم که جدیدترین آثارم را در آن به نمایش می‌گذارم البته چون در حال حاضر چون مشغول کارهای جانبی هستم خیلی فعال نیستم.

* در زمان خلق اثر هنری چه نکته‌ای را مد نظر قرار می‌دهید؟ سلیقه خود یا سلیقه مخاطب؟

در بیشتر آثار نظر شخصی خودم دخیل هست ولی در بعضی از آثار هنری مجبور هستیم به سلیقه مخاطب احترام بگذاریم و به ارائه اثر بپردازیم.

* نقاش مورد علاقه شما کیست؟

از بین نقاشان ایرانی استاد مرتضی کاتوزیان، ایمان ملکی، استاد رحیم نحوه سی، استاد محسنی کرمانشاهی و در بین هنرمندان خارجی چاک کلوز و از هنرمندان قدیم لئوناردو داوینچی و میکلانژ.

*دوست دارید در این حرفه به چه جایگاهی برسید؟

هنوز در حال کسب تجربه هستم و به نظرم خیلی زود است که به دنبال جایگاه هنری باشم.

* بیشتر چه سوژه‌هایی نقاشی می‌کنید؟

سوژه‌های انتخابی من بیشتر چهره است، آن‌هم به دلیل نشان دادن ظرافت و حس یک چهره ولی درزمینهٔ کشیدن طبیعت از جمله ابنیه تاریخی و باستانی شهر خودم هم فعالیت می‌کنم چراکه این نوع نگاه به این قسمت از نقاشی به‌عنوان نوعی از هویت محسوب می‌شود.

*فضای نگارخانه و گالری‌ها در استان گلستان را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

فضایی که به هنرمندان برای برگزاری نگارخانه داده می‌شود فضای استاندارد نگارخانه نیست بلکه لابی تالار هست و افرادی که از در آن وارد می‌شوند اکثرشان برای دیدن تابلوها نیامده‌اند بلکه برای انجام کار دیگری آمده‌اند. نگارخانه‌های خصوصی هم بیشتر در مکان‌های پرت شهر قرارگرفته‌اند و دسترسی مردم به آن‌ها راحت نیست، از طرفی برخی از آن‌ها هم هزینه‌هایی دریافت می‌کنند که برای فضایی که در اختیار می‌گذراند زیاد است.

منبع :خبرگذاری مهر

امتیاز دهید