باید یک قدم به عقب برداریم

هنردستان: فاطمه ثقفی می‌گوید اگر می‌خواهیم برای سینمای کودک و نوجوان فیلم خوب بسازیم، مسلما می‌توانیم از کسانی که در ادبیات تخصص دارند وام بگیریم.

به گزارش هنردستان ، فاطمه ثقفی فیلمنامه‌نویس و کارگردان در گفت‌وگو با خبرنگار هنرآنلاین، درباره تفاوت فیلمنامه‌نویسی برای کودکان و بزرگسالان گفت:…

به گزارش هنردستان ، فاطمه ثقفی فیلمنامه‌نویس و کارگردان در گفت‌وگو با خبرنگار هنرآنلاین، درباره تفاوت فیلمنامه‌نویسی برای کودکان و بزرگسالان گفت: فیلمنامه‌نویسی برای بچه‌ها سخت‌تر نیست، بلکه دو جهان متفاوت است که انسان‌ها برای آن متصور می‌شوند. برای من نه تنها کار کردن با کودکان سخت‌تر نیست، بلکه بسیار جذاب‌تر است، چون با بچه‌ها ارتباط خیلی راحت‌تری دارم و در رویکرد زندگی من بچه‌ها خیلی پررنگ‌تر از بزرگسالان هستند. دنیای کودکان خیلی به حقیقت نزدیک‌تر است، بچه‌ها هنوز در زندگی دچار بازی و سیاست‌زدگی نشده‌اند که شکل‌های متفاوتی داشته باشند. سختی کار با کودکان این است که به دلیل اینکه شخصیتمان شکل گرفته نزدیک شدن به دنیای کودکان سخت است.

ثقفی ادامه داد: در دهه‌های 60 و 70 فیلمسازان ایرانی برای تثبیت خود در حوزه کودک وارد می‌شدند، اما در حال حاضر اینگونه نیست، جهان سینمای ما امروز با دهه 60 و 70 متفاوت است و فکر می‌کنم آدم‌ها در آن زمان واقعا عاشق سینما بودند و سینما را به خاطر سینما دوست داشتند، اما اکنون انگیزه‌های دیگری وجود دارد. سینمای کودک و پرداختن به آن در گذشته به شکل دیگری بود. سینمای ما از لحاظ تکنیکی و ساختاری به نسبت  دهه 70 خیلی پیشرفت داشته، اما در سینمای کودک و از لحاظ محتوا جای بسیاری برای پیشرفت داریم.

این نویسنده کودک و نوجوان افزود: وقتی می‌خواهیم برای کودکان فیلم بسازیم باید یک قدم به عقب برداریم، نه این که بخواهیم پروسه شناخت بچه‌ها را شروع کنیم. ما باید از درون با بچه‌ها همراه شویم و بعد از آن می‌توانیم بنویسیم یا فیلمی از آنها بسازیم. دنیای بچه‌ها حقیقتا یک دنیای دیگر است و تا زمانی که وارد دنیای آنها نشویم، نمی‌توانیم فیلمی در این زمینه بسازیم.

ثقفی در مورد اقتباس در سینمای کودک و نوجوان گفت: اقتباس می‌تواند  در نگارش فیلمنامه‌های خوب برای کودکان و نوجوانان بسیار تاثیر‌گذار باشد. حتما افرادی هستند که بهتر از ما بچه‌ها را می‌شناسند و مسائل بچه‌ها را می‌دانند. مهم این است که ما برای چه می‌خواهیم کار کنیم، برای بچه‌ها، برای سینمای کودک و یا اینکه فقط برای خودمان می‌خواهیم فیلم بسازیم. اگر می‌خواهیم برای سینمای کودک و نوجوان فیلم خوب بسازیم، مسلما می‌توانیم از کسانی که در ادبیات تخصص دارند وام بگیریم. اقتباس می‌تواند کمک شایانی برای ما باشد، زیرا ما آثار خیلی درخشانی در حوزه کودک و نوجوان داریم و این حقیقت است که ادبیات ما همیشه از سینمای ما جلوتر است.

وی ادامه داد: سینمای کودک به یک برنامه‌ریزی بلند مدت احتیاج دارد. یکی از راه‌های پیشرفت همین اقتباس است. ما باید از افرادی که از ما بهتر می‌دانند و بهتر می‌نویسند استفاده کنیم. فکر می‌کنم می‌توان کاری کرد که فیلم‌ها علاوه بر تکنیک و ساختار دارای اعتبار ادبی هم باشند. ایده‌ای که چند سال است در ارتباط با فیلمنامه‌نویسی اتفاق افتاده درخشان است و این که اقتباس کنیم از دیگران می‌تواند مفید واقع شود.

ثقفی ادامه داد: برای ساخت فیلم و نوشتن در ژانر کودک و نوجوان باید به کار خود ایمان داشت و مصرانه به دنبال ساخت فیلم بود. پیگیری و ایمان داشتن به نوشته خود می‌تواند باعث شود که بتوان کارگردان و تهیه کننده را مجاب کرد که فیلم‌نامه شما را بسازند. اگر کسی بخواهد که فیلمی را بسازد به هر شکلی که شده این کار را انجام می‌دهد. 

این فیلمنامه‌نویس در مورد برگزاری جشنواره فیلم‌های کودکان و نوجوانان اصفهان گفت: خیلی خوشحالم که جشنواره بعد از این همه فراز و نشیب و بعد از همه اتفاقات هنوز با انسجام در حال آماده‌سازی برای برگزاری است، جشنواره همانند یک مادر  پشت فیلمسازهاست و من خوشحالم که جشنواره کودک هنوز روی پایش ایستاده است.

منبع:هنرآنلاین

امتیاز دهید