پولدارهایی را که نقش می‌خرند، می‌شناسید؟!

هنردستان :نفیسه روشن بازیگر فیلم سینمایی «زیر سقف دودی» می‌گوید: نقشم در این فیلم کوتاه است اما یکی از نقاطی محسوب می‌شود که در شخصیت اصلی فیلم تغییراتی را ایجاد می‌کند.
به بهانه ایفای نقش نفیسه روشن بازیگر شناخته شده سریال‌های تلوزیونی در فیلم سینمایی «زیر سقف دودی» به کارگردانی پوران درخشنده با او گفت‌وگو کردیم که انتقادات روشنی از فضای سینما و روند تقسیم‌بندی نقش‌ها در این حرفه داشت. 
 

 

 به بهانه ایفای نقش نفیسه روشن بازیگر شناخته شده سریال‌های تلوزیونی در فیلم سینمایی «زیر سقف دودی» به کارگردانی پوران درخشنده با او گفت‌وگو کردیم که انتقادات روشنی از فضای سینما و روند تقسیم‌بندی نقش‌ها در این حرفه داشت. این بازیگر طی دو سال گذشته در هیچ سریالی حضور پیدا نکرده تا بتواند فرصت بهتری برای حضور در سینما پیدا کند که به این منظور تلاش دارد در تئاتر کسب تجربه کند و طی ماه های آینده با نمایشی روی صحنه تئاتر حاضر خواهد شد.آدم معرفتی طوری هستم
* بهتر از ابتدا کمی در مورد انتخاب‌هایی که در عرصه سینما و یا تلوزیون داشتید صحبت کنیم. به نظر می‌رسد برخلاف انتخاب‌هایتان که در عرصه سریال خوب بوده و باعث دیده شدن و مقبولیت شما شده است در عرصه سینما این اتفاق کمرنگ بوده است.

روشن: به نظرم بیش از هر چیز انتخاب‌های اشتباه خودم باعث شد که کمی از مسیری که در نظر داشتم دور شوم و واقعاً یکی از دلایلش این است که در طی این سال‌ها مشاور درست و خوبی نداشتم. اگر بخواهم راحت توضیح دهم باید بگویم که من کمی آدم معرفتی‌طوری هستم که وقتی با من تماس می‌گیرند از من برای بازی در کاری دعوت می‌کنند، اصولاً دوستی‌ها را به میان می‌کشند و من به دلیل حس دوستی و معرفتی که به آنها دارم به ناچار بازی در برخی پروژه‌ها را پذیرفته‌ام. 

همواره فکر می‌کردم با حضور در این پروژه‌ها باعث می‌شود باب همکاری در دیگر آثار نیز باز شود، اما در کمال تعجب می‌دیدم فردی که برایش این کار را انجام داده‌ام و پذیرفتم تا در سریالش بازی کنم، زمانی که فیلم سینمایی ساخته است یا در یک فیلم سینمایی در سِمَت تأثیرگذاری حضور داشته است، از افراد دیگری بهره برده که با آنها تجربه همکاری نداشته است.

بعد از سریال اغما اتفاق‌های خوبی برای من افتاد در چند سال پیش زمانی که یک سریال مورد اقبال مخاطبین قرار می‌گرفت خیابان‌ها به واقع خلوت می‌شد تا جایی که حتی مردم از طریق تلویزیون‌های بزرگی که در پارک‌ها و فضاهای عمومی نصب می‌شد گاهی کنار هم سریال مورد نظرشان را دنبال می‌کردند.

البته باید عنوان کنم در دوره‌ای که واقعا حضور در سریالها بسیار هیجان انگیز بود بازی در برخی فیلم‌های سینمایی توسط بنده نیز صورت گرفت که مورد نقد قرار گرفته است اما در آن دوره واقعا سینمای ما آثاری از این دست را به عنوان فیلم های پر مخاطب می پسندید و ما نیز برای اینکه بتوانیم به سینما ورود داشته باشیم تصمیم به بازی در این فیلم ها می‌گرفتیم.

* البته در حال حاضر در بخش هایی دچار تغییر رویکرد هنرمندان در عرصه سینما و تلوزیون شده‌ایم و عده‌ای حضور نداشتن در تلویزیون را مثبت قلمداد می‌کنند. 

در سال‌های نه چندان دور حضور در سریال‌ها جزو مواردی بود که بازیگران نسبت به آن علاقه نشان می‌دادند و دنبالش بودند؛ اما حالا کمی شرایط تغییر کرده است و محتوای سریال‌ها بسیار به هم نزدیک شده و یا جذابیت‌های لازم را ندارد. 

یکی از دلایل اینکه طی این چند سال همواره از تئاتر و سینما دور بودم، حضور همیشگی من در سریال‌های مناسبتی بوده است و عموماً قراردادهایی که داشتم یک بازه زمانی قابل توجه مانند 5 الی 6 ماه را به خود اختصاص می‌داد و یا شاید هم بیشتر، ما به صورت ماهیانه حقوق خود را دریافت می‌کردیم حتی اگر در روزهایی جلوی دوربین قرار نمی‌گرفتیم. در همان دوره‌ها که سریال‌سازی در بورس بود بازی در چند فیلم سینمایی خوب به من پیشنهاد می‌شد که به دلیل داشتن قراردادهای این چنینی و حضورم در سریال‌های مناسبتی نمی‌توانستم در آنها بازی کنم. 

۲ سال است که در هیچ سریالی بازی نکردم

* چه بازه زمانی است که در هیچ سریالی حضور نداشتید؟

در حال حاضر دو سال است که بازی در هیچ سریالی را نپذیرفتم همین چند وقت پیش بود که بازی در یک سریال خوب پیشنهاد شد اما با توجه به اینکه نقش‌هایی از آن دست را تجربه کرده بودم حضور در این پروژه را نپذیرفتم و با یک گل و شیرینی به دفتر عوامل سازنده رفتم و از‌ آنها عذرخواهی کردم. به واقع حضور در سریال‌ها دیگر انگیزه‌ای برایم در بازی ایجاد نمی‌کند مگر اینکه یک کارگردان ویژه همچون حسن فتحی، کمال تبریزی، سیروس مقدم و … کارگردانی آنها را عهده‌دار باشند. که همکاری با آنها برای هر بازیگری در هر مقطعی مغتنم است.

امتیاز دهید
فیلم کوتاه

«تونل» در ایتالیا

فیلم کوتاه «تونل» به نویسندگی و کارگردانی کیارش حقگو در اولین حضور جهانی خود به جشنواره بین المللی تور ایتالیا راه پیدا کرد. به گزارش

ادامه مطلب »