جهان شخصی هنرمندان به نمایش در می‌آید

هنردستان :مرتضی آکوچکیان گرافیست و مدیر هنری گالری «آ» از برپایی نمایشگاهی پیرامون «پروسه» خلق اثر هنری طی دو نوبت در این گالری خبر داد.

گالری «آ» طی دو نوبت، نمایشگاه ۱۲ روزه «پروسه» را با فضایی نامتعارف در فضای تجسمی کشور به کوشش آسیه مزینانی و مرتضی آکوچیان برگزار می کند.

گالری «آ» طی دو نوبت، نمایشگاه ۱۲ روزه «پروسه» را با فضایی نامتعارف در فضای تجسمی کشور به کوشش آسیه مزینانی و مرتضی آکوچیان برگزار می کند.

مجموعه اول این نمایشگاه از ۲۳ تیرماه تا ۳ مرداد با نمایش «پروسه خلق» آثار امیر اثباتی، آراپیک باغداساریان، علی پزشک، محمد طلوعی، محمد حسین عماد، نیما مجلسی، نزار موسوی نیا، مهر آرا مولوی و مهدی وثوق نیا برپا می شود و مجموعه دوم ۶ تا ۱۷ مردادماه با نمایش «پروسه خلق» آثار برنا ایزدپناه، پویا پرهیزکار، سهیل دانش اشراقی، علی ذاکری، امیر حسین قدسی، فرشاد مهدی زاده، احمد بطحایی، رضا ندیمی و بیژن نعمتی شریف برگزار خواهد شد.

مرتضی آکوچیان گرافیست و مدیر هنری گالری «آ» درباره این نمایشگاه و نامتعارف بودن آن به خبرنگار مهر گفت: در این نمایشگاه ها سعی کردیم به سمت نمایش دادن بخش نامرئی و دیده نشدنی خلق یک اثر هنری برویم. در اکثر نمایشگاه های هنری روی خروجی نهایی پروسه خلق اثر هنری تاکید می شود. ما هدفمان این بود طرحی بریزیم تا بخش هایی از پروسه خلق یک اثر هنری که هیچ گاه به نمایش در نمی آید اما قابل ردیابی هستند را در مسیر کاری یک هنرمند و یک اثر خاص او دنبال کنیم و آن را به نمایش بگذاریم. در واقع در این نمایشگاه مخاطب با جهان شخصی هنرمندها رو به رو می شود.

وی ادامه داد: بخش زیادی از پروسه خلق یک اثر هنری در ناخوداگاه هنرمند رخ می دهد و ممکن است هرگز به امر دیدنی تبدیل نشود و برای همین در بخش هایی از طراحی این نمایشگاه سعی کردیم برای برخی از هنرمندان فرصت گفتگو با مخاطب درباره این بخش ها را بگنجانیم. کنار هر اثر یادداشتی وجود خواهد داشت که در آن هنرمند مسیر خلق اثرش را توضیح می دهد.

این گرافیست درباره این موضوع که به شکل اجرایی این نمایشگاه حاوی نمایش چه محتوایی است، بیان کرد: هدف ما این بود که مخاطب شانس داشته باشد چیزی غیر از دیدن اثر نهایی هنری را در این نمایشگاه ببیند. ما آن چیزهای دیدنی که به خروجی یک اثر هنری منتهی شد را به نمایش خواهیم گذاشت. از جمله اتودها و آنچه هنرمند را تحت تاثیر قرار داده است. دنبال این بودیم که ببینیم بین خود هنرمند و اثرش چه چیزهایی ممکن است باقی مانده باشد و ردشان را بشود، گرفت.

مدیر هنری گالری «آ» گفت: برای رسیدن به نتیجه مطلوب فضا را بین رشته ای کردیم و رشته هایی مانند طراحی لباس، طراحی صحنه، فیلم، معماری و حتی طراحی کاراکتر در انیمیشن را هم به نمایشگاه آوردیم. مخاطب در این نمایشگاه با سیر تحول یک ایده تا خروجی نهایی آشنا می شود.

آکوچیان درباره دو بخش کردن این نمایشگاه بیان کرد: هر هنرمند در این نمایشگاه با فریم های زیادی می آید. حتی ممکن است با ۲۰ فریم در نمایشگاه حضور داشته باشد. می خواستیم فضای گالری را به گونه ای به کارها اختصاص دهیم که کار کامل دیده شود و یک فاصله ای هم بین کارها باشد و از فضایی به فضای دیگر مخاطب فرصت کنده شدن از کار قبلی را داشته باشد.

وی درباره هدف نهایی از طراحی چنین نمایشگاهی اظهار کرد: می خواهیم به کسانی که عجولانه لزوم پروسه مند بودن خلق اثر هنری را نادیده می گیرند، بگوییم آداب آفرینش اثر هنری وجوه متفاوتی دارد و نقش تفکر و اندیشه و طی کردن یک مسیر در فرایند خلق اثر هنری بسیار اهمیت دارد. در گالری «آ» تا پایان سال چندین پروژه با هدف گذاری های اینچنینی را طراحی کرده ایم. به سمت نمایشگاه هایی می رویم که خلا آن در فضای تجسمی کشور احساس می شود.

این هنرمند در پایان از انتشار کتابی حاوی آثار و یادداشت هنرمندان نمایشگاه خبر داد که روز افتتاحیه در دسترس علاقه مندان قرار خواهد گرفت.

منبع :خبرگذاری مهر

امتیاز دهید