نگاهی به «هوای عجیب»، ساخته جدید و اجتماعی- درام کاترین دیکمن یک «تلما و لوییز» ملایم

لینک کوتاه :

به اشتراک بگذارید:

امتیاز دهید

هنردستان : نگاهی به «هوای عجیب»، ساخته جدید و اجتماعی- درام کاترین دیکمن

 فیلم جدید «هوای عجیب» که در فستیوال امسال کن فرانسه به نمایش درآمد و بزودی در آمریکای شمالی و اروپا هم اکران عمومی می شود، مثل «تلما و لوییز» فیلم افسانه ای شده سال ۱۹۹۱ ریدلی اسکات درباره دو زن متعلق به ایالات جنوبی آمریکا است که دست به سفر می زنند و در مسیری سخت و پرماجرا که اسلحه و برخورد هم جزیی از آن می شود. به مغموم تازه ای از زندگی می رسند.

 

 فیلم جدید «هوای عجیب» که در فستیوال امسال کن فرانسه به نمایش درآمد و بزودی در آمریکای شمالی و اروپا هم اکران عمومی می شود، مثل «تلما و لوییز» فیلم افسانه ای شده سال ۱۹۹۱ ریدلی اسکات درباره دو زن متعلق به ایالات جنوبی آمریکا است که دست به سفر می زنند و در مسیری سخت و پرماجرا که اسلحه و برخورد هم جزیی از آن می شود. به مغموم تازه ای از زندگی می رسند.
با این حال تشابه ها بین فیلم تحسین شده اسکات که آن را «بوچ کسیدی و ساندنس کید» زنانه نامیده اند، با فیلم متوسط «هوای عجیب» که ساخته کاترین دیکمن سناریست و کارگردان زن آمریکایی است، در همین نقطه پایان می گیرد و میزان خشونت ولو ناخواسته در آن بسیار کمتر از چیزی است که در فیلم اسکات مشاهده کرده بودیم و ماجرا دوستانه تر و نکات تازه و تند و غافلگیرکننده در آن اندک تر است و اگر سوزان ساراندون و جینا دیویس در فیلم انفجاری ۲۶ سال پیش ریدلی اسکات یک زندگی واپسین روزی و از سر جستجوی رستگاری داشتند و سرانجام به بن بست رسیدند، هالی هانتر و کری کان در فیلم دیکمن آرامتر می آیند و آرامتر می روند و هیچکدام از آنها همان زنان ناچاراً قدرتمند شده «تلما و لوییز» و همچون آنان از جان گذشته نیستند.
موتور محرک
در «هوای عجیب» کاترین دیکمن از موضوع «بچه مرده» و فرزند از دست رفته به عنوان موتور محرک فیلمش بهره می گیرد و ما کاراکتر دارسی را با بازی هالی هانتر پرتجربه در شرایطی می یابیم که می کوشد با سفر به گذشته و مناطقی که او را با خانواده از هم پاشیده اش پیوند می دهد، در یابد که چه چیزهایی سبب خودکشی پسر بیست ساله وی در ۷ سال پیش شد. او به آرامی در می یابد که پسرش وارد کارهای خلاف شده بود و با شماری از دوستانش در این زمینه به مصرف و فروش موادمخدر مانند کوکایین پرداخته و طرح ساخت یک رستوران فست فود بر پایه دارایی های نامشروع شان را هم ریخته بود. به آرامی مشخص می شود که دارسی از سوی همسرش هم تحت آزار و ایذا قرار داشت و کاراکتر کری کان یعنی بیرد هم به عنوان دوست نزدیک وی بدون مشکل نبوده و رازها و مسایلی پنهانی را در زندگی اش حمل می کرده است، آنچه در بطن داستان به عنوان یک پایه تکمیلی به چشم می خورد، همسو با نام فیلم هوای منقلب و نامساعد منطقه است که دائماً متذکر می شود چرا زندگی دارسی و بیرد هم ناآرام و فاقد خوشی ماندگار و توام با استرس است. شاید انتظار این باشد که دیکمن عنان کار را از جایی رها کند و دو زن اصلی قصه او «تلما و لوییز»وار اسلحه بکشند و این و آن را خلاص کنند اما دیکمن چنین کاری را نمی کند و همیشه یک حد و مرز مشخص را بر قصه خود قائل است.
خیال ها و حقایق
سفری که دارسی و بیرد به شکلی اکتشافی دست به آن می زنند، سرشار از تصورات و خیال ها و آرزوها و البته مشتی از حقایق است. تعدادی از کلیشه های آثار سینمایی مبتنی بر سفر و فیلم های جاده ای و به ویژه مشخصه های «تلما و لوییز» طی این سفر تکرار و از نو اجرا شده و ماشین کامیون و «ون» واری که دو کاراکتر اصلی سوار بر آن به سوی مقصد می روند و همچنین نقاطی از مسیر که در آنها توقف و نفس تازه می کنند، از آن قبیل است و همین طور یک پمپ بنزینی داغان و در آستانه فروپاشی. با این حال کاترین دیکمن یک حس ویژه ایالات جنوبی آمریکا را در این صحنه ها محفوظ نگه می دارد و موسیقی متن شارون فان اتن هم که بیشتر از ترانه های محلی قدیمی آمریکا شکل می گیرد، کمک می کند تا این حال تثبیت شود.
سرشار از آمادگی
هالی هانتر که بیش از ۳۰ سال پیش در سینمای آمریکا ظهور کرد و با آثاری مثل «خبر پراکنی»، «بزرگ کردن آریزونا» و «پیانو» اوج گرفت و خودش بچه ایالات جنوبی آمریکا است، به رغم سن بالا رفته اش در این فیلم مظهر چالاکی و آمادگی جسمانی است و دست های پر توانش خبر از مهیا بودن او برای هرگونه تقابلی می دهد. کری کان که برخلاف هانتر و براساس سناریو آنقدرها هم پر کار و به اندازه او در چشمها نیست، در این فیلم ثابت می کند که این توان و مهارت را دارد که به نقش محوله جانی فراتر از آنچه در سناریو به آن اشاره شده است، ببخشد. شاید در یک قیاس غیرقابل پرهیز با «تلما و لوییز» که سرآمد فیلم های مکاشفه ای مبتنی بر سفر و متکی بر زنان است، «هوای عجیب» بسیار عقب تر و ناموفق تر نشان بدهد و در آن صورت بینندگان فیلم بیش از پیش آرزو می کنند که ای کاش دیکمن و یارانش در قصه و فیلم خود مجال بیشتری برای ماجراجویی به دو کاراکتر اصلی می دادند و آنها در برخی صحنه ها این قدر ملایم نبودند و بیش از این اهل مجادله بودند زیرا گاهی مقدمات یک برخورد و ریشه های چند کاراکتر توقعاتی را ایجاد می کند که متن فیلم هایی مثل «هوای عجیب» کاترین دیکمن جوابگو و تامین کننده آن نیست.
مشخصات کوتاه فیلم
 عنوان: «هوای عجیب»
 ژانر: درام اجتماعی
 محصول: آمریکا
 سناریست و کارگردان: کاترین دیکمن
 موسیقی متن: شارون فان اتن
 طول مدت: ۹۶ دقیقه
 بازیگران اصلی: هالی هانتر، کری کان، گلن هدلی و کیم کوتس.

منبع: The Wrap

 

منبع : بانی فیلم