کنسرتی که با اورتورهای کمتر شنیده شده آذری برگزار می‌شود

هنردستان : وحید اسدالهی به همراه پسرانش روایتی متفاوت از رپرتوار فولک موسیقی آذری را ۱۳ تیر در فرهنگسرای نیاوران روی صحنه خواهد برد.

در این کنسرت رپرتوار متنوعی از موسیقی قدیمی آذربایجان را با تنظیم‌های جدید تدارک دیده‌ایم، که بخش عمده آن به اجرای رنگ‌های آذری اختصاص دارد و ما در این برنامه روایت‌های کمتر شنیده شده از آنها را به مخاطبان عرضه می‌کنیم.

وحید اسدالهی  ضمن اعلام این خبر گفت: در این کنسرت به همراه مراد اسدالهی(نوازنده گارمون)، رضا اسدالهی(نوازنده پرکاشن) و خود من نیز با ساز نقاره بخش‌هایی از موسیقی آذری را اجرا خواهیم کرد.

این نوازنده نقاره در ادامه افزود: در این کنسرت رپرتوار متنوعی از موسیقی قدیمی آذربایجان را با تنظیم‌های جدید تدارک دیده‌ایم، که بخش عمده آن به اجرای رنگ‌های آذری اختصاص دارد و ما در این برنامه روایت‌های کمتر شنیده شده از آنها را به مخاطبان عرضه می‌کنیم.

وی همچنین عنوان کرد: ازجمله این قطعات می‌توان به قطعه “ساری گلین” و “کوچه لره سوسپمیشم” اشاره کرد که ملودی‌ها و ریتم‌های این قطعات را برای کنسرت اخیرمان کمی تغییر داده‌ایم. در  بازار عجیب و غریب موسیقی ایران، هر نوع موسیقی را به هر شکلی که دلشان می‌خواهد تغییر می‌دهند و اصالت‌ها را به طور کامل نادیده می‌گیرند و در نهایت محصولی را به خورد مردم می‌دهند که کیفیت مناسبی ندارد. هدف ما از تدارک کنسرت اخیرمان این است که بخشی از موسیقی اصیل آذری را با کیفیت قابل قبول و مناسب برای مردم کشورمان اجرا کنیم.

وحید اسدالهی درباره سایر بخش‌های این کنسرت گفت: در این اجرا تکنوازی سازهای کوبه‌ای نیز داریم که البته بیشتر کنسرت به اجرای قطعات ملودیک اختصاص دارد و این برنامه بدون خواننده برگزار می‌شود.

این موزیسین در ادامه افزود: فضاهای موسیقی آذری و ردیف دستگاهی اشتراکات جالب توجهی دارد که برای نمونه مثلا ما به اجرای قطعه “ژالاخو” خواهیم پرداخت که در دستگاه چهارگاه قرار دارد. یا قطعه “کوچه لره سوسپمیشم” در فضای اصفهان قرار دارد؛ همچنین قطعات دیگری در درآمد زابل و بیات شیراز داریم که نشان دهنده پیوستگی موسیقی آذری و موسیقی ردیف دستگاهی است.

وی همچنین عنوان کرد: بسیار تمایل دارم که اشتراکات این دو گونه موسیقی را به نمایش بگذارم؛ لهجه‌های ما در اجرای موسیقی تفاوت‌های بسیاری دارد اما ریشه‌های مشترکی در این زمینه دیده می‌شود. امروز به نسبت قدیمی مردم دیگر حوصله شنیدن ردیف‌نوازی را ندارند از این رو ما این ردیف‌ها را در بستر رنگ‌ها و در‌آمدها برای مخاطبان اجرا می‌کنیم.

اسدالهی گفت: چند اورتور نیز وجود دارد که تا به امروز ندیده‌ام در کنسرت‌های داخل ایران اجرا شود؛ ما در این اجرا به سمت این اورتورها رفته‌ایم تا روایتی متفاوت از برخی قطعات چون “کوچه لره سوسپمیشم” و “ساری گلین” را ارائه کنیم.

این نوازنده نقاره در ادامه افزود: در کنار موسیقی نیز از حرکات و رقص‌های فولک مردم آذربایجان نیز کمک گرفته‌ایم که طراحی آن توسط یکی از دوستان انجام شده و در زمان اجرای ما این دوستان نیز حرکات فولکی را به نمایش خواهند گذاشت.

منبع : ایلنا 

امتیاز دهید