از سرنوشت ماندگاری جشنواره کودک در اصفهان تا تشکیل ستاد اقتصادی

هنردستان :رییس سازمان سینمایی با تاکید بر اینکه “تلاش ویژه‌ای برای بالا بردن ظرفیت سینما برای اکران فیلم‌های کودک و نوجوان خواهد شد،”

گفت: سعی می‌کنیم با پیگیری‌ها، اسباب ضمانت برگزاری دائمی جشنواره فیلم کودک و نوجوان را در اصفهان فراهم کنیم.

گفت: سعی می‌کنیم با پیگیری‌ها، اسباب ضمانت برگزاری دائمی جشنواره فیلم کودک و نوجوان را در اصفهان فراهم کنیم.

 محمد مهدی حیدریان  14 تیرماه همزمان با برگزاری سی‌امین دوره جشنواره فیلم‌های کودک ونوجوان اصفهان در نشستی خبری درباره چشم‌اندازه‌ها و سیاست‌های سینمای کودک که در هتل «کوثر» اصفهان برگزار شد، بیان کرد: این اولین نشست رسانه‌ای ما (به عنوان رییس سازمان سینمایی) در زیرمجموعه فعالیت‌های سینمایی است و این تقارن با موضوع کودک بخشی ازآنچه را می‌خواهم بگویم گواهی می‌دهد؛ چرا که سینمای کودک و نوجوان در ساختار کلی سینما مهم‌ترین بخش فعالیت و رویکرد برنامه‌های ما است.

او اضافه کرد:‌آنچه تاکنون بر سینمای کودک و نوجوان گذشته حکایت از یک غفلت هماهنگ میان هنرمندان‌،دست اندرکاران و مدیران بوده است که حتما آسیب‌هایی را وارد کرده است بنابراین تلاش می‌کنیم در دوره‌ی اخیر برنامه ریزی‌های درخور اهمیت این قشر را داشته باشیم تا این غفلت و عقب‌ماندگی را جبران کنیم.

حیدریان درباره‌ی اهمیت سینمای کودک و نوجوان اظهار کرد:‌سینما تولیدات خود را برای مخاطبان مختلف شکل می‌دهد که این مخاطبان ویژگی‌های متفاوتی دارند. در دنیای کنونی که بستر اصلی سیاست‌های ما محسوب می‌شود،‌ تشدید بی‌مرزی بوجود آمده  و تاملات به ویژه در بخش فرهنگی به تلاش نیاز دارد تا پیامی که می‌خواهیم، با استفاده از امکانات جدید از جمله فضای مجازی و سایبری ارائه شود.

او با بیان اینکه تلاش می‌کنیم آسیب‌پذیری فرهنگی را به حداقل برسانیم ادامه داد:‌سیاست ممنوعیت، صرفا جواب نمی‌دهد ما باید برای قشرهای مختلف مصونیت فرهنگی ایجاد کنیم و به ویژه کودکان ونوجوانان که با تامل با جهان پیرامون هستند. بنابراین ما نمی توانیم دیگر نگاه واسطه داشته باشیم. پس باید سهم خود را در تولید محتوای بصری افزایش دهیم تا اساسا بتوانیم دیده شویم و  بعد متناسب با فهم و درک که دیگر فقط داخلی هم نیست حرف خود را  استاندارد و با توجه به  تکنولوژی‌های روز ارائه کنیم.

اوتاکیدکرد: کودکان برخلاف بزرگسالان قرادادهای از پیش داشته در ذهن خود ندارند و ما باید برای آنها محتوای بیشتری تولید کنیم که این مستلزم این است سینمای کودک را جدی‌تر و سخت‌تر بگیریم.

رییس سازمان سینمایی در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید بر اینکه سینمای کودک را یکی از مهمترین فعالیت‌های سازمان می‌داند خاطر نشان کرد:  وقتی هدف ما حضور در بازار تصویری دنیا باشد، دیگر هر انتخابی نداریم و صرفا به داشتن تجربه‌های هنری اکتفا نمی‌کنیم چرا که باید حضور تجاری و دیده شدن را هم در نظر بگیریم. وقتی فیلمی تجاری است یعنی بیشتر دیده شده و ما در این راستا  از فیلم‌هایی دربخش خارجی دعوت به حضور خواهیم کرد تا دست‌اندرکارانشان  تجربیاتی را به هنرمندان ما بیشتر منتقل کنند. 

حیدریان همچنین ابراز امیدواری کرد که بنیاد سینمایی فارابی که مسئول این بخش در سینمای ایران است در آینده نزدیک برنامه‌های خود را اعلام کند و ضمن اینکه یک ستاد اقتصادی در سازمان سینمایی تشکیل شده که دبیرخانه آن در فارابی و هدف آن شناسایی تشکل‌های است که کارشان سرمایه‌گذاری است و این برنامه تاکنون نتایج مثبتی داشته است.

وی در ادامه این نشست درباره‌ی اینکه چه ضمانتی برای برگزاری دائمی جشنواره فیلم‌های کودک ونوجوانان در اصفهان هست به ویژه‌ آنکه چنین جشنواره‌ای در دنیا به‌نام اصفهان شناخته می شود؟ضمن تشکر از میزبانی مردم اصفهان  و استقبالی که داشتند، گفت: معمولا دراین رویدادها شهرداری‌ها متولی هستند  و برای برگزاری آن تلاش می کنند. همچنین ما بنا نداریم هزینه‌ جشنواره‌ها را بدهیم چون آنها باید با تاملاتی که برقرار می‌کنند، خودشان هزینه‌های جشنواره‌ها را دربیاورند و این جشنواره‌ها محل درآمده است نه هزینه.

او ادامه داد:‌جشنواره اصفهان،‌ جشنواره مردم خوب و خون‌گرم این استان است. بنابراین مدیران باید تلاش کنند رگ حیات برگزاری این جشنواره را از تک مسیره بودن جدا کنند.

 وی افزود:‌اصفهان یکی از بهترین شهرهایی است که بضاعت برگزاری این جشنواره را دارد و به طریق اُولی سمت و سو به سمتی می‌رود که حداقل این شهر محروم نشود، در این راستا پیگیری‌هایی صورت می‌گیرد تا اسباب ضمانت برگزاری این جشنواره را فراهم کنیم چرا که قدر و قیمت این جشنواره در سطح بین‌المللی زیاد است.

حیدریان مبنی بر تلاش‌هایی که برای برقراری سرگروه سینمایی کودک در شورای سیاست‌گذاری و راهبردی این گونه سینمایی انجام شده اما بی‌نتیجه مانده است توضیح داد: سود سینمای کودک ونوجوان باید در نمایش و دیده شدن تامین شود. به دنبال برنامه‌ای هستیم که فراتر از یک سرگروه سینمایی است، عمل کند چرا که باید تعداد سالن‌های سینمای کودک افزایش یابد،ضمن اینکه در تلاش هستیم زنگ سینما را هم در مدارس احیا کنیم. 

او همچنین درباره‌ی دستاورد شورای سیاست‌گذاری سینمای کودک و نوجوان بیان کرد: این شورا دو سال قبل تشکیل شد که برنامهی جامعی را تدوین کرد اما نقصی که شورای قبل داشت کم بودن تعداد نیروهای جوان در آن بود، در حالی که این سینما به نیروهای جوان‌تر نیاز دارد بنابراین ما تلاش می‌کنیم با بحث کارشناسی سینماگران مستعد جوان را برای کار در سینمای کودک آماده کنیم و شرایط را برای آنها بیشتر مهیا خواهیم کرد.

او  گفت:‌به این ترتیب در ترکیب جدید (شورا) وجه غالب را به این نیروها اختصاص می‌دهیم اما از تجربه‌ها بی‌بهره نخواهیم بود.  

ریس سازمان سینمایی درباره سینمای صنعتی،آزاد و همچنین ممیزی گفت:‌ سینما یک َسنتز است و از مجموعه‌ هنرها بهره‌ می‌برد. اگر سینما صنعتی شود خود به خود مسئله ممیزی در آن شکل می‌گیرد. ما اختلاف نظری با اهل هنر نداریم اما برخی تلاش می‌کنند تجربیات خصوصی و شخصی خود را در نحوه بیان موضوعی برای عموم تجویز کنند که اگر سینما صنعتی شود این اجازه را نمیدهد.

منبع :ایسنا

امتیاز دهید