این روحانی سینما را رها نمی‌کند

هنردستان :فیلم «اسکی‌باز» در جشنواره فیلم‌های کودکان و نوجوانان در حالی بیش از پنج جایزه دریافت کرد که یک روحانی فعال در سینما آن را به مرحله تولید رسانده و حال مصمم است این راه را همچنان ادامه دهد.

«اسکی‌باز» به کارگردانی فریدون نجفی داستان پسربچه بختیاری در شهرستان کوهرنگ است که در زندگی با مشکلاتی دست‌وپنجه نرم می‌کند.

«اسکی‌باز» به کارگردانی فریدون نجفی داستان پسربچه بختیاری در شهرستان کوهرنگ است که در زندگی با مشکلاتی دست‌وپنجه نرم می‌کند.

حجت اسلام سید شهاب‌الدین طباطبایی به عنوان مجری طرح فیلم در سی‌امین دوره جشنواره فیلم‌های کودکان و نوجوانان از سوی تهیه‌کننده این فیلم (محمد احمدی) مورد تقدیر قرار گرفت و به نظر می‌رسید که اولین بار  است این روحانی در حوزه سینما فعالیت داشته است، در حالی که او به گفته خودش سال‌هاست سابقه کار در سینما، تئاتر و تلویزیون را دارد و در بخش شعر و نمایشنامه‌نویسی هم برگزیده شده است.

او درباره ساخت این فیلم و حضورش در عرصه سینما بیان کرد: من سال‌هاست در حوزه سینما، تئاتر و تلویزیون کار می‌کنم اما تا کنون خیلی‌ها نمی‌دانستند من یک روحانی هستم. در واقع سال 90 اولین کار تصوری‌ام را به عنوان یک بازیگر در فیلم «راه بهشت» به کارگردانی مهدی صباغ ‌زاده انجام دادم و بعد فیلم «سیاه و سفید» را به کارگردانی محمدتقی انصاری داشتم که از شبکه‌های مختلف از جمله شبکه سحر پخش می‌شود.

طباطبایی با اشاره به اینکه در فیلم «اسکی‌باز» هم بازی کرده است، گفت:‌ طرح اولیه فیلم را به همراه آقای نجفی نوشتیم و بعد برای ادامه کار به فیلمنامه‌نویس ارائه شد، اما برای ساخت به دلیل اینکه کارت صنفی تهیه‌کنندگی نداشتم باید فیلم را با حضور یک تهیه کننده حرفه‌ای سینما می‌ساختیم که دراین باره لازم است از آقای شاهسواری (مدیرعامل خانه سینما) تشکر کنم که ما را با آقای احمدی آشنا و مرتبط کرد.

وی افزود: اصل زندگی من بر روی هنر می‌چرخد و به این مسئله افتخار می‌کنم چون همانطور که دین و روحانیت را مقدس می‌دانم هنر را هم مقدس می‌دانم و هیچ وقت آن‌ها را از یکدیگر جدا یا در مقابل هم ندیدم. حتی معتقدم در حوزه دینی، قرآن بر پایه هنر استوار است و مثلا در حوزه موسیقی آیاتی از  قرآن از جمله آیه‌های آخر سوره «حشر» را برپایه موسیقی می‌توان قرائت کرد. علاوه بر این‌ها قصه‌گویی قرآن هم می‌تواند بهترین متن و فیلم‌نامه‌ها را بر اساس فراز و فرود و درام قصه نویسی در خود داشته باشد.

حجت‌السلام طباطبایی ادامه داد: من در کنار این موضوعات به حوزه کودک نیز علاقه زیادی داشتم و به نظرم این حوزه در سینما خیلی غریب مانده و به آن جفا شده است، چون بیشتر سینماگران به سمت گیشه رفته‌اند به همین دلیل دوست داشتم در این حوزه کار کنم و از آنجا که شهرستان «کوهرنگ» را دیده بودم به نظرم آمد شاخصه‌های گردشگری این منطقه باید در قالب یک فیلم معرفی شود.

وی با تاکید بر اینکه کودکان معصومیت دارند و در فضای فکری و فرهنگی تاثیر گذار هستند که قضیه همیار پلیس این موضوع را اثبات می‌کند، درباره چگونگی ساخت فیلم هم توضیح داد: ما برای ساخت این فیلم سختی‌های زیادی داشتیم و به لحاظ بودجه خیلی اذیت شدیم چون نه دولت و نه هیچ کدام از مجموعه‌های خصوصی حمایتی نکردند. یادم می‌آید زمانی که وزیر ورزش فعلی، رییس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری بود راف‌کات فیلم را برایشان پخش کردم اما دریغ از یک  توجه. فقط ما را به آقای ایوبی معرفی کردند و بعد هم به بنیاد سینمایی فارابی ارجاع داده شدیم که در آنجا نیز به نتیجه نرسیدیم.

او البته با اشاره به اینکه «اسکی‌باز» را سال 94 تمام کرده و با تشکر از علیرضا تابش (مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی) برای حمایت‌هایش در زمان مدیریت جدید سازمان سینمایی تاکید کرد:‌ یک نکته را به عنوان درد می‌گویم که تا وقتی مسئولان یک جامعه دغدغه هنر ندارند و فقط دنبال طرح مسائل سیاسی در رسانه‌ها هستند به هیچ جایی نخواهیم رسید.

این روحانی بازیگر و شاعر همچنین در پاسخ به اینکه با توجه به سختی‌هایی که به آن‌ها اشاره دارد، آیا بازهم در سینما حضور خواهد داشت؟ گفت:‌ من مصصم هستم چون با خون دل و اعتقاد این فیلم را ساختم و فعلا هم می‌خواهم در همین حوزه سینمای کودک به کارم ادامه دهم. حتی الان دو فیلم نامه خوب در دست دارم و بعد از جشنواره ‌هم پیشنهادهایی مطرح شده است.

طباطبایی با بیان اینکه « کارم را ادامه می‌دهم چون جشنواره بعدی هم باید برای ما باشد» درباره زمان اکران فیلم «اسکی‌باز» گفت:  برنامه اولیه ما اکران فیلم در مهرماه است و تلاش می‌کنیم در این زمان فیلم را نمایش دهیم.

«اسکی‌باز» در جشنواره فیلم‌های کودک‌ونوجوان اصفهان جایزه بهترین فیلم، بهترین کارگردانی و بهترین بازیگری کودک در بخش بین‌الملل و نیز پروانه زرین بهترین فیلم بلند سینمایی مسابقه سینمای ایران و پروانه زرین بهترین بازیگری کودک را برای امیررضا فرامرزی به همراه داشت. 

منبع :ایسنا

امتیاز دهید