سهم زنان در جشنواره فیلم‌های مستند «سینماحقیقت»؛ ما هیچ ما نگاه!

به گزارش هنردستان: یکی از زنان مستندساز کشور در یادداشتی درباره سهم زنان در هیات‌های انتخاب و داوری جشنواره «سینماحقیقت» و تعداد زنان فیلمسازی که آثارشان پذیرفته شده است، نوشت.

زینب تبریزی مستندساز در یادداشتی از جای خالی زنان در هیات انتخاب جشنواره «سینماحقیقت» انتقاد کرد و به تحلیل این موضوع پرداخت.

«ما هیچ، ما نگاه؛ سهم ما زنان مستندساز از «سینماحقیقت»

امسال هم مانند سال های گذشته منتظر بودم تا اسامی هیات انتخاب جشنواره فیلم های مستند «سینماحقیقت» اعلام شود تا نسبت به حضور زنان در این هیات مطمئن شوم. فیلم ها اعلام شد و با خواندن نام هیات انتخاب باز هم این سوال برای من بوجود آمد که پس سهم زنان در انتخاب فیلم ها کجاست؟

نام فیلم ها و صاحبانشان را مرور کردم و با انگشت های دستم تعداد زنان صاحب فیلم در بخش ملی را شمردم، تنها اسم ۱۰ زن وجود داشت که یکی از فیلم ها هم مشترکا با یک آقا ساخته شده است! (این درصورتی است که خود جشنواره نسبت به ثبت نام بیش از ۸۵ فیلم از طرف زنان مستندساز ابراز شادمانی کرده بود.)

این روند نادیده گرفتن سهم حضور زنان در هیات انتخاب و بعد داوری سوال همیشگی من طی برگزاری ادوار مختلف جشنواره «سینماحقیقت» بوده است. البته در چند دوره در بخش داوری شاهد حضور چند فیلمساز زن بوده ایم اما به نظر اینجانب این حضورها کاملا نمایشی است.

در صورتی که اتفاقا سهم حضور زنان خارجی در داوری فیلم ها در بخش بین الملل بسیار پر رنگ‌ است این سوال پیش می آید که آیا زنان فیلمساز خارجی نسبت به مستندسازان داخلی از سطح دانش بالاتری برخوردارند؟ هنوز برای این سوال هم جواب مناسبی پیدا نکرده ام.

البته این متن ممکن است این شبهه را بوجود بیاورد که من برای شخص خودم بلندگوی اعتراض به دست گرفته ام، اما باید بگویم همیشه و در همه جا نسبت به حضور نداشتن فیلمسازان زن که سهم مهمی در سینمای مستندمان دارند اعتراض کرده ام ولی همیشه غیرمکتوب.

این بار آن را می نویسم تا ثبت شود، شاید بر انتخاب هیات داوران جشنواره امسال که هنوز از آن بی اطلاع هستیم تاثیری گذاشت…»

امتیاز دهید