به علت مشکل مالی جذب تئاتر آزاد شدم

هنردستان :مرجان قمری کارگردان نمایش «همسر چینی» از ویژگی های این نمایش کمدی سخن گفت و عنوان کرد به دلیل شرایط اقتصادی نامناسب در تئاتر، جذب کمدی های شبانه شده است.

مرجان قمری بازیگر قدیمی تئاتر که این روزها در اولین تجربه کارگردانی خود بعد از نزدیک به دو دهه بازیگری به سراغ نمایشنامه «همسر چینی» رحمت امینی رفته است درباره کارگردانی این اثر نمایشی  گفت

مرجان قمری بازیگر قدیمی تئاتر که این روزها در اولین تجربه کارگردانی خود بعد از نزدیک به دو دهه بازیگری به سراغ نمایشنامه «همسر چینی» رحمت امینی رفته است درباره کارگردانی این اثر نمایشی  گفت: این نمایش پیش از این دو بار توسط حسن وارسته کارگردانی شده و به صحنه رفته است. من سال ها بود که دغدغه اجرای این اثر نمایشی را داشتم اما راستش از کارگردانی خیلی می‌ترسیدم چون مسئولیت سنگینی دارد. زمانی که در خانه نمایش امکان اجرا برایم فراهم شد با آقای امینی که از سال‌ها پیش آشنایی و دوستی داشتم، صحبت کردم تا متن وی را که حسن وارسته ۱۵ سال پیش کارگردانی و من و رسول نقوی در آن بازی کرده بودیم، کارگردانی کنم.

وی درباره ویژگی های این نمایشنامه اظهار کرد: قصه «همسر چینی» به‌روز است چون مشکلات زن‌ و شوهری همیشه وجود دارد و در هیچ زمانی کهنه نمی‌شود. داستان به شکلی است که صدسال دیگر هم می‌شود آن را اجرا کرد. «همسر چینی» از نمایشنامه‌هایی است که تاریخ انقضا ندارد. ما برای آماده سازی این اثر نمایشی از ۱۵ فروردین ماه تمرین ها را شروع کردیم.

قمری که در این سال‌ها به دلیل شرایط اقتصادی نامناسب تئاتر در کمدی‌های شبانه بازی می‌کند در ارتباط با تغییر شکل کاری خود توضیح داد: چند وقتی است، تلاش می‌شود که نام تئاتر آزاد را به کمدی شبانه تغییر دهند. من به دلیل مشکلات مالی به این شکل از تئاتر روی آوردم زیرا سال‌ها در تئاتر حرفه‌ای فعالیت کردم اما هیچ پشتوانه مادی نداشتم در حالی که پیشنهادات زیادی هم برای بازی دریافت می کردم. در نهایت با وجودی‌که می دانستم با بازی در تئاتر آزاد با واکنش منفی روبرو می شوم اما به دلیل مشکلات مالی جذب کمدی های شبانه شدم.

وی یادآور شد: خنداندن مردم در این شرایط برایم جذاب است بنابراین در آینده هم حتی اگر یک متن تراژدی را برای اجرا انتخاب کنم باز هم لحظات کمیکی در آن قرار می‌دهم. خنداندن مردم کاری جذاب و در عین حال سخت است چون خنده گرفتن از مردم در سال های اخیر سخت تر هم شده است بنابراین باید ایده ها پردازی و خلاقیت‌های تازه ای را در اجرای یک اثر نمایشی به کار برد.

قمری درباره تاثیری که این اجرا از اجرای قبلی «همسر چینی» به کارگردانی حسن وارسته گرفته است، گفت: در اجرای این اثر نمایشی خیلی تحت تأثیر اجرای قبلی بودم. آن نمایش در آن سال‌ها خیلی گل کرد و اتفاقات خوبی برایش افتاد. ما آن اثر را در تالار نو مجموعه تئاتر شهر اجرا کردیم که در این اجرا نیز عناصر زیادی را از اجرای قبلی وام گرفته ام. البته تلاش کردم خلاقیت‌های بیشتری در این اجرا داشته باشم تا نمایش مدرن تر شود و از حالت سنتیِ اپرای چینی بیرون بیاید به همین دلیل عناصری به متن اضافه کردم تا نزدیک تر به زمان حال باشد. البته تغییرات با هماهنگی کامل نویسنده انجام شد. این نمایش پیش از این دو اجرا موفق داشته و توقعات از اجرای ما بالا بود.

وی درباره بازی نکردن در نقش زن نمایش بیان کرد: این نقش نیازمند یک بازیگر زن جوان است. مینو نوبهاری چهره‌اش بسیار به چینی‌ها نزدیک است و با یک گریم ساده شباهت زیادی به چینی‌ها پیدا می‌کند و جثه ریزی دارد که می‌تواند به‌ راحتی از پس حرکاتی که این نقش دارد، بربیاید. محمد خوشبختیان نیز به دلیل فیزیک مناسبش انتخاب شد.

این بازیگر و کارگردان تئاتر در پایان درباره داستان نمایش عنوان کرد: دو بازیگر این نمایش نقش یک زن و شوهر بازیگر دوره‌گرد را بازی می‌کنند که قرار است نقش یک زوج چینی را بازی کنند. بازیگر زن نمایش به بدن و بیان خود توجه دارد و تمرین می‌کند اما بازیگر مرد برخلاف او این‌طور نیست. مرد بازیگر پاهایش را می‌بندد تا بتواند مثل چینی‌ها راه برود. این نمایش داستان بی‌وفایی همسرها به همدیگر در چین است و در خلال این داستان با مسایل و مشکلات این زوج بازیگر نیز روبرو می‌شویم.

نمایش کمدی «همسر چینی» تا پایان تیرماه هر روز به جز شنبه‌ها ساعت ۱۹ به مدت‌زمان ۴۵ دقیقه در خانه نمایش اداره برنامه‌های تئاتر روی صحنه می‌رود.

خانه نمایش اداره برنامه‌های تئاتر در میدان فردوسی بعد از خیابان ایرانشهر، خیابان شهید موسوی، کوچه محمد آقا واقع شده است.

منبع :خبرگذاری مهر

امتیاز دهید