مشکلات دهه شصتی‌ها در بایگانی شخصی

هنردستان : کارگردان و طراح نمایش «بایگانی برای یک مساله شخصی» با اشاره به اینکه این اجرا تلفیق تئاتر و پرفورمنس است، عنوان کرد مشکلات اجتماعی جوانان دهه ۶۰ در این اثر بازگو می‌شود.

وی درباره بخش تئاتری این اجرا توضیح داد: در بخش تئاتری تماشاگر ایزوله می شود و در حقیقت او شاهد اجرا است و دخالتی در کار ندارد.

سعید هاشم زاده نویسنده، طراح و کارگردان نمایش «بایگانی برای یک مساله شخصی» درباره اجرای این نمایش که تلفیقی از تئاتر و پرفورمنس است  گفت: این نمایش برآیند یک کار کارگاهی است و اثری تجربی محسوب می شود. این اثر  تلفیق تئاتر و پرفورمنس است و در بخش پرفورمنس آن تماشاگر قرار است در آغاز و پایان اثر تاثیرگذار باشد و البته برای خودش هم نتیجه درمانی داشته باشد. در واقع این بخش از اجرا اینتراکتیو پرفورمنس محسوب می شود.

وی درباره بخش تئاتری این اجرا توضیح داد: در بخش تئاتری تماشاگر ایزوله می شود و در حقیقت او شاهد اجرا است و دخالتی در کار ندارد. کانسپت تئاتر و پرفورمنس این اجرا با هم در ارتباط هستند به شکلی که بخش اول و آخر این نمایش پرفورمنس و بخش میانی آن تئاتر است. این نمایش براساس سه داستان واقعی تولید شده و مجموعه مونولوگ هایی است که به دیالوگ می رسند.

هاشم زاده ادامه داد: این اثر نمایشی از ۵ تیرماه اجرای عمومی خود را در عمارت روبه‌رو آغاز می کند. عمارت روبه‌رو یک پلت فورم است که از بخش های مختلفی مثل بلک باکس و گالری تشکیل شده و اکثرا کارهای محیطی، تجربه گرا و پرفورمنس در آن اجرا می شود.

وی درباره مضمون نمایش بیان کرد: نمایش درباره سه فرد واقعی است که داستانشان نوشته و از روی مستندات دراماتورژی شده است. مخاطب شاهد اجرای سه مونولوگ است که در نهایت به هم می پیوندند و دیالوگی بین این سه بخش شکل می گیرد. برای شکل گیری این اثر نمایشی تحقیق میدانی درباره ویژگی های کاراکترهایی که به نمایش در می آیند، صورت گرفته است و مخاطب با داستان های واقعی روبه‌رو است و شاهد مشکلات روانی و اجتماعی دهه شصتی ها خواهد بود. البته بخشی از نمایش قطعا زاییده تخیل من به عنوان نویسنده و بخشی از شخصیت واقعی افراد وام گرفته شده است.

این کارگردان در پایان صحبت هایش اضافه کرد: این نمایش سه بازیگر و ۲ اجراگر دارد. ریحانه فراهانی، مریم قاسمی و علیرضا نجفی بازیگران و کسری بردبار و نونا نیسی اجراگران «بایگانی برای یک مساله شخصی» هستند. گروه هنرهای آبی نیز مجری طرح و تهیه کننده این اثر است. همچنین این نمایش با صدای سعید چنگیزیان، بانیپال شومون، نیما رییسی، علی اتحاد، عباس جمالی و محمودرضا رحیمی همراه است.

«بایگانی برای یک مساله شخصی» از ۵ تیرماه در عمارت روبه‌رو اجرا می شود.

منبع :خبرگذاری مهر

امتیاز دهید