انتقاد رییسیان از فضای دوقطبی سینما

هنردستان :علیرضا رییسیان معتقد است: فضای دوقطبی فیلم‌های دولتی و کمدی بفروش، جای تنفس برای سینمای جدی نگذاشته است.

این کارگردان سینما که از مدتی قبل در تدارک ساخت فیلمی با نام «مردی بدون سایه» است، درباره آخرین وضعیت ساخت فیلم جدیدش بیان کرد

این کارگردان سینما که از مدتی قبل در تدارک ساخت فیلمی با نام «مردی بدون سایه» است، درباره آخرین وضعیت ساخت فیلم جدیدش بیان کرد: واقعیت این است که فضای دوقطبی بوجود آمده در سینما خیلی ناامید کننده است و جایی برای تولید و نمایش فیلم‌های جدی باقی نمانده است. این خیلی غم انگیز است که پس از این همه سال تلاش، سینما به چنین جایی برسد.

کارگردان فیلم «دوران عاشقی» گفت: سینما در عین اینکه به بنیه اقتصادی و جذب مخاطب احتیاج دارد، به پیشرفت هنری هم نیاز دارد و قرار نیست به هر قیمتی سالن‌ها پر شوند که در آن صورت ارزش‌های هنری سینما رو به افول می‌رود. درحال حاضر  من و بسیاری از سینماگران دیگری که فیلم‌های جدی می‌سازیم به وضع فعلی معترض هستیم و به نظر می‌رسد سیاستی که مدیران در پیش گرفته‌اند هم همان اشتباه تاریخی است که هر مدیری وقتی بر اوضاع مسلط نیست، انجام می‌دهد.

رییسیان با اشاره به گفته‌های اخیر معاون ارزشیابی و نظارت سازمان سینمایی (ابرهیم داروغه‌زاده) مبنی بر اعمال سختگیری‌های بیشتر در هنگام صدور پروانه ساخت برای بررسی کیفیت آثاری که قرار است تولید شوند، گفت: وقتی حرف‌هایی از این دست مطرح می‌شود بیشتر این مسئله به ذهن می‌رسد که تحلیل درستی از شرایط وجود ندارد، چون فکر می‌کنند سختگیری راه علاج است در حالی که سختگیری همیشه ضد خود عمل می‌کند. آنچه در سینمای ایران باید اتفاق بیفتد این است که مدل دیدگاه‌ها تغییر کند و درکی از زمانه وجود داشته باشد.

کارگردان فیلم «چهل سالگی» با یادآوری زمانی که ریاست کانون کارگردانان خانه سینما را بر عهده داشت، ادامه داد: وقتی ما در کانون حضور داشتیم 40 فیلم در سینمای ایران ساخته می‌شد و اینقدر ابزار برای فیلمسازی وجود نداشت. با این حال از یک جایی به بعد به نظر می‌رسید باید سازوکار دیگری برای کار داشته باشیم و در طی 10 سال که مجوز کارگردان‌های اول در کانون صادر شد فیلمسازان خوبی وارد سینما شدند. اما در شرایط فعلی به گونه‌ای عمل می‌کنند که فقط باید پرسید جلوی چه کسی را می‌خواهید بگیرید؟

او با تاکید براینکه «افکاری که امروزه برای سینمای ایران تصمیم گیری می‌کنند، متعلق به جهان امروز نیست و نباید برای پرسش‌های جدید، پاسخ‌های قدیمی را ارائه کرد» گفت: با توجه به این شرایط از آنجا که کارم فیلمسازی است تلاش خود را می‌کنم و دوست دارم فیلم جدیدم را بسازم اما متاسفانه در حال حاضر شرایط برای آن مهیا نیست.

علیرضا رئیسیان همچنین درادامه، برای تشریح جنبه‌ای دیگر از وضعیت سینما به جشنواره فیلم شهر اشاره و اظهار کرد: این هم یکی از آن مواردی است که در سینمای ما بوجود آمده و چند سال قبل در خانه سینما به همکاران خود درباره آن گفتم اما شاید حالا بیش از گذشته مشهود و علنی شده است.

وی گفت: جشنواره فیلم شهر یکی از مصادیق همان چهار درصدی‌هایی است که آقای قالیباف در انتخابات ریاست جمهوری به آن اشاره می‌کرد و الان می‌بینیم کسانی که در جایگاه درستی نیستند و سرمایه‌ای دارند در موقعیتی قرار گرفته‌اند که به نفع خود بهره‌برداری می‌کنند.

او با اشاره به اینکه موسسه تصویرشهر به عنوان متولی برگزارکننده جشنواره فیلم شهر در بزرگترین رویداد سینمایی کشور در سال گذشته (جشنواره فجر) هیچ موفقیتی نداشت، ادامه داد: جشنواره فیلم شهر با بهره‌برداری از اسم چند سینماگر مطرح به اعضای جدید شورای شهر تهران این طور القا می‌کند که کار مهم و بزرگی را انجام می‌دهد ولی واقعیت این است که این طور نیست و البته شاید بد نباشد سراغ کسانی که در دوره‌های قبلی جشنواره در این رویداد برگزیده شدند رفت تا ببینیم چه رفتارهایی با آن‌ها شد و چه قول‌هایی داده شد که عملی نشدند.

این کارگردان خاطرنشان کرد: با تغییر اعضای شورای شهر و انتخاب شهردار جدید به نظر میرسد همه ارکان ناکارآمد شهرداری از قبیل سازمان فرهنگی و هنری و موسسه تصویرشهر باید تغییر کنند تا با اهداف رای‌دهندگان اردیبهشت امسال هماهنگ باشند و آن‌ها که کارنامه قابل دفاعی ندارند با این نمایش‌ها نمی‌توانند حقیقت را مخفی کنند.

منبع :ایسنا

امتیاز دهید