«کَرآوایی» انتزاعی نیست/ نمایش قدرت کلام انسانی

به گزارش هنردستان: کارگردان نمایش «کَرآوایی» با اشاره به اینکه این اثر نمایشی درباره قدرت کلام انسانی است، عنوان کرد در اجرا کلام را حذف کرده و در عوض تمرکز را بر فضاسازی قرار داده است.

امید مشهدی طراح و کارگردان «کَرآوایی» درباره اجرای این اثر نمایشی که در عمارت روبرو روی صحنه است گفت:  از آنجا که عمارت روبرو تازه دارد هویت خودش را پیدا می کند هنوز در جذب مخاطب با مشکل مواجه است و تماشاگران با محیط و اجراهایی که در این فضا به صحنه می رود، آشنایی ندارند به همین دلیل استقبال از این نمایش نیز بسیار معمولی بود و ما انتظار استقبال بهتری از سوی مخاطبان را داشتیم.

وی ادامه داد: عمارت روبرو کار خود را تازه آغاز کرده است و متاسفانه روابط عمومی مجموعه نیز حرفه ای عمل نمی کند و در اطلاع رسانی و تبلیغات تئاترهایی که در آنجا به صحنه می روند، پوشش مناسبی ندارد البته این مجموعه با ما نهایت همکاری را داشت اما چون فعالیت هایشان نوپاست و نیروی انسانی کمی دارند با مشکلات زیادی روبرو هستند.

مشهدی درباره ویژگی های نمایش توضیح داد: «کرآوایی» قصه ندارد و جنبه روایی در کار دیده نمی شود. در این نمایش براساس کانسپتی یک سری تصاویر و موقعیت ها کنار هم چیده شده است که این کانسپت درباره قدرت کلام انسانی است و اینکه ما با این کلام چه کارهایی می توانیم بکنیم. ما میلیون ها سال است که این توانایی را داریم اما با آن چه کارهایی را انجام می دهیم. بخشی از این تم در شرایط زیستی و اجتماعی امروزمان ریشه دارد که چطور با کلاممان ارتباط برقرار می کنیم و برای این ارتباط از چه ابزاری بهره می بریم.

وی متذکر شد: این نمایش تقریبا بدون کلام اجرا می شود اما به سمت فرم مطلق هم پیش نمی رود و انتزاعی نیست اما چون نمایش درباره کلام است تصمیم گرفتیم کلام را از آن حذف کنیم. خلاصه داستان نمایش جمله ای از استیون هاوکینگ است با این مضمون که «میلیون‌ها سال قبل انسان‌ها همانند حیوان زندگی می‌کردند، سپس اتفاقی رخ داد که قدرت تخیل را برای ما آشکار کرد … آموختیم که حرف بزنیم». ما در همه سرکوب ها و خشونت هایی که روا می داریم یا بر ما وارد می شود از ابزاری به نام قدرت کلام استفاده می کنیم و در این اجرا نیز تلاش می شود به این مساله پرداخته شود چون مهمترین ابزار اعمال قدرت کلام است که این مساله در زندگی روزمره نیز جریان دارد البته منظور از کلام فقط کلمه نیست بلکه واکنش، هوشیاری، آگاهی و ارتباطی که نسبت به تمامی پدیده های پیرامونی مان برقرار می کنیم، مورد توجه است.

مشهدی درباه فضاسازی نمایش بیان کرد: زمانی که در یک نمایش روایت و کلام حذف می شود باید فضاسازی و اتمسفر را در کار پررنگ کرد و در نهایت براساس این فضاسازی است که مخاطب از خودش سوال می پرسد این نمایش چه تاثیری رویش گذاشته است. در طراحی صحنه نمایش نیز رویکرد مینیمالیستی داشتیم که این اتفاق هم به دلیل نوع نگاه نمایش بود و هم به علت محدودیت فضایی که در اختیار داشتیم.

وی در پایان صحبت هایش یادآور شد: تلاشمان این است که نمایش را در خارج از کشور به صحنه ببریم که در حال حاضر در حال رایزنی با کشورهای چک و اتریش هستیم تا در جشنواره هایی از این ۲ کشور «کرآوایی» را اجرا کنیم.

نازنین بهرام، حامد حسین زاده، شقایق حمزه لو، الهه دهقانی، آرمان غزلی، نگارمجرد بازیگران «کرآوایی» هستند که تا ۲۱ آبان ماه ساعت ۲۰ در عمارت روبرو به صحنه می رود.

امتیاز دهید