برپایی محفل های هنری فراموش شده اند/ نباید استعدادها را رها کنیم

به گزارش هنردستان: حامد رهنما مدیرعامل موسسه فرهنگی هنری «سپهر سوره هنر» معتقد است یکی از موضوعاتی که این روزها در عرصه هنر فراموش شده است، برپایی محفل های هنری هنرمندان است که حوزه هنری آن را دنبال می کند.

حامد رهنما مدیر عامل موسسه فرهنگی هنری «سپهر سوره هنر» که برگزاری یازدهمین «سوگواره هنر عاشورایی» را به عهده دارد درباره فعالیت این موسسه در حوزه هنری گفت: پیش از این در حوزه هنری مرکزی با نام مرکز محافل و جشنواره های حوزه هنری وجود داشت که به مدت ۸ سال فعالیت می کرد و همه جشنواره های حوزه را از نظر اجرا و مدیریت به عهده داشت. از یک سال پیش تیم اجرایی به کلی تغییر کرد و عنوان مرکز نیز «سپهر سوره هنر» شد.

وی ادامه داد: دوستان در دوره های قبل نیز فعال بودند. در حال حاضر ما ۱۴ برنامه را در تقویم سالیانه به صورت ثابت داریم که از فروردین تا اسفند برگزار می کنیم که یکی از آنها «سوگواره هنر عاشورایی» است و در هر ماه نیز ۵ محفل ثابت داریم که یکی از آنها «محفل هنرهای تجسمی» است. هر ماه ما در یکی از حوزه های هنرهای تجسمی با مشورت مدیر مرکز تجسمی محفلی را برگزار می کنیم و استادان آن حوزه و شاگردانش را دعوت می کنیم.

مدیرعامل موسسه «سپهر سوره هنر» بیان کرد: ما در حوزه هنری معتقد هستیم یکی از مهمترین نکاتی که امروز در حوزه هنر فراموش شده است، همین دورهمی ها و گفتگوهای صمیمانه است. در این دورهمی ها هم دید و بازدید وجود دارد و هم آموزش و هم اینکه افراد آثار جدید یکدیگر را مشاهده می کنند. ضمن اینکه می تواند همین صحبت ها در محافل راهنمای ما در برگزاری جشنواره ها و سوگواره ها باشد.

رهنما ادامه داد: ما در همین محافل بود که ورک شاپی در برج میلاد و یا ورک شاپی در حوزه تصویرگری در حوزه هنری با حضور ۱۰۰ نفر از برگزیدگان دوره های قبلی این سوگواره برگزار کردیم و آنها اعلام کردند از ما انتظار دارند در طول سال چنین ورک شاپ هایی را مدام برگزار کنیم. در حال حاضر از ۱۰۵ اثری که به سوگواره هنر عاشورایی رسیده است، آثار هنرمندان غیر تهرانی راه یافته به مرحله نمایشگاهی ۴۰ اثر است. ما نمی توانیم این هنرمندان را تا فراخوان سال آینده رها کنیم. وظیفه ما کمک به رشد این هنرمندان است چرا که هم بودجه اش را داریم و هم امکاناتش را.

وی در توضیح این موضوع که انتظار ندارند از هر محفل به طور مشخص یک خروجی خاصی بیرون بیاید، اظهار کرد: ما شعاری فکر نمی کنیم و نمی خواهیم بگوییم مثلا از هر محفل ما باید ۱۰ اثر خروجی بیرون بیاید، این محفل ها یک فعالیت مستمر است. اگر حرکت درست باشد، خروجی اش هم دیده می شود به طور مثال در دوره هفتم جشنواره فیلم های ۱۰۰ ثانیه ای که آن زمان هم ما در حوزه فعال بودیم، کارگردان جوانی به نام محمدرضا خردمندان با فیلم «پدر» حضور داشت و اثرش مورد تقدیر هم قرار گرفت. همان فرد در جشنواره سال گذشته فجر فیلم بلند و تحسین شده «بیست و یک روز بعد» را ساخت. در واقع ما نباید به رویدادها اینگونه نگاه کنیم که خروجی یک ماه بعد آن چه می شود. این یک پروسه طولانی مدت است.

رهنما همچنین بیان کرد: یک زمانی خروجی های حوزه هنری افراد مشخص بودند چون سازمان های جدی هنری وجود نداشت و حوزه هنری یکی از جدی ترین ها بود اما در حال حاضر خوشبختانه وزارتخانه و مراکز دولتی و نیمه دولتی و خصوصی وجود دارند و هنرمندها را نمی توان خروجی یک نهاد و بخش دانست. حوزه اما در این سال ها یک قاعده مشخص داشته است و آن کشف استعدادها و نمایش آن استعداد در جشنواره ها و گالری ها و زیرساخت هایی که دارد، است تا باعث رشد هنرمندان شود.

وی با بیان اینکه حوزه هنری در این راستا گام بر می دارد که جزایر مختلف خود را با هم هماهنگ کند، گفت: به طور مثال ما در حوزه داستان یک خروجی مشخصی داریم که توسط سوره مهر چاپ می شود. ما امسال گفتیم هر کس از روی این داستان ها نمایشی کار کند در اولویت اجرا قرار می گیرد یا اگر بر مبنای آن تصویرگری صورت بگیرد در اولویت نمایش است.

مدیرعامل «سپهر سوره مهر» درباره یازدهمین «سوگواره هنر عاشورایی» و رشد کمی و کیفی آن نسبت به دوره های قبل بیان کرد: ما مولفه هایی برای نشان دادن این رشد داریم به طور مثال امسال ۱۲۰۰ اثر برای ما ارسال شده است که بیشتر از دوره دهم بوده است، از نظر کیفی هم شخصا با داوران این دوره صحبت کرده ام. آنها هر کدام یا آثار دوره قبل را در نمایشگاه دیده اند و یا داوران دوره قبل بودند، به جز رشته پوستر که هنوز صحبتی با دوستان نداشتم همگی اذعان کردند این دوره آثار کیفی تری را شاهد هستیم. ضمن اینکه یک مشخصه کیفی دیگر این است که ما امسال آثار منتخب سوگواره را در ۱۵ نقطه در تهران و ایران به نمایش می گذاریم. این ویژگی متمایز کننده این دوره سوگواره هنر عاشورایی خواهد بود.

وی درباره آیین تجلیل از کاظم چلیپا در آیین افتتاح نمایشگاه و اختتامیه جشنواره و معرفی برگزیدگان که ۲۲ آبان برپا می شود، نیز گفت: ما در هر جشنواره برای هر مورد تجلیل با مرکز تخصصی آن مکاتبه می کنیم. امسال نیز با آقای شجاعی طباطبایی مشورت کردیم و همچنین با آقای مومنی شریف رییس حوزه هنری مشورت انجام دادیم و لیستی داشتیم که اولویت بندی شد. 

امتیاز دهید