“همسر چینی” مرز بین سنت و مدرنیته / روایت مرجان قمری از نخستین تجربه کارگردانی

مرجان قمری نمایش “همسر چینی” را از 8 تیرماه در خانه نمایش به روی صحنه می‌برد.

 

به گزارش هنردستان: مرجان قمری تاکنون به عنوان نویسنده و بازیگر در آثار نمایشی حضوری فعال داشته است. او قصد دارد از 8 تیر ماه نمایش “همسر چینی” نوشته رحمت امینی را در خانه نمایش اداره برنامه‌های تئاتر به روی صحنه آورد. این نمایش پیش از این توسط حسن وارسته سال 93 با بازی جواد عزتی و سیما تیرانداز در تالار حافظ اجرا شده است. همچنین وارسته این اثر را حدود 14، 15 سال پیش با بازی مرجان قمری و رسول نقوی در مجموعه تئاترشهر اجرا کرد.

قمری در گفت‌و‌گو با هنرآنلاین درخصوص ورود به حرفه کارگردانی گفت: مدت طولانی است که دغدغه کارگردانی دارم، اما شهامت آن را نداشتم. به نظرم کارگردانی، هنر و جسارت می‌خواهد. همواره تولید اثر تئاتری دغدغه من بوده است. دوستان می‌گفتند توانایی‌اش را دارم و تصمیم گرفتم این حرفه را از سالنی دولتی آغاز کنم تا به عنوان اولین تجربه، از حمایت مالی برخوردار شوم. زیرا برای هزینه‌هایی چون ساخت دکور و تهیه لباس درآمد چندانی نداشتم. اینگونه بود که درخواست خود را به خانه نمایش دادم و در نوبت اجرا قرار گرفتم.

او درباره انتخاب نمایش “همسر چینی” یادآور شد: این اثر تاریخ مصرف ندارد و چالش‌های بین زن و شوهرهای جوان، همواره موضوعیت داشته و هرگز این چالش‌ها در طی سال‌ها و قرن‌ها حل نشده است. همچنین از آنجا که گرایش خاصی نسبت به متون کمدی دارم، تصمیم گرفتم با حمایت آقایان امینی و راسخ‌راد این نمایش را به عنوان اولین تجربه کارگردانی خود انتخاب کنم.

این کارگردان جوان درخصوص شیوه اجرایی نمایش، اظهار داشت: صندوقی در صحنه قرار دارد که میزانس‌ها حول آن شکل گرفته. در این اثر از تکنیک فاصله‌گذاری استفاده شده است و برگرفته از آداب و رسوم چینی همراه با پدیده‌های روز است و در حقیقت درنظر داشتم مرز میان سنت و مدرنیته را به تصویر بکشم.

داستان این نمایش راجع به یک اجرای نه چندان موفقِ یک جفت بازیگر دوره گرد ایرانی‌ست که این بار می‌خواهند درباره زن ها و شوهر ها، قصه‌ای چینی را روایت کنند .

نمایش “همسر چینی” با بازی  محمد خوشبختیان و مینو نوبهاری از 8 تیرماه همه روزه بجز شنبه‌ها ساعت 19 با مدت زمان 45 دقیقه در خانه نمایش اداره برنامه‌های تئاتر روی صحنه است.

دیگر عوامل این نمایش عبارتند از: دستیار کارگردان: شاهین رمضانی، عکاس: عبدالله رنجبر، طراح پوستر و بروشور: دزیره قریشی، طراح لباس: ستاره رنجبر، موسیقی: علی سینا رضانیا و روابط عمومی: سمیرامیس محمدی

منبع:هنرآنلاین

امتیاز دهید