مهران هوشیار: سفال هم‌چنان یک رسانه مستقل هنری است

هنردستان: مهران هوشیار گفت: سفال به عنوان یک رسانه هنری علیرغم وجه کاربردی که دارد بستر مناسبی برای انتشار مفاهیم و زیبایی‌ها بوده و ما متناسب با این کارکردها امروز هم سفال را رسانه هنری فرض می‌کنیم.

 

به گزارش هنردستان، مهران هوشیار عضو شورای هنری نهمین جشنواره بین المللی تجسمی فجر که پروژه‌ای را در نمایشگاه این جشنواره ارائه کرده است به هنرآنلاین گفت: عنوان این اثر “سفال، خاطره، تاریخ و هویت” است که با همراهی سمیرا افتخاری‌راد طراحی شده است.

 

وی ادامه داد: ما به دنبال بازخوانی ویژگی‌های مفهومی و ساختار هویتی سفال به عنوان نمادی از فرهنگ و هویت ایرانی بودیم که خواستیم این نگاه را به عنوان یک چالش در دوران معاصر مطرح کنیم.

 

عضو شورای هنری جشنواره هنرهای تجسمی فجر گفت: سفال به عنوان یک رسانه هنری علیرغم وجه کاربردی که دارد بستر مناسبی برای انتشار مفاهیم و زیبایی‌هاست و ما متناسب با این کارکردها امروز هم سفال را رسانه هنری فرض می‌کنیم.

 

هوشیار گفت: ما در این پروژه از چهره‌های مطرح در حوزه‌های مختلف سینما، نگارگری، ادبیات و افراد شاخصی که در حوزه‌های مختلف هنری بسترساز بودند و نشان و نمادی در آن حوزه هستند را دعوت کردیم و به انتخاب خودشان سفالی را به آن‌ها دادیم و از آن‌ها خواستیم که حس خود نسبت به این سفال را در عکسی که از آن‌ها ثبت می‌شود نشان دهند و در کنار آن، حس مفهومی خود را  در متنی مختصر بیان کنند.

 

وی اظهار داشت: برای ما نگاه و میزان شناخت و احساس هنرمندان نسبت به سفال اهمیت داشت. این که در نگاه محمد سلحشور استاد خوشنویسی، علی اکبر صادقی که در نقاشی‌هایش نگاهی سوررئالیستی دارد  و یا خانم پوران درخشنده که یک سینماگر هستند با توجه به نقش تاریخی و کاربردی ، سفال در حالت تجسمی چه احساسی را منتقل می‌کند سوالی بود که به واسطه این اثر می‌خواستیم مطرح کنیم.

 

این هنرمند عرصه تجسمی گفت: معتقدم این احساس‌ها و خوانشی که صورت گرفت می‌تواند پلی میان گذشته و امروز باشد. به این بهانه که جدای از رویکرد اثر که رویکردی چیدمان و معاصر است ما از نظر مفهومی هم بتوانیم نگاهی معاصر از سفال را ارائه کنیم.

 

هوشیار گفت: علاوه بر این رویکرد دیگری هم مدنظرمان بود و آن معرفی عناصر سفال در کشور بود. این که ما معرفی کنیم که سفال میبد چیست؟ و چه چیزی در آن ارزش دارد. نقش شیر و خورشید چه مفهومی در تاریخ و فرهنگ ما دارد. این که کاشی معرق مربوط به کدام دوره است و این در واقع همان پشتوانه مفهومی است که در کنار آثار در کاتالوگ‌های کوچکی منتشر شد.

 

وی در مورد نهمین جشنواره تجسمی فجر نیز عنوان کرد: این نگرش بینارشته‌ای که از جشنواره هشتم آغاز شد، قطعا نگرشی خجسته برای عرصه هنرهای تجسمی است. چرا که تنها مکانی که می‌توانیم فارغ از مرزبندی‌های اجرایی ایده‌های هنری را به نمایش بگذاریم این جشنواره است.

 

این استاد دانشگاه گفت: نکته مهمی که این روند در دل خود نهفته دارد توجه به بیان مفهومی هنر و اهمیت آن است. اما نقدی که من به این جشنواره وارد می‌کنم آن است که در هنر مفهومی باید یک نگاه پژوهشی هم به مسائل داشته باشیم.

 

هوشیار گفت: همانگونه که سعی کردیم مرزهای هنری را برداریم باید مرز اجرایی یک پروژه و پژوهش نیز برداشته شود. اما این روند جهان‌شمول در ایران جانیفتاده است. امروز هنرمندان با سابقه ما نمی‌خواهند دیوارهای گذشته را بشکنند و از طرفی هنرمندان جوان هم بیشتر توسط مطالعات تطبیقی با هنر معاصر آشنا شده‌اند و به یک الگوبرداری ظاهری بسنده می‌کنند. الگوبرداری که ردی از آثار غرب در آن مشهود است.

 

وی ادامه داد: این اتفاق به دلیل ضعف آموزشی است. ما هنوز در دانشگاه‌ها واحدی به نام هنر مفهومی نداریم و هم‌چنان داریم ساختار آموزشی کلاسیک را منتقل می‌کنیم. من معتقدم که جشنواره هنرهای تجسمی فجر امروز برای هنرمندان جسارت را در عرصه نمایش آثار به وجود آورده که به نظرم باید در عرصه پژوهش نیز این جسارت به وجود بیاید.

 

نهمین جشنواره بین المللی هنرهای تجسمی فجر تا 30 بهمن به طور همزمان در موزه هنرهای معاصر و فرهنگسرای نیاوران برپاست.

 

منبع: هنرآنلاین

 

 

 

 

امتیاز دهید