عطیه پژم: عباسعلی محقق میگوید برای جلوگیری از حذف فروشگاههای کوچک پوشاک از گردونه اقتصاد، یک بازار اینترنتی راهاندازی کرده ایم تا در آن هر کدام از فروشگاهها یک فروشگاه اینترنتی با نام خودشان داشته باشند و بتوانند محصولاتشان را در آنجا به صورت آنلاین و غیر آنلاین عرضه کنند.
هنردستان : “بازار اینترنتی” عنوانی است که امروز بر روی بسیاری از سایت ها و فضاهای مجازی اطلاق شده و این مجموعهها تلاش میکنند که همراه با گسترش دامنه مخاطبان خود در حوزه های گوناگون، کیفیت خدمات الکترونیک را ارتقا داده و سطح جدیدی از دامنه انتظارات را در کاربران ایرانی در بحث تکنولوژی و توزیع و فروش الکترونیک ایجاد کنند.
طی سالهای اخیر، حجم بازارهای اینترنتی در حوزه مد و لباس رشد چشمگیری داشته و شاهد رونق این صنعت پشت ویترین بازارهای اینترنتی بودهایم که موج حذف مراجعه حضوری به مراکز خرید پوشاک را نیز به دنبال داشته است.
در ادامه، گفتگو با عباسعلی محقق، مدیر بخش رسانهای سایت “پوشانیک” را می خوانید که به تازگی بازار اینترنتی جامعی در زمینه مد، سبک زندگی و لباس را در این مجموعه راه اندازی کرده است:
کمی درباره برنامهها و اهداف خود از راهاندازی بازار اینترنتی مد و لباس رسانه “پوشانیک” بگویید.
بازار اینترنتی مد و لباس “پوشانیک” فضایی را برای فروشگاههای کوچک اینترنتی فراهم میکند تا این فروشگاهها امکان رقابت با فروشگاههای اینترنتی بزرگتر را داشته باشند. در آینده فضای کسب و کار کشور به سمتی میرود که فروشگاههای کوچک اینترنتی تاب رقابت را از دست میدهند و فروشگاههای بزرگتر به محل عرضه انواع و اقسام کالاها تبدیل میشوند. در این صورت فروشگاههای کوچکتر یا ناخودآگاه حذف میشوند و یا باید با فروشگاههای بزرگتر همکاری کنند.
آیا برای جلوگیری از حذف فروشگاههای کوچک از گردونه اقتصاد چارهای اندیشیدهاید؟
ما در این شرایط فکر کردیم که برای جلوگیری از حذف فروشگاههای کوچک پوشاک از گردونه اقتصاد، یک بازار اینترنتی تحت عنوان “پوشانیک” راهاندازی کنیم تا در آن هر کدام از فروشگاهها یک فروشگاه اینترنتی با نام خودشان داشته باشند و بتوانند محصولاتشان را در آنجا به صورت آنلاین و غیر آنلاین عرضه کنند. در اصل بازار اینترنتی “پوشانیک” را به عنوان یک پاساژ مجازی به وجود آوردیم تا هر کسی در آنجا برای معرفی کارش در سراسر کشور یک غرفه داشته باشد و هر شخصی که میخواهد خرید کند هم بتواند با جستجو کردن در بخش بازار اینترنتی سایت “پوشانیک”، کالای مورد نظر خود را پیدا کرد و خریداری کند.
نحوه ارتباط مشتریان با بخشهای مختلف این فروشگاه به چه صورت است؟
بعضی از محصولات مختص یک منطقه خاص هستند و در همه جای کشور پیدا نمیشوند. با وجود بازار اینترنتی “پوشانیک”، شما میتوانید آن محصول را جستجو کرده و مستقیماً با فروشگاهی که آن را عرضه میکند، ارتباط بگیرید و محصول را خریداری کنید. برای خود آن فروشگاهها به صرفه نیست که یک وبسایت راهاندازی کند چون هزینه نگهداری و پشتیبانی یک وبسایت گران است و همه کس هم این سواد رسانهای را ندارد که بتواند یک سایت راهاندازی کرده و آن را اداره کند. به همین خاطر بازار اینترنتی “پوشاک” میتواند محلی برای ثبت فروشگاههای مختلف باشد و مردم را هم به این فروشگاهها لینک کند.
علاوه بر فروش، چه امکانات دیگری در این فروشگاه اینترنتی برای مخاطبان خود در نظر گرفتهاید؟
ایده و هدف بازار اینترنتی “پوشانیک” کمک کردن به فروشگاههای کوچک است تا بتوانند محصولاتشان را دستهبندی و معرفی کنند. “پوشانیک” هم میتواند یک فروشگاه اینترنتی باشد و هم میتواند فضای حراج، تخفیف و مزایده را برای محصولات مختلف ایجاد کند. برای مثال اگر یک فروشگاهی بخواهید محصول خود را به حراج بگذارد، بازار اینترنتی “پوشانیک” میتواند برای آن محصول یک صفحه جدید باز کند و مخاطبین را به آن صفحه هدایت کند تا عملیات خرید و فروش به شکل راحتتری اتفاق بیفتد.
روند فعالیت این مجموعه تا به اکنون چگونه بوده است؟
بازار اینترنتی “پوشانیک” به تازگی راهاندازی شده و الآن در مرحله پیدا کردن و آموزش دادن بازاریابهای مختلف در سراسر کشور است تا هر کدام از اینها بتوانند در هر شهر و استانی یک بخشی از امور کار را در دست بگیرند. مخاطبان میتوانند با جستجوی نشانی pooshanik.com وارد وبسایت ما شوند و دستهبندیهای مختلف بازار اینترنتی “پوشانیک” را ببینند. هر فروشگاهی که میخواهد وارد بازار “پوشانیک” شود، نیازی به پرداخت هزینه ندارد و میتواند به طور رایگان عضو شده و یک صفحه برای خودش ایجاد کند اما ما برای خدماتی که ارائه میدهیم از فروشگاهها هزینه میگیریم که لیست این خدمات هم مشخص است.
برای معرفی هر چه بهتر و بیشتر بازار اینترنتی “پوشانیک” در عرصه مد، سبک زندگی و لباس چه راهکارهایی اندیشیدهاید؟
در حال حاضر مشغول آمادهکردن یک سری فیلم و موشن گرافیک هستیم و میخواهیم اینها را به تبلیغاتی منتشر کنیم تا بازار اینترنتی “پوشانیک” بیشتر جا بیفتد. فیلمها برای آموزش به بازاریابها و موشن گرافیکها برای فروشگاهها درست شده و هر دوی آنها ادامهدار هم خواهند بود. همچنین به دنبال این هستیم که یک سری فیلمهای آموزشی درست کنیم و در اختیار فروشگاهها بگذاریم تا بدانند از فضای تجارت الکترونیک چطور باید استفاده کنند و نیازشان را چطور برطرف نمایند. الآن اکثر فروشگاههای کوچک متوجه شدهاند که در خارج از کشور این فروشگاهها در حال از بین رفتن هستند و مطمئناً نمیخواهند آنها هم به چنین سرنوشتی دچار شوند.
و پرسش پایانی اینکه در فضای رقابتی حاکم بر بازارهای اینترنتی تا چه اندازه به آینده این ایده امیدوارید؟
در سالهای اخیر بازارهای اینترنتی در بسیاری از مشاغل ورود کردهاند و بعضی از آنها از جمله “دی جی کالا” به موفقیت خوبی هم رسیدهاند. البته “دی جی کالا” یک بخشی از موفقیتش را مرهون پشتیبانی شرکت “سرآوا” است و شاید اگر “سرآوا” از “دی جی کالا” پشتیبانی نمیکرد، این فروشگاه اینترنتی تا این اندازه موفق نبود. تفاوتی که فروشگاه اینترنتی “پوشانیک” با سایر فروشگاههای این حوزه دارد این است که به صورت تخصصی در حوزه مد و لباس فعالیت میکند و امیدوارم در همین حوزه هم باقی بماند.
از زمانی که فروشگاه “پوشانیک” شروع به کار کرده، در بعضی از شهرهای کشور از جمله اصفهان استقبال خوبی از آن شده و بزودی در تهران هم اتفاقات خوبی در این زمینه میافتد. ما در تهران مشغول آموزش بازاریابها هستیم و فعالیتمان را از مهر ماه شروع خواهیم کرد. در شهرهای دیگر هم به دنبال بازاریابهای خوب هستیم چون بازاریابی یک تخصص و علم است و باید آدمهایی را پیدا کنیم و آموزش بدهیم که بتوانند کار را توضیح داده و مشتریهای خوبی جذب کنند. امیدوارم سرعتمان را بیشتر کنیم تا به موفقیت نزدیکتر شویم.