روایتی راشومون‌وار از اثر شکسپیر

هنردستان :توحید معصومی با اشاره به اینکه نمایش «تبار خون» اقتباسی راشومون وار از نمایشنامه «لیرشاه» شکسپیر است، عنوان کرد در این اجرا تخیل مخاطب به کار گرفته شده است.

توحید معصومی کارگردان نمایش «تبار خون» که از ۲۲ تیرماه در تماشاخانه استاد انتظامی اجرای عمومی خود را آغاز کرده است در این باره گفت

توحید معصومی کارگردان نمایش «تبار خون» که از ۲۲ تیرماه در تماشاخانه استاد انتظامی اجرای عمومی خود را آغاز کرده است در این باره گفت: این اثر نمایشی در سال ۸۸ در بخش مناطق جشنواره تئاتر فجر اجرا شده بود. با توجه به نوبت اجرایی که من در تماشاخانه استاد انتظامی خانه هنرمندان داشتم و اینکه این اثر نمایشی کاری کم پرسوناژ بود و علاقه مند بودم آن را در یک فضای خالی و بدون آکسسوار و دکور به صحنه ببرم این نمایش را برای اجرا در این سالن مناسب دیدم.

وی ادامه داد: نمایشنامه این اثر توسط آتیلا پسیانی به نگارش درآمده است و اقتباسی از «لیرشاه» شکسپیر محسوب می شود. اجرای «تبار خون» در ۸ سال قبل هم برایم لذت بخش بود چون این اثر نمایشی پس زمینه ای محکم از یک اثر کلاسیک دارد و برای اجرای آن باید مجددا به تحلیل «لیرشاه» می پرداختیم و هر بار تحلیل و خوانش این اثر جذاب دریچه تازه ای را به روی خواننده باز می کند که بسیار جذاب است.

معصومی درباره ویژگی های متن بیان کرد: البته متن آتیلا پسیانی مستقل از «لیرشاه» است و به سمت و سوی نمایش های ایرانی گرایش دارد اما همین که نمایش عقبه ای کلاسیک و شناخته شده دارد باعث می شود با احتیاط بیشتری با متن مواجه شویم تا خروجی کار خوشایند شود. این نمایشنامه متمرکز بر اجرای بازیگر است و در طراحی برای اجرا نیز من این نکته را رعایت کردم و کار با تکیه بر توانایی بازیگران و البته همراهی موسیقی زنده به صحنه می رود.

وی متذکر شد: در این اجرا دو بازیگر نمایش نقش های مختلف نمایشنامه «لیرشاه» از جمله لیرشاه، دلقک، دخترانش و چند شخصیت دیگر را که آتیلا پسیانی به متنش اضافه کرده، بازی می کنند. در حقیقت کاراکترهای نمایش دو بازیگر دوره گرد هستند که اسباب و وسایل بازی شان در یک چمدان قرار دارد و نمایش «لیرشاه» را بازی می کنند.

وی درباره تغییراتی که در متن برای اجرای صحنه ای داده شده است، یادآور شد: در این اجرا تلاش شده تخیل تماشاگران نیز به کار گرفته شود و بخشی از نمایش در ذهن مخاطبان تکمیل شود. نگاه وفادارانه ای به نمایشنامه «تبار خون» داشتم اما در راستای نگاه مینیمال به اجرا، یک سری روایت های کلامی در اجرا تبدیل به «اکت» شده اند. آتیلا پسیانی در این نمایشنامه هوشمندانه عدم قطعیتی را در روایت قصه ها آورده است به شکلی که با الهام از فیلم «راشومون» کوروساوا واقعه از زاویه دید سه راوی روایت می شود.

معصومی اضافه کرد: برای اینکه کار از حوصله مخاطب خارج نشود از تعریف بخشی از روایت ها فاصله گرفتم. روایت اول به صورت کامل به تصویر کشیده می شود اما به جای روایت دوم و سوم از واقعه، مخاطب را با کدهایی به روایت اول ارجاع می دهیم اما در نهایت این تغییرات به کلیت اثر صدمه ای وارد نکرده است.

وی در پایان صحبت هایش درباره استقبال از این اثر نمایشی بیان کرد: شاید ظرفیت سالن تماشاخانه استاد انتظامی کم باشد اما این سالن برای اجرای نمایش ما مناسب است. تا امروز نیز بازخوردهای خوبی از تماشاگران گرفته ایم و از استقبال رضایت داریم.

الهه زحمتی و فرامرز قلیچ‌خانی بازیگران این اثر نمایشی هستند که تا ۱۲ مردادماه در تالار استاد انتظامی خانه هنرمندان روی صحنه است.

دیگر عوامل این اثر عبارتند از تهیه‌کننده امیرحسین شفیعی، موسیقی احسان تارخ، طراح صحنه توحید معصومی، مشاور طراحی صحنه محمود فتح‌نیا، طراح گرافیک محمدرضا غلامی، طراحی و ساخت صورتک عاطفه جعفری، مدیر تولید، برنامه‌ریز و دستیار کارگردان میلاد حاجی‌زاده، دستیار هنری کارگردان وحید حسن‌وند، مدیر صحنه اروین معصومی، عکاس بهار نیک‌پور و طراحی و ساخت تیزر امیررضا امجدی.

منبع :خبرگذاری مهر

امتیاز دهید