تصویرسازی ایران در عرصه بین‌المللی جایگاه بالایی دارد

هنردستان : رئیس موزه کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان گفت: تصویرسازی ایران در عرصه بین‌المللی جایگاه بالایی دارد و نمایشگاه «مهمانی هنر» یکی از نمونه‌های موفق نمایشگاه تصویرسازی در سال‌های اخیر است.

 به نقل از روابط عمومی خانه هنرمندان ایران، زهرا اطهری – رئیس موزه کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان – ادامه داد

 

 به نقل از روابط عمومی خانه هنرمندان ایران، زهرا اطهری – رئیس موزه کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان – ادامه داد: در نمایشگاه «مهمانی هنر» ضمن نمایش آثار هنرمندان پیشکسوت، زمینه‌ای فراهم شده تا آثار هنرمندان نسل‌های مختلف در کنار هم قرار گیرد و من بازدید از این نمایشگاه را نه‌تنها به هنرمندان، بلکه به خانواده‌ها نیز پیشنهاد می‌کنم.

او درباره همکاری با خانه هنرمندان ایران در برپایی پنجمین نمایشگاه مهمانی هنر، گفت: این فعالیت نمایشگاهی نخستین همکاری جدی موزه کانون با یک مجموعه فرهنگی دیگر است. این نمایشگاه به‌دلیل اهمیت زیادی که دارد با همکاری خانه هنرمندان ایران برگزار شده و تعدادی از آثار گنجینه موزه برای اولین‌بار برای نمایش در اختیار خانه هنرمندان ایران قرار گرفته است.

وی ادامه داد: در این نمایشگاه چون قرار بود تاریخچه تصویرگری در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوان نیز مرور شود، از هر هنرمند پیشکسوت یک یا دو اثر را برای نمایش در اختیار خانه هنرمندان گذاشتیم، چون باور داشتیم که آثار هنرمندان نسل‌های بعد از سوی ناشران‌شان در این نمایشگاه در معرض دید مخاطبان گذاشته خواهد شد.

اطهری گفت: آثاری که در بخش کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به نمایش گذاشته شده‌اند، از نظر مالی قابل قیمت‌گذاری نیستند و این مجموعه جزو میراث معنوی ما به‌شمار می‌رود که باید در حفظ و نگهداری آن کوشید.

او همچنین یادآوری کرد: موزه  کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در سال ۱۳۷۹ با هدف گردآوری و حفظ آثار و دستاوردهای کانون پرورش فکری راه‌اندازی شده است. در این موزه، دستاورد ۵۰ سال فعالیت کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان نگهداری می‌شود.

اطهری با اشاره به مجموعه تصویرسازی‌هایی که این موزه در اختیار دارد، گفت: همان‌گونه که می‌دانید تصویرسازی نوین ایران با راه‌اندازی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و راه‌اندازی بخش کتاب کودک و نوجوان آغاز شده که قدیمی‌ترین کتابی که از سوی کانون منتشر شده، «مهمان‌های ناخوانده» است که امسال از سوی سازمان میراث فرهنگی به‌عنوان میراث معنوی ثبت ملی شد، اما متاسفانه از این کتاب تصویری موجود نیست؛ اما پس از آن هر کتابی که منتشر شده، تصویرگری‌های آن در گنجینه موزه موجود است.

وی با بیان این‌که کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان تا کنون دوهزار و ۳۰۰ عنوان کتاب منتشر کرده است، اظهار کرد: در موزه کانون به‌جز تصویرسازی‌ها می‌توانید نشریات، بازی‌ها و سرگرمی‌ها، انیمیشن‌ها و موسیقی‌های تولیدی کانون را ببینید. پوسترهای مربوط به فعالیت‌های کانون هم در موزه نگهداری می‌شود.

رئیس موزه کانون پرورش فکری کودکان و نوجوان ادامه داد: با توجه به اهمیت تصویرسازی، ما برنامه‌ای را ترتیب داده‌ایم که در طول سال به‌صورت دوره‌ای آثار تصویرگری در معرض دید مخاطبان قرار گیرد تا هنرمندان و دانشجویان بتوانند با تاریخ تصویرگری ایران آشنا شوند و برای این‌که بتوانند روند فعالیت یک هنرمند را در گذر زمان مرور کنند. در هر دوره در بخش دیگر موزه میزبان نمایشگاه مجموعه آثار تصویرگران خواهیم بود که در حال حاضر تصویرسازی‌های علی‌اکبر صادقی در این بخش در معرض دید مخاطبان گذاشته شده است.

او درباره همکاری موزه برای نمایش گنجینه‌ای که در اختیار دارد، با سایر مجموعه‌ها از جمله موزه هنرهای معاصر، گفت: تا کنون هیچ پیشنهادی از سوی سایر نهادها و موزه‌ها برای نمایش گنجینه موزه نشده است، اما همکاری با خانه هنرمندان ایران تجربه دلنشینی بود و با توجه به این تا کنون کمتر به جنبه نمایشگاهی آثاری که در اختیار داشتیم توجه می‌کردیم، قصد داریم روی پیشنهادی که از این پس دریافت خواهیم کرد، بیشتر فکر کنیم و زمینه نمایش این آثار را فراهم کنیم.

پنجمین دوره نمایشگاه «مهمانی هنر» با نمایش ۱۷۷ اثر از ۷۷ هنرمند تا ۲۹ خرداد در خانه هنرمندان ایران برپاست.

منبع :ایسنا 

امتیاز دهید
فیلم کوتاه

«تونل» در ایتالیا

فیلم کوتاه «تونل» به نویسندگی و کارگردانی کیارش حقگو در اولین حضور جهانی خود به جشنواره بین المللی تور ایتالیا راه پیدا کرد. به گزارش

ادامه مطلب »