با تفکیک بین زن و مرد مسأله دارم

هنردستان :کارگردان نمایش «نوای اسرارآمیز» با اشاره به ویژگی های این اثر نمایشی عنوان کرد در اجرای این متن نگاهی بدون قضاوت داشته است.

ساقی عطایی کارگردان نمایش «نوای اسرارآمیز» که این روزها در تماشاخانه پایتخت روی صحنه است درباره استقبالی که تاکنون از اجرای این اثر نمایشی شده است  گفت

ساقی عطایی کارگردان نمایش «نوای اسرارآمیز» که این روزها در تماشاخانه پایتخت روی صحنه است درباره استقبالی که تاکنون از اجرای این اثر نمایشی شده است  گفت: متاسفانه این روزها سیستم تئاتر ما خیلی غلط شده است و زمانی که بازیگر چهره در نمایش تان نداشته باشید نباید هم انتظار فروش زیادی از کار داشت. اما تا امروز تعداد زیادی از هنرمندان تئاتری، تماشاگران حرفه ای تئاتر، اهالی رسانه و منتقدان به دیدن نمایش آمده اند و خوشبختانه بازخوردهای خوبی هم گرفته ایم.

وی ادامه داد: مساله این است زمانی که نمایشی چهره نداشته باشد مردم عادی به دیدن نمایش نمی آیند و این درد تئاتر است که یک سری از کارها فدا می شوند. تلاش کردم از آوردن بازیگران چهره فرار کنم چون با وجود ارتباط هایی که در این چند سال اخیر داشتم، می توانستم از چنین بازیگرانی استفاده کنم اما ترجیح دادم کارم به هر قیمتی دیده نشود و مخاطبان برای دیدن خود نمایش به تماشای آن بنشینند.

عطایی درباره دلایل انتخاب نمایشنامه‌ای از اریک امانوئل اشمیت برای اجرا بیان کرد: معتقدم «نوای اسرارآمیز» در مقایسه با دیگر نمایشنامه های اشمیت مثل «خرده جنایت های زن و شوهری» و «مهمانسرای دو دنیا» نمایشنامه بهتری است و درام آن چفت و بست محکم تری دارد. احساس من این است که متن های دیگر اشمیت کمی از فضای ما دور است اما این نمایشنامه موضوعی جهانشمول دارد و نگاه انسانی که اشمیت به ماجرای عشق از دید دو مرد دارد یکی از جذابیت هایی بود که تصمیم گرفتم این نمایش را به صحنه ببرم چون یکی از دغدغه های جامعه امروز ما همین مساله روابط عاطفی است.

وی تصریح کرد: اصولا من همیشه با تفکیک بندی هایی که درباره زن و مرد صورت می گیرد مساله دارم چون معتقدم انسان ها در وهله اول انسان هستند و بعد زن یا مرد. تفاوت های روانشناختی و فیزیکالی آنها را از هم جدا می کند و دسته بندی هایی را که در برخی روانشناسی های زرد وجود دارد، قبول ندارم. به نظرم اشمیت نگاه تخصصی تر و پخته تری به این مساله دارد و بدون هرگونه قضاوت ویژگی های روانشناختی یک مرد را بیان می کند. در جامعه ما جنس مخالف همیشه تابو است و شناخت مردان نیز کار راحتی نیست و یکی دیگر از دلایلی که این نمایش را به صحنه بردم این بود که همجنس های خودم این نمایش را ببینند و شناخت درست تری نسبت به جنس مخالف پیدا کنند.

این کارگردان در پاسخ به این پرسش که آیا به عنوان یک کارگردان زن، نگاهی زنانه به متن داشته است، بیان کرد: مسلما اگر قرار بود نگاهی زنانه به متن داشته باشم هیچگاه نمی توانستم نمایشنامه را به درستی اجرا کنم. حتی برخی تماشاگران وقتی متوجه می شوند کارگردان نمایش یک خانم است علامت سوال در ذهن شان شکل می گیرد که چطور یک زن به دور از هرگونه قضاوت همانند نگاه انسانی درستی که اشمیت معرفی می کند، ویژگی های اثر را به نمایش می گذارد. من به عنوان کارگردان با نگاه روانشناختی با دو کاراکتر نمایش فارغ از مرد یا زن بودن شان روبرو شدم. با توجه به این رویکرد بود که توانستم نگاهی بدون قضاوت به کار داشته باشم.

عطایی درباره ویژگی های نمایش بیان کرد: واقعیت این است که اجرای نمایش هایی که تنها دو پرسوناژ دارند و در فضایی ثابت روایت می شوند و اتفاقی از بیرون به کار وارد نمی شود، خیلی سخت است. جذابیت چنین نمایش هایی برای افرادی که اهل فلسفه و منطق و هنر هستند بسیار بیشتر از تماشاگران معمولی است. البته الان با تماشاگرانی روبرو می شوم که بار اول شان است تئاتر می بینند اما به دلیل دیالوگ محور بودن و جذابیت های داستانی جذب کار شده اند.

وی درباره فضاسازی و شیوه اجرایی نمایش توضیح داد: برای اجرا تغییرات زیادی روی متن انجام دادم. خیلی جاها دیالوگ هایی را که به واسطه ترجمه زمخت قابل فهم نبود تلطیف کردم. در برخی صحنه ها دیالوگ اضافه و یا حتی برخی جاهای نمایش به هم متصل شده است. من ابتدا با توجه به نگاهی که به متن داشتم و علاقه مند بودم تم عشق که بن مایه اصلی اثر هم است در کار پررنگ تر دیده شود، تلاش کردم فضا را به این سمت ببرم. جنس بازی ها هم به ناتورالیسم نزدیک است و همین امر باعث همذات پنداری بیشتر مخاطب با اثر می شود.

وی در پایان صحبت هایش متذکر شد: علاقه مند بودم در طراحی صحنه نیز همین ویژگی را رعایت کنم اما چون در این سالن هر شب ۴ نمایش به صحنه می رود و دکور مد نظر من هم هزینه سنگینی داشت، تصمیم گرفتم از دکوری مینیمالیستی بهره ببرم. البته موقعیتی که بین این دو نفر شکل گرفته خیلی مهمتر از فضایی است که در آن قرار دارند. اما در مورد میزانسن به شدت به سمت میزانسن استیلیزه و مینیمال رفتم و جزئیات و ریزترین حرکات کاراکترها را مد نظر قرار دادم.

هومن کیایی و وحید آقاپور بازیگران نمایش «نوای اسرارآمیز» هستند که با طراحی و کارگردانی ساقی عطایی تا ۳۱ تیرماه هر شب ساعت ۱۹ در تماشاخانه پایتخت روی صحنه می رود.

منبع :خبرگذاری مهر

امتیاز دهید